Att undvika morgonköer genom att lyfta rakt upp i luften har länge varit science fiction, men i ett rosa garage i Silicon Valley håller drömmen på att bli verklighet.
Här är "luftens Tesla" – siktar på svenska himlen


Mest läst i kategorin
Den flygande bilen, som påminner om en Batmobil, har redan blivit en viral succé med förhandsbeställningar värda över tio miljarder svenska kronor.
Den futuristiska visionen tar form
Bakom företaget Alef Aeronautics står Jim Dukhovny, som har ett uttalat mål: att vara först i världen med en flygande bil som också fungerar på vägen – en “luftens Tesla”, som han själv uttrycker det.
Flygande bilar är närmare än vad många tror, menar Dukhovny, vd för det kalifornienbaserade bolaget. Under 2025 nådde Alef en historisk milstolpe när de fick ett särskilt flygtillstånd från den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA, vilket markerar det första steget mot en kommersiellt gångbar flygande bil, skriver Resident.

Senaste nytt
Tekniken som suddar ut gränserna
Alefs skapelse, kallad Model A, beskrivs av vissa som en jättedrönare i ett futuristiskt bilskal, men Dukhovny vill nyansera bilden.
Farkosten rymmer två personer i en central kabin, omgiven av ett nätlikt kolfiberchassi som är designat för att släppa igenom luft. I stället för en traditionell motor drivs fordonet av fyra elmotorer, en i varje hjul, och åtta propellrar för att lyfta konstruktionen.
Vid lyft fungerar den initialt som ett rotorflygplan innan den övergår till ett effektivare flygläge där bilkroppen fungerar som vingar.

Tricket är just övergången mellan dessa lägen.
“Alef ska vara både en bra bil och ett bra miniflygplan”, säger Jim Dukhovny.
Räckvidden i luften ska ligga på omkring 170 kilometer och på vägen runt 320 kilometer, enligt bolagets uppgifter.
Prislappen för denna framtidsfarkost ligger på 300 000 dollar, vilket motsvarar ungefär 3,3 miljoner svenska kronor.

Svensk design bakom “Bugatti-känslan”
Den flygande bilens unika utformning kan delvis tackas en svensk industridesigner från Landvetter, Hirash Razaghi.
Han fick kontakt med bolaget under pandemin och fick uppdraget att ge den kantiga ursprungsprototypen – som vd:n kämpat för att radera från nätet – en säljande form, skriver SvD.
Razaghi, som tidigare arbetat för bland annat Volvo Lastvagnar och Hyundai, siktade på att ge bilen en “Bugatti-känsla” som kombinerar säkerhet, funktion och form.
“Det som både ögat och hjärtat köper – det funkar. Du ska bli kär i produkten”, förklarar Razaghi.

Från nattklubbs-dj till visionär vd
Idén till Alef föddes för snart tio år sedan på ett café i Palo Alto, där Dukhovny skissade ner en idé på en servett.
Dukhovny, ursprungligen mjukvaruingenjör, försörjde sig då som nattklubbspromotor under namnet “DJ Wizard”.
Hans bakgrund, som kombinerar kreativitet, teknik och framtidsfantasi från en far som var både ingenjör i det sovjetiska rymdprogrammet och science fiction-fantast, lade grunden för Alef.
Företaget, som har fått finansiellt stöd från profiler som Tim Draper, siktar på att lösa det ständigt närvarande problemet med trafikstockningar i Silicon Valley.
En flygande bil behöver inte hålla sig till vägarna, och uppe i luften finns det plats för betydligt fler fordon.

Utmaningarna ligger i luften
Den första modellen byggs i kolfiber och är så lätt att den klassas som ultralätt flygplan. Detta innebär att den, i teorin, skulle kunna flygas utan pilotlicens. Den stora utmaningen för Alef är att få tillstånd att testa bilarna i stadsmiljöer och att få allmänheten att lita på att tekniken är säker.
“Svårigheten blir att få folk att lita på att bilen är säker. Där har vi samma utmaning som den självkörande bilen Waymo hade i början”, säger Dukhovny.
Alef har dock nyligen säkrat avtal för att påbörja tester vid Half Moon Bay och Hollister flygplatser, där de kommer att träna på integration med vanlig flygtrafik. Detta utökar företagets nätverk av testplatser till fem, skriver International Airport Review.
Xpengs flygande bil på väg mot massproduktion 2026
Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng är redo att revolutionera transportvärlden med sin kombinerade terrängbil och flygande farkost. Xpeng AeroHT, ett
Missa inte:
Han vill införa tiggeriförbud – för miljardärer. News 55
Två miljarder dollar – men första produkten väcker frågor. Realtid
Fyndade bil till vrakpris – nu kan köparen bli rik. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.











