Dagens PS

Här är jätten som stjäl rampljuset från Mercedes

BYD står högt på tronen i Europa, högre än Mercedes. (Foto: BYD och Canva)
BYD står högt på tronen i Europa, högre än Mercedes. (Foto: BYD och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juli 2025Publicerad: 24 juli 2025

Den europeiska bilmarknaden upplever en betydande förändring, där kinesiska bilmärken, särskilt BYD, gör anmärkningsvärda framsteg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots en generell nedgång i bilregistreringar har kinesiska tillverkare ökat sin försäljning markant under första halvåret 2025.

Kort sagt, de här nya spelarna från Asien ritar om kartan för hur bilföretagen tävlar i Europa. Det betyder att de gamla, välkända europeiska bilmärkena nu får en rejäl utmaning. Vi ser början på en tid där asiatiska bilföretag tar en allt större del av den europeiska bilmarknaden.

Det svajar i Europa när det kommer till bilförsäljning. (Foto: Canva)
Det svajar i Europa när det kommer till bilförsäljning. (Foto: Canva)

Har europas bilmärken fått kalla fötter?

Det verkar som om de kinesiska biltillverkarna inte bara knackar på dörren till Europa – de har redan stormat in.

Enligt nya siffror från Jato Dynamics har de verkligen gasat på.

Under första halvåret 2025 ökade deras totala försäljning i Europa med otroliga 91 procent, vilket betyder att 347 100 nya kinesiska bilar rullade ut på vägarna. Plötsligt har de en marknadsandel på 5,1 procent, vilket är nästan lika mycket som Mercedes (5,2 procent) och en bra bit före Ford (3,8 procent).

I juni månad, när de kinesiska märkena faktiskt sålde fler bilar än Mercedes, kan man undra om tyskarna fick sig en liten kalldusch.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

BYD: den nya stjärnan på bilhimlen

Om du inte hört talas om BYD tidigare, är det dags att lägga namnet på minnet.

Deras försäljning av elbilar ökade med 133 procent i juni och hela 143 procent under första halvåret, då de lyckades sälja 41 300 elbilar. Det placerar dem på en imponerande tolfteplats bland de mest registrerade elbilarna i Europa.

För att sätta det i perspektiv, sålde Cupra 37 400 elbilar och Ford bara 35 200. Men BYD är inte bara en expert på elbilar. Deras plug-in hybrider, som Seal U, har också varit superpopulära och i juni knep Seal U till och med förstaplatsen som Europas mest sålda plug-in hybrid, delad med Volkswagen Tiguan.

BYD dominerar och visar inga tecken på att tagga ner. (Foto: Tiago Ferreira på Unsplash)
BYD dominerar och visar inga tecken på att tagga ner. (Foto: Tiago Ferreira på Unsplash)

Vem firar och vem gråter?

Medan de kinesiska märkena skålar för sina framgångar, finns det såklart både vinnare och förlorare i bilvärlden.

Volkswagen-koncernen ökade sin försäljning med 3 procent, Renault med 6 procent och BMW med 4 procent. Även Ford såg en ökning på 6 procent – de verkar ha klarat sig bra.

Men för andra var det ingen dans på rosor. Tesla, som tidigare var elbilsmarknadens obestridda kung, såg sin försäljning rasa med 33 procent under första halvåret. De gick från att vara kung till att kanske behöva byta krona mot en keps.

ANNONS

Även Stellantis, en stor europeisk bilkoncern, upplevde en nedgång på 9 procent.

Dacia Sandero fortsätter att vara folkets favorit med 128 800 sålda bilar, även om den backade lite. Renault Clio flåsar den dock i nacken, och tätt efter kommer Peugeot 2008 och en hel hög med Volkswagen-modeller.

Batterikriget intensifieras – men vem hinner först?

Elbilens framtid avgörs just nu. Kampen om nästa generations superbatterier hårdnar, och vem som först når målet kan skriva om spelreglerna.

Elbilsmarknaden – en elektrisk framtid

Även om Teslas Model Y – en gång Europas mest sålda bil – sjönk dramatiskt med 33 procent och inte ens tog sig in på topp 10-listan, är framtiden för elbilar ljus. Den totala försäljningen av elbilar i Europa ökade med 25 procent under första halvåret.

För första gången någonsin registrerades över 1 miljon elbilar under en sexmånadersperiod – närmare bestämt 1,2 miljoner fordon. Det visar att trots att vissa märken snubblar, fortsätter elbilen sin elektriska frammarsch.

Mest sålda elbilsvarumärken i Europa

Jun-25Vs ’24H1 ’25Vs ’24
1Tesla34,722-23%VW135,427+78%
2Volkswagen22,842+11%Tesla109,262-33%
3BMW18,280+17%BMW94,658+15%
4Skoda16,239+187%Audi74,561+53%
5Audi13,828+43%Skoda71,789+147%
6Renault12,892+25%Renault64,402+58%
7Mercedes10,096+19%Kia55,915+60%
8Volvo9,649-28%Mercedes55,428+5%
9Hyundai9,229+35%Volvo49,219-32%
10BYD9,153+132%Hyundai46,380+33%
11Kia8,865+61%Peugeot43,679-2%
12Ford8,222+304%BYD41,270+143%
13Polestar6,927+83%Cupra37,372+109%
14MG6,615-51%Ford35,239+223%
15Cupra6,156+37%Citroen33,557+185%
16Peugeot5,777-16%Opel28,095+24%
17Mini5,459+46%Mini27,617+204%
18Opel4,680+6%MG24,744-45%
19Citroen4,580+83%Polestar22,744+79%
20Dacia3,309+131%Toyota19,432+33%
21Toyota3,242+33%Dacia18,939+72%
22Fiat3,032-25%Porsche18,192+318%
23Porsche2,710+261%Fiat14,577-37%
24Xpeng1,719+328%Nissan11,470-27%
25Leapmotor1,539+Xpeng8,346+273%

Källa: Jato

ANNONS

Mest sålda elbilsmodeller i Europa

Jun-25Vs 24H1 ’25Vs ’24
1Tesla Model Y23,8210%Tesla Model Y68,801-33%
2Tesla Model 310,849-48%VW ID.440,335+38%
3Skoda Elroq9,679newTesla Model 339,864-33%
4Renault 56,919newVW ID.738,113+573%
5VW ID.36,822-29%VW ID.337,421+29%
6VW ID.46,363-12%Kia EV335,023new
7BMW iX16,342+32%Renault 534,206new
8VW ID.75,773+322%Skoda Elroq34,076new
9Skoda Enyaq5,686+12%Skoda Enyaq32,806+38%
10Kia EV35,211newBMW iX131,337+27%
11BMW i44,722+35%Audi Q6 e-tron25,802+
12Audi Q6 e-tron4,439+Volvo EX3023,927-40%
13Volvo EX304,407-52%BMW i423,712-1%
14Mercedes EQA3,958+20%Citroen C322,664+
15Cupra Born3,881-11%Cupra Born22,024+24%
16Ford Explorer EV3,797newAudi Q4 e-tron21,760-9%
17MG43,439-65%Mercedes EQA20,647+9%
18Audi Q4 e-tron3,391-34%Renault Scenic18,963+282%
19Hyundai Inster3,322newDacia Spring18,939+72%
20Dacia Spring3,309+131%Ford Explorer EV18,822+
21Renault Scenic3,264+34%Toyota bZ4X17,829+34%
22Mercedes EQB3,223+42%Mercedes EQB17,164+20%
23Polestar 43,152newHyundai Kona16,594-10%
24Hyundai Kona2,975-13%Cupra Tavascan15,342+
25Toyota bZ4X2,848+54%Volvo EX4014,908-39%

Källa: Jato

Kaos kring nya bilen: Därför säljs den med jättepåslag

Teknikjätten Xiaomis senaste satsning på bilmarknaden har slagit ned som en bomb, och den nya suv-modellen YU7 genererar redan en het andrahandsmarknad.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS