Nu står nästa gigantisk batterifabrik, som är nära att färdigställas, står plötsligt stilla. Bygget avbröts på grund av stigande tullar, politiska spänningar och osäkerhet kring federala stimulansåtgärder.
Framtiden oviss för ytterligare gigantisk batterifabrik


Mest läst i kategorin
Anläggningen i South Carolina, som ska förse BMW med batterier till elbilar och beräknas skapa 1 600 jobb, är nu ett tydligt exempel på hur den politiska osäkerheten påverkar stora investeringar i USA. Denna utveckling belyser de komplexa utmaningar som globala företag står inför när de navigerar i ett föränderligt politiskt landskap, skriver Carscoops.
Bygget avstannar för gigantisk batterifabrik
AESC, ett japanskt företag som till största delen ägs av kinesiska Envision Group, påbörjade bygget av batterifabriken i South Carolina under 2023. Fabriken är tänkt att leverera battericeller till BMW:s elbilar, inklusive de kommande produktionsmodellerna baserade på Neue Klasse Vision-koncepten: iX3 suv och i3 sedan.

Projektet, som ursprungligen var ett flaggskepp för den amerikanska satsningen på grön teknik, har nu stött på oväntade hinder. Medan de fysiska byggnaderna på platsen är nästan klara, har arbetet med att installera utrustning och etablera monteringslinjer helt avbrutits.
I ett internt meddelande till anställda, som The Wall Street Journal tagit del av, förklarade Knudt Flor, vd för AESC i USA och Europa, att arbetet pausats på grund av “ekonomisk osäkerhet till följd av nuvarande federal politik och skattefrågor”.
Han betonade dock att “vår avsikt är att slutföra byggnationen av anläggningen när stabilitet och förutsägbarhet återvänt till marknaden”. Denna formulering antyder att företaget hoppas på en snabb lösning på de politiska och ekonomiska problemen, men att en konkret tidslinje saknas.
Tullar och hotade subventioner skapar osäkerhet
Enligt The Wall Street Journal skulle AESC möta en betydande tullavgift om de importerade den nödvändiga maskineriet från Kina. Historiskt sett har tullar på kinesiska importvaror fluktuerat kraftigt, med toppar på upp till 145 procent innan de sjunkit igen under perioder av vapenvila mellan Washington och Beijing.
Denna instabilitet gör det svårt för företag att planera sina investeringar. Utöver detta skulle separata tullar på stål och aluminium också kunna drabba batterijätten ekonomiskt, vilket ytterligare ökar kostnaderna för projektet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
AESC meddelade sina planer för anläggningen i South Carolina när Joe Biden var president, och hans administration erbjöd omfattande subventioner för att locka batteritillverkare till USA. Genom Inflation Reduction Act bidrog Biden-administrationen till investeringar på över 1 300 miljarder svenska kronor inom fordonssektorn, varav många fokuserade på batterier för elbilar. Dessa subventioner var avgörande för att locka stora investeringar till USA och etablera en “Battery Belt” i regionen.
Nu hotas många av dessa subventioner av republikanerna. Ett nytt lagförslag föreslår att subventioner för produktion av elbilsbatterier ska upphöra ett år tidigare och inte längre vara tillgängliga för företag med kopplingar till vissa länder, däribland Kina. Detta trots att AESC, även om huvudkontoret ligger i Japan, till stor del ägs av kinesiska Envision Group, som förvärvade batteridelen från den japanska biltillverkaren Nissan under 2018. Denna politiska omsvängning skapar djup osäkerhet för företag som har baserat sina investeringsbeslut på tidigare federala incitament.

Teknik från USA kan ligga bakom alla nya folkbilar
Ett oväntat samarbete kan komma att påverka framtiden för en av världens största biltillverkare. En ny plattform från ett amerikanskt elbilsföretag lyfts
Framtiden för batterifabriken i South Carolina
“AESC har investerat över 10 miljarder svenska kronor i anläggningen i Florence, och vi förväntar oss att kunna återuppta byggnationen när omständigheterna stabiliseras. AESC avser fullt ut att uppfylla våra åtaganden att investera 16 miljarder svenska kronor och skapa 1 600 jobb under de kommande åren”, sade företaget i ett uttalande. Trots de nuvarande utmaningarna upprätthåller AESC sitt åtagande att slutföra fabriken och bidra till den lokala ekonomin i South Carolina.
BMW, som är den tilltänkta kunden för de producerade battericellerna, uppger att de fortfarande planerar att öppna sin nya fabrik i Woodruff, South Carolina, nästa år. Denna fabrik ska enligt den ursprungliga planen använda batterier från AESC:s anläggning för att driva tyska företagets elbilsmodeller som förväntas gå i produktion med start 2027.
BMW hänvisar alla frågor om AESC:s fabrik till det företaget, vilket indikerar att de betraktar detta som en fråga för sin leverantör att lösa. Denna situation understryker de sammanlänkade riskerna i globala leveranskedjor och hur politiska beslut kan få kaskadeffekter långt utanför politiska korridorer.

Superbilliga elbilen på väg till Sverige
En uppstickare på elbilsmarknaden förbereder för bredare lansering i Europa, och nu har det kommit nya uppgifter om när den kan tänkas nå Sverige. Märket
Missa inte:
Ny variant av corona sprider sig – fall bekräftade i Sverige. News 55
Då får du 110-120 procent av lönen i pension. E55
Statens AI-plan sågas: “Bryter mot grundläggande lagar”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.