EU:s diskussion om förbränningsmotorernas framtid efter 2035 tar nya svängar – och bränslefrågan visar sig vara den verkliga stötestenen.
Förbränningsmotorn gör oväntad comeback i EU – men till vilket pris?


Mest läst i kategorin
EU-kommissionen arbetar med nya riktlinjer för utsläpp efter 2035, och plötsligt är förbränningsmotorn tillbaka i samtalet.
Transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas öppnade nyligen för att även framtida bensin- och dieselmotorer kan få grönt ljus, så länge de passar in i den tekniska utveckling som EU anser nödvändig, skriver Handelsblatt.
Attityden liknar ett slags försiktigt återbesök vid ett välbekant garage – men inte utan begränsningar.
Bakgrunden är politiskt laddad.
I Tyskland trycker den nya regeringen på för att även plug-in-hybrider, räckviddsförlängare och andra motorlösningar ska kunna registreras också efter 2035. I ett brev till kommissionsordförande Ursula von der Leyen lyfte förbundskansler Friedrich Merz att ”högeffektiva” förbränningsmotorer borde få en chans.
Men vad dessa motorer ska drivas med är det som avgör hur framtiden kan se ut.
Hemliga valvet: Renault säljer sina mest udda skapelser
Renault öppnar sin hemliga skattkammare och säljer allt från 1800-talskopior till färgglada koncept och slitna F1-bjässar. Det finns bilsamlingar som mest
Bränslet som ingen riktigt vet hur det ska räcka
Tzitzikostas underströk snabbt att eventuell återkomst för traditionella motorer bara gäller om de körs på biobränslen eller e-bränslen. Flera EU-tjänstemän bekräftade samma linje.
Det innebär att motorerna måste gå uteslutande på så kallade rena bränslen – något helt annat än Merz antytt i sina offentliga uttalanden.
Problemet ligger i tillgång och pris. Att utveckla moderna motorer är dyrt. Men om bilägare tvekar att köpa dem på grund av svåråtkomliga bränslen eller höga driftskostnader riskerar hela satsningen att rinna ut i sanden.
Målet att stärka Europas bilindustri kan då få oväntat motlut, även om utsläppsmålen i teorin kan hållas med alternativa bränslen.
Är det här en racingbil, terrängbil eller familjebil?
Mahindra lyfter fram sin koppling till elracing med en BE6-version som blandar tävlingsanda med robust känsla för vardagens äventyr. Mahindra har tagit
Senaste nytt
Planer som skjuts på framtiden – igen
EU:s nya ”bilpaket”, där utsläppsgränser och nya krav ska presenteras, var planerat till 10 december. Nu ser det ut att dröja till början av nästa år.
Kommissionen arbetar fortfarande intensivt, men paketets omfattning kräver mer tid, enligt Tzitzikostas. Det rör sig om riktlinjer som påverkar både industrins konkurrenskraft och europeiska hushåll – och där vill man undvika förhastade beslut.
I paketet väntas även förslag om incitament för fler elbilar i företagsflottor. En diskussion som länge pågått är ett krav på att sådana flottor ska vara helt eldrivna från 2030, något som i så fall skulle begränsa användningen av både hybrider och bränslesnåla förbränningsmotorer till privata köpare.
Europas bilindustri närmar sig en riktigt kritisk punkt
Stellantis varnar för att Europas bilindustri kan tappa fotfästet om EU inte öppnar för mer flexibla utsläppsregler. När Stellantis ordförande John Elkann
Missa inte:
Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55
Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












