En ny granskning av alkomätare avslöjar att många modeller ger missvisande resultat, vilket sätter trafiksäkerheten på spel.
Flera alkomätare visar felaktiga resultat – kan lura dig till rattfylla


Mest läst i kategorin
Att bedöma sin körförmåga dagen efter en festlig tillställning kan vara svårt, och många förlitar sig på alkomätare för att avgöra om det är säkert att köra. Men en ny omfattande granskning avslöjar att en majoritet av de testade alkoholmätarna på marknaden är opålitliga, vilket kan leda till allvarliga risker i trafiken.
Resultaten från laboratorietester visar att flera modeller ger helt missvisande värden, medan andra levererar nästan exakta mätningar.
Oroväckande resultat från omfattande test
Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) i Sverige driver ett av världens få ackrediterade testlaboratorier för alkoholmätare. I samarbete med Testfakta har MHF:s laboratorium analyserat 13 olika alkomätare som är avsedda för privatpersoner och som mäter alkohol i utandningsluft via ett munstycke.
Testerna avslöjar att åtta av de tretton modellerna visade felaktiga värden vid mätningar nära gränsen för rattfylleri i Sverige, som ligger på 0,2 promille.
Tomas Jonsson, vd på MHF Test Lab, konstaterar att det tyvärr fortfarande finns många mätare på den svenska marknaden som är fullständigt värdelösa när det gäller att mäta promillehalten korrekt.

Modeller som Inova Alcotest, Sencor och Leconsa visade 0,0 promille vid upprepade simuleringar på 0,20 promille. Å andra sidan visade Breath-mätaren mer än tre gånger så höga värden än den faktiska promillehalten.
Dessa avvikelser innebär en stor fara för trafiksäkerheten om användare förlitar sig på de felaktiga resultaten.
Vinnare och förlorare i testet
Trots de alarmerande resultaten finns det modeller som presterar utmärkt. Fyra mätare fick toppbetyg i testet: Dräger 4000, AlcoTrx FCA 40, Dignita AM-7000 och Isober Pro.
Dessa modeller levererade nästintill exakta värden, där en simulerad utandningsluft på 0,20 promille resulterade i mätvärden mellan 0,20 och 0,22 promille.
Även Alcosense Pro visade relativt korrekta och repeterbara resultat, med mätvärden på 0,24 till 0,25 promille. Alcosense lägger dock till tio procent på resultatet som en säkerhetsmarginal, vilket kan skapa problem om mätaren används för kontroll av anställda.
I botten av testet, både när det gäller mätnoggrannhet och användarvänlighet, hamnade Inova Alcotest, Sencor, Leconsa, Lydsto och Breath.
Jonsson påpekar att dessa modeller ofta visar resultatet i procent istället för promille, vilket gör det krångligare att tyda och kan vara förvirrande. Dessutom saknar dessa mätare tydlig information om när och hur de ska kalibreras.
Regelbunden kalibrering, oftast en gång per år, är avgörande för att säkerställa korrekta mätvärden, annars ökar risken för felaktiga resultat, säger Jonsson. Han rekommenderar att man i första hand vänder sig till inköpsstället för kalibrering.

Planera smart: Undvik dessa vägar under sommaren
Semestertider närmar sig med stormsteg och även midsommar och för många innebär det en efterlängtad bilresa på landets vägar. Men idyllen kan snabbt bytas
Tekniken bakom mätningarna
Skillnaden i prestanda kan ofta kopplas till den underliggande tekniken. Samtliga toppresterande mätare använder bränslecellsteknik, medan de sämre resultaten ofta kommer från mätare med halvledarceller.
Jonsson förklarar att bränslecellmätare är mer precisa, förutsatt att de mäter den djupa lungluften. Dessa mätare tar provet i slutet av utandningen, efter minst 1,2 liter utandad luft. Halvledarcellmätare, å andra sidan, mäter i princip hela utandningen och kan reagera på rök och andra föroreningar, vilket kan leda till förvirrande resultat.
Jonsson varnar också för att använda alkomätaren som en ”partypryl”. Han menar att starka alkoholblås kan orsaka överbelastning och leda till felaktiga mätningar. Det är även viktigt att vänta minst femton minuter efter alkoholkonsumtion innan man blåser i mätaren för att få ett korrekt resultat.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
De bästa i testet blev Dräger 4000 och AlcoTrx FCA 40 med ett totalbetyg på 9,8, följt av Dignita AM-7000 och Isober Pro med 9,7.
Jonsson uttrycker glädje över att allt fler mätare visar goda mätvärden och prestanda. Han uttrycker dock upprördhet över att vissa biltillbehörsföretag inte har bättre kontroll över kvaliteten på de alkomätare de säljer, särskilt när mätare visar noll vid simulerade rattfyllerivärden.
Han framhåller att näthandeln är översvämmad av katastrofalt dåliga produkter, som Inova Alcotest MR 806 som säljs av Inova Sverige och felaktigt marknadsförs som bäst i test. Han beskriver detta som att leverantören spelar rysk roulett med svenska bilförare då mätaren kan visa grönt trots att man har passerat gränsen för grovt rattfylleri.

Experter larmar om ny trend i trafiken
Trots en liten minskning av antalet omkomna i trafiken under årets första månader, visar nya siffror på oväntade förändringar. Under årets första månader
Jonssons mest konkreta råd är att alltid välja en alkoholmätare som uppfyller den internationella standarden för privatpersoner, SS-EN 16280. Detta garanterar att mätaren har testats och kontrollerats av ett ackrediterat laboratorium, uppfyller säkerhetskraven och fungerar som den ska.
Viktiga råd vid köp och användning av alkomätare
- Välj en certifierad mätare: Köp en alkoholmätare märkt med branschstandarden SS-EN 16280. Detta ökar chansen att få en pålitlig mätare.
- Kalibrering är avgörande: Se till att en första kalibrering ingår vid köpet och att mätaren själv indikerar när det är dags för omkalibrering, vanligtvis en gång per år.
- Undvik festbruk: Använd inte mätaren som en partypryl, då kraftiga alkoholblås kan skada den och ge felaktiga resultat.
- Väntetid: Vänta minst femton minuter efter att du har druckit alkohol innan du blåser i mätaren för ett korrekt resultat. Tänk på att det kan ta upp till en timme innan alkohol från öl och vin går ut i blodet.
- Säkerhet framför allt: Har du haft en blöt kväll är det säkraste att låta bilen stå helt. Även om mätaren visar noll, kan reaktions- och koordinationsförmågan fortfarande vara påverkad, vilket gör dig till en sämre bilförare.


Hemlig utrustning misstänks ha avslöjat körkortsfusk
En mans upprepade försök att klara teoriprovet för körkort tog en oväntad vändning när ett plötsligt toppbetyg väckte misstankar. Efter att ha misslyckats
Missa inte:
Undvik dyra läxan: Välj rätt kort på din utlandssemester. News 55
Det kan Sverige lära sig av Nederländernas syn på tjänstepension. E55
Meta tappar anställda – trots fantasilöner. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.