Dagens PS

Extremt sällsynt Porsche kan säljas för över 10 miljoner kronor

1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

En unik Porsche 964 från 1991, en av endast 22 byggda prototyper, väntas inbringa en förmögenhet på kommande auktion.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En unik Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau från 1991, en av endast 22 prototyper, förväntas inbringa en förmögenhet på Gooding Christies auktion i augusti.

Bilen, som har körts sparsamt, är en banbrytande modell med racinghistoria.

En bilhistorisk raritet

Att en klassisk Porsche 911 dyker upp på bilauktioner är inget ovanligt. Modellen, som funnits i nästan 62 år, är ständigt tillgänglig via onlineplattformar eller fysiska evenemang. Men när en extremt sällsynt variant i tidskapselskick snart ska gå under klubban, då är det verkligen något som sticker ut.

Och en sådan bil är den Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau från 1991 som representeras av Gooding Christie’s, skriver Robb Report.

1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)

Porsches 911 av 964-generationen byggdes mellan 1988 och 1994 och uppgick till en total produktion på 63 762 bilar över alla varianter.

Enligt Porsche själva gör det 964 till den mest begränsade i antal av alla 911:ans åtta iterationer. Denna 964 Carrera 4 Leichtbau är dock en av endast 22 exemplar som tillverkades som utvecklingsbilar för märkets då begynnande Carrera Cup motorsporttävling.

Denna Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau från 1991, som snart blir tillgänglig via Gooding Christie’s, har endast 502 kilometer på mätaren. Porsche Carrera Cup, som hade premiär 1990 och enbart baserades på den då nydebuterade 964, var begränsad i omfattning fram till 1993 då den blev global.

ANNONS

Nu har programmet individuella serier i totalt 12 länder och regioner i världen, inklusive Asien, Australien, Nordamerika, Frankrike, Italien och Mellanöstern.

1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

En prototyp för framtiden

De färre än två dussin Leichtbau (“Lättvikt”) prototyperna var avgörande i de tidiga stadierna av Carrera Cup. Dessa var minimalistiska, race-fokuserade studier av 964 Carrera 4 produktionsbilen. Projektet leddes av Jürgen Barth, som var chef för Porsches Customer Racing-division och en av de vinnande förarna vid 24-timmarsloppet i Le Mans 1977.

“Carrera 4 Leichtbau är en av de mest sällsynta, intressanta och tekniskt sofistikerade 964-modellerna – och är bland de sista 911:orna som helt och hållet handbyggdes i Porsches legendariska racingverkstad, Werk I”, säger David Brynan, senior specialist på Gooding Christie’s.

964 var redan en banbrytande plattform, med 85 procent av bilen bestående av nya komponenter jämfört med sin föregångare. Den introducerade också en fyrhjulsdriftkonfiguration till 911-modellen, samt servostyrning, låsningsfria bromsar och vissa aerodynamiska förbättringar som inkluderade en elektroniskt styrd bakspoiler.

1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)
1991 Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau. (Foto: Gooding)

Lättvikt för maximal prestanda

När det gäller Carrera 4 Leichtbau-versionerna använde dessa 964:ans innovativa grund men eliminerade alla överflödiga bekvämligheter för att erbjuda den mest effektiva tävlingsbil som kunde härledas från modellen.

ANNONS

Enligt RM Sotheby’s lottbeskrivning från ett annat av de 22 byggda exemplaren, som såldes genom det auktionshuset 2022, väger dessa bilar endast 1 095 kilogram och “den standardmonterade spoilern (som roterade uppåt vid höga hastigheter) ersattes med en fast enhet för maximal downforce hela tiden”. Dessutom noterade RM Sotheby’s att “fjädringen sänktes cirka 2,5 centimeter”.

Var och en av utvecklingsbilarna fick också en 3,6-liters dubbeltändnings sexcylindrig boxermotor på 265 hästkrafter, en aluminiumbur och Recaro-skålstolar. Precis som med RM Sotheby’s bil är exemplaret som går under klubban via Gooding Christie’s en bil med låg körsträcka – i detta fall med endast 502 kilometer på mätaren.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

De 22 exemplaren av 964 Carrera 4 Leichtbau var avgörande i de tidiga stadierna av Porsches Carrera Cup racingserie.

“Dessa bilar kombinerar element från den toppmoderna 953/959 och Carrera Cup/Carrera RS-programmet, vilket gör den till en helt unik modell i Porsches historia”, säger Brynan, och framhåller samlarvärdet hos den som ska presenteras av Gooding Christie’s.

“Detta är en spännande möjlighet att förvärva ett av de mest originella och bäst bevarade exemplaren”, tillägger han.

Den möjligheten förväntas komma med ett pris som sträcker sig mellan 750 000 och 1 miljon dollar, vilket motsvarar ungefär 7 900 000 svenska kronor till 10 500 000 svenska kronor.

Alfa Romeo 33 Stradale, lika älskad då som nu

För en bilentusiast finns det få namn som framkallar en sådan känsla av vördnad och beundran som Alfa Romeo 33 Stradale. Denna bil är mer än bara en

Missa inte:

ANNONS

Slappa regler: Spermadonator spred ärftlig cancer till 67 barn. News 55

Sommarens elpriser väntas svänga kraftigt. E55

Tencent och Baidu visar korten – så rundar de USA:s AI-blockad. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS