Dagens PS

Experternas dom: Pedalen var inte nedtryckt

Den aktuella bilen som granskats efter dödsfall. (Foto: Cornelius Poppe/NTB)
Den aktuella bilen som granskats efter dödsfall. (Foto: Cornelius Poppe/NTB)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 01 juli 2025

Nya avslöjanden kring mystiska bilolyckor visar att förarens fot kanske inte låg bakom de okontrollerade gaspådragen. En expert förklarar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En rad oförklarliga bilolyckor i parkeringsgarage, där bilar plötsligt accelererat okontrollerat, har skapat stor osäkerhet.

Nu väcker en ledande expert stor uppmärksamhet med nya insikter om en av de mest omskrivna händelserna, och hans slutsatser pekar mot en förbryllande sanning som kan förändra synen på säkerheten i moderna bilar.

Simen Huse, chef för Simco AS och en ledande expert på elektronisk fordonsdata, har under fyra månader granskat data från en olycksbil som var inblandad i en dödlig krasch i ett parkeringshus i Sandvika.

Volvo XC40 Recharge bak
Volvo XC40 Recharge bak (Foto: Morgan Petri)

Hans slutsats är tydlig: gaspedalen var inte nedtryckt av en fot under sekunderna före olyckan. Detta går emot tidigare rapporter som ofta pekat på förarfel som orsak till liknande incidenter.

Huse, som har agerat sakkunnig i mellan 200 och 250 rättsfall, menar att det är osannolikt att en förare skulle hålla gaspedalen fullt nedtryckt i fem sekunder under en sådan situation, särskilt om föraren inte ens satt korrekt i förarsätet, vilket han menar var fallet i Sandvika.

Den “svarta lådan” ger inte hela bilden

Enligt Huse är de så kallade “svarta lådorna” i bilar, som registrerar data från bilens nätverk, inte tillräckliga för att fastställa exakt vad som hänt vid en olycka. Han förklarar att lådan enbart registrerar signalen om att bilen fått hundra procent gaspådrag, inte att pedalen fysiskt tryckts ned.

Det är en avgörande skillnad.

ANNONS

Förare i chock när elbilar okontrollerat accelererar

En våg av mystiska incidenter där elbilar från Volkswagen och Volvo plötsligt accelererar okontrollerat har skakat om bilvärlden. Förare beskriver

Huse betonar att ett flygplan är konstruerat för att denna typ av data ska kunna hämtas i efterhand, med parallella system som säkerställer att allt lagras, vilket inte är fallet med dagens bilar.

Experten kritiserar också att analyser ofta bygger på en alltför förenklad tolkning av dessa data. Att en bil uppvisar hundra procent gaspådrag är, enligt Huse, märkligt om det vore föraren som tryckte på gasen.

Han menar att forskning visar att förare i paniksituationer oftast försöker bromsa, inte bibehålla full gas. Dessutom är det omöjligt för en person att hålla full gas i fem sekunder utan rätt stöd i sätet, vilket han menar var fallet i Sandvika där föraren rörde sig över mittkonsolen. Han är säker på att passagerarsätets krockkuddar löste ut, medan förarsätets inte gjorde det, vilket indikerar att föraren inte satt i förarsätet.

Bromsproblem kan drabba tusentals svenska Volvo-bilar

Volvo utfärdar en varning till tusentals bilägare efter att ett mjukvarufel har identifierats i vissa elbilar och laddhybrider. Felet kan under specifika

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Mystiska incidenter med Volvo i fokus

Dessa nya rön kommer i ljuset av flera oroande incidenter med Volvobilar i parkeringsgarage, både i Sverige och Norge. Senast i raden hängde en Volvo dramatiskt över kanten i ett parkeringshus i Huddinge i Stockholm, efter att ha kört genom en vägg på andra våningen.

Föraren, en äldre man, klarade sig oskadd. Polisen har upprättat en anmälan om vårdslöshet i trafik, men händelsen väcker frågor om möjliga tekniska fel, snarare än enbart förarfel.

Tidigare har Dagens PS rapporterat om en varning från Volvo gällande ett mjukvarufel som kan påverka bromsfunktionen i vissa elbilar och laddhybrider av årsmodell 2025 och 2026. Felet kan drabba över 11 500 bilar globalt och omkring 12 000 fordon i Sverige, och uppstår vid användning av funktionen “One Pedal Drive” eller växelläge “B”.

ANNONS

Under vissa omständigheter kan den automatiska bromsfunktionen, och i sällsynta fall även bromspedalen, sluta att fungera helt, skriver Carscoops och DN. Volvo Cars har bekräftat att en mjukvaruuppdatering rullas ut över luften för att åtgärda problemet.

Det är av yttersta vikt att dessa incidenter utreds noggrant för att säkerställa att inga dolda fel finns i moderna bilars system, och att förare kan känna sig trygga bakom ratten på sina bilar.

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher

En serie uppseendeväckande incidenter där Volvobilar skenat i parkeringsgarage har satt fokus på bilmärkets säkerhet. Senast i raden hängde en Volvo

Läs också:

Hon kan bli parkeringsbranschens mardröm. Dagens PS

Ny vändning i Tesla-bråket – kan avtal vara på gång? Dagens PS

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS