Dagens PS

Experternas dom: Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce

Vad tycker Europas journalister om Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce? (Foto: Alfa Romeo)
Vad tycker Europas journalister om Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce? (Foto: Alfa Romeo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

Italiensk skönhet med elektrisk nerv: Europas journalister synar Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce på alla tänkbara sätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alfa Romeo, ett märke synonymt med passion, designarv och racinghistoria, har tagit steget in i den elektriska fordonsvärlden med sin Junior Elettrica. Den nya modellen, särskilt toppversionen Veloce, har väckt stort intresse och granskas nu av Europas ledande motorjournalister.

Är detta den bil som kan återuppliva Alfas glansdagar, eller är den bara en i mängden av kompakta crossovers?

Den nya Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce, med en prislapp som börjar på cirka 470 000 svenska kronor, har en effekt på 280 hästkrafter och ett vridmoment på 345 Newtonmeter. Detta driver de främre hjulen, vilket ger en sportig karaktär. Men bortom prestandan är det räckvidden och de praktiska aspekterna som verkligen testas av experterna.

En bil som är kul men kanske inte för entusiasterna. (Foto: Alfa Romeo)
En bil som är kul men kanske inte för entusiasterna. (Foto: Alfa Romeo)

Design – en fråga om smak

Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce är en bil som delar åsikterna när det kommer till designen. Många kritiker, som Vicky Parrott från Electrifying, har noterat att “Alfor köps ofta för att de ser fantastiska ut – titta bara på Tonale. Junior ser också dramatisk och annorlunda ut jämfört med allt annat, men dess utseende kan vara lite mer splittrande. Jag har ännu inte bestämt mig!”

Hon menar att bilen ser “dramatisk och annorlunda” ut jämfört med konkurrenterna. Felix Page från Autocar beskriver den som “svår att kategorisera” och “bedrägligt liten”. Med en längd på 4,17 meter och en höjd på 1,50 meter är den endast 25 millimeter högre än den äldre Giulietta, vilket får den att kännas mer som en förhöjd halvkombi än en renodlad SUV.

Fronten pryds av Alfas ikoniska “scudetto”-grill och moderna C-formade LED-lampor som tolkar märkets klassiska tre-ljus-signatur. Vissa anser att designen är “upptagen” och “långt ifrån de enkla, okomplicerade linjerna” som kännetecknar Alfas bästa verk. Trots detta uppskattar många det aggressiva utseendet och att den “demonstrativt skiljer sig” från konkurrenterna.

Topgear konstaterar att “den är välproportionerad för sin typ, med en bastant nos som bär Alfa-skölden i utskuren form, och en skåra under motorhuvens kant.”

ANNONS
Lite väl kort räckvidd tycker alla. (Foto: Alfa Romeo)
Lite väl kort räckvidd tycker alla. (Foto: Alfa Romeo)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Interiör – Italiensk känsla med ett stänk av ställplan

Interiören i Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce har fått blandade recensioner. Många delar, inklusive all switchgear, kommer från Stellantis standardkomponenter, vilket får vissa att känna att det inte är tillräckligt exklusivt för en Alfa Romeo.

Autocar beskriver dörrkorten som “exakt samma som i Avenger och känns lika billiga, liksom instrumentbrädan”. Dock finns det inslag av Alfas designarv, som den dubbla kåpan över instrumentklustret, även om det bara täcker en rektangulär skärm.

Den 10,25-tums pekskärmen är snyggt integrerad i instrumentbrädan, men mjukvaran är densamma som i andra Stellantis-bilar, vilket vissa upplever som något långsamt och mindre användarvänligt än konkurrenternas system.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Trots detta noterar Electrifying att “du har också trådlös Apple CarPlay och Android Auto, trådlösa programuppdateringar och betydligt förbättrad ruttplanering som kan inkludera laddstopp.”

Vissa finesser som den färgskiftande ambientbelysningen och ormlogotyperna på luftventilerna ger dock en tydlig Alfa-touch.

Förarpositionen, med en låg sittställning och en förarfokuserad instrumentbräda, bidrar till en ombonad känsla. De skålade Sabelt-sätena i Veloce-versionen adderar en sportig touch. Bagageutrymmet på 400 liter (för EV-versionerna) är anständigt för bilstorleken, och en praktisk “frunk” finns för förvaring av en laddkabel.

ANNONS

Däremot är utrymmet i baksätet något begränsat, vilket gör den mindre lämpad för långa tonåringar eller skrymmande barnstolar.

Läcker Alfa Romeo bil men saknar det där lilla extra. (Foto: Alfa Romeo)
Läcker Alfa Romeo bil men saknar det där lilla extra. (Foto: Alfa Romeo)

Prestanda och köregenskaper – lekfull och engagerande

Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce får genomgående högt betyg när det gäller körglädje, särskilt i Veloce-utförandet. Med 280 hästkrafter accelererar den från 0 till 100 kilometer i timmen på 5,9 sekunder.

Suspensionen har uppgraderats med en 25 millimeter lägre markfrigång, hydrauliska bump stops och en mekanisk differential. Autocar beskriver körupplevelsen som “välavvägd och nyanserad” och menar att den “känns mer som en traditionell halvkombi” än en kompakt SUV. Topgear hyllar den som “a lot of fun in Veloce form”.

Även om de lägre utrustningsnivåerna Elettrica och Speciale har en mjukare fjädring, beskrivs de som “behagligt direkta och tillfredsställande” med välavvägd styrning. Veloce-versionen är dock den som verkligen förmedlar den klassiska Alfa-känslan. Topgear noterar att “styrningen är inte bara skarp, utan chassit hänger med.” och att den är “kul och givande att pressa till gränsen”.

D-läget (Dynamic) i körprogrammen gör att ESP-systemet blir mer förlåtande, och bilen svarar lekfullt vid gasuppsläpp i kurvor. Bromsarna, särskilt i Veloce-utförandet med större 380 millimeter bromsskivor, får också beröm för sin respons.

200 miljoner kronor för legendarisk Alfa på auktion

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider: En odiskutabel ikon, designad för att dominera tävlingsbanorna. Nu på auktion med ett värde på 20 miljoner dollar.

Räckvidd och laddning – en akilleshäl för långfärder

ANNONS

Räckvidden är den aspekt där Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce får mest kritik. Med ett användbart batteripack på 50,8 kWh (totalt 54 kWh), testades Veloce-versionen av Arena EV under verkliga förhållanden. Vid en temperatur på 14°C visade testet att bilen inte presterar lika bra som många av sina konkurrenter, särskilt i högre hastigheter.

Vid 60 kilometer i timmen uppvisade Junior Veloce en god effektivitet, jämförbar med mindre kraftfulla fordon. Men den relativt lilla batterikapaciteten begränsar den totala räckvidden. Tester visade följande resultat:

  • Vid 60 kilometer i timmen: 449 kilometer (11,3 kWh per 100 kilometer). Jämförelsevis uppnådde en Renault Megane E-Tech EV60 540 kilometer och en Mini Cooper SE 540 kilometer vid liknande förhållanden.
  • Vid 90 kilometer i timmen: Förbrukningen ökade märkbart, och räckvidden hamnade under medianen för segmentet.
  • Vid 130 kilometer i timmen: Resultatet beskrivs som “bedrövligt” med relativt hög förbrukning och låg räckvidd. Den höga karossen orsakar extra luftmotstånd, vilket i kombination med den “oimponerande” batterikapaciteten gör Junior Veloce mindre lämplig för landsvägskörning. Arena EV sammanfattar att “the Junior is not really great for taking outside the city, which is truly a shame for a vehicle that otherwise gets so many things right.”

Alfa Romeo sopar banan på Villa d’Este

Alfa Romeo tar hem det femte priset på anrika Concorso di Eleganza di Villa d’Este. Denna gången med sin Alfa Romeo 33 Stradale. Concorso d’Eleganza Villa

Electrifying rapporterar att Veloce-modellen har en WLTP-räckvidd på cirka 346 kilometer, medan de lägre utrustningsnivåerna Elettrica och Speciale når upp till cirka 402 kilometer. Vid verklig körning, även under kalla förhållanden, uppskattas räckvidden för de mindre kraftfulla modellerna till cirka 320 kilometer.

Detta är lägre än många rivaler, som Kia EV3 som kan erbjuda över 595 kilometer för ett liknande pris.

Laddhastigheten är maximalt 100 kilowatt, vilket är i nivå med de flesta bilar i klassen. Detta innebär en laddning från 10 till 80 procent på cirka 35–40 minuter. En full laddning med en 7 kilowatt hemmaladdare tar cirka nio timmar.

Alfa Romeo erbjuder för närvarande en gratis 7 kilowatt laddbox och installation vid köp av en ny Junior EV, samt tre års service för cirka 1 400 svenska kronor, vilket är ett attraktivt erbjudande.

Chockerande bilsläpp genom tiderna: Från Lamborghini till Tesla

Vissa bilar chockar andra imponerar. Från Lamborghini SUV till Tesla Cybertruck – här är de mest oväntade modellerna som skakat om bilvärlden Inom

ANNONS

Slutsats – hjärta före hjärna

Europas motorjournalister är eniga om att Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce är en bil som väcker känslor. Medan den kanske inte är bilen som hardcore Alfa-entusiaster har väntat på, är den ett viktigt steg för märket mot en bredare marknad. Electrifying sammanfattar det väl:

“Alfa has always been a brand that sells on emotion, and the Junior does have that spark of joy”.

Veloce-versionen hyllas för sina körglada egenskaper och den “hot-hatchy vibe” den förmedlar. Däremot är räckvidden en tydlig svaghet, vilket gör den mindre lämplig för långa resor. För stadskörning och kortare pendlingar är Junior dock ett utmärkt val.

Prismässigt är Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce inte billig, men de generösa standardutrustningsnivåerna gör den till ett mer attraktivt alternativ än vad prislappen vid första anblicken indikerar.

Om du letar efter en kompakt crossover med en unik italiensk touch och en engagerande körupplevelse, kan Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce vara bilen för dig – förutsatt att du inte har alltför långa pendlingsavstånd.

Alfa Romeo 33 Stradale, lika älskad då som nu

För en bilentusiast finns det få namn som framkallar en sådan känsla av vördnad och beundran som Alfa Romeo 33 Stradale. Denna bil är mer än bara en

Missa inte:

Domstol: Ryanair måste återbetala avgift för handbagage. News 55

ANNONS

Så mycket mer värd är varje svensk krona nu. E55

Qatar öppnar plånboken för världens finansjättar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS