I denna analys granskar vi Polestar 5, en bil som rör om i branschen med sin prestanda. Läs om experternas omdöme.
Experterna oeniga om Polestars nya lyxbil


Mest läst i kategorin
Polestar 5 har väckt starka känslor hos motorjournalister världen över. Den nya modellen, som utvecklats under fem års tid, är den första från Polestar med en helt egen plattform.
Experterna hyllar bilens prestanda och köregenskaper, men är oense om Polestars förmåga att konkurrera med premiummärken.

Prestanda i fokus för ny bil
Enligt en provkörning från tidningen Teknikens Värld är Polestar 5 Performance en bil med imponerande prestanda.
Enligt artikeln accelererar bilen från 0 till 100 kilometer i timmen på så snabbt som 2,9 sekunder, vilket överträffar Polestars egna försiktiga uppskattning på 3,2 sekunder.
Bilen har en effekt på 884 hästkrafter och ett vridmoment på 1 015 newtonmeter, vilket bidrar till dess snabba acceleration.

Car Magazine bekräftar dessa siffror och konstaterar att de uppmätta accelerationstiderna var ännu bättre än de officiella uppgifterna. De skriver att “accelerationstiden från 0-100 kilometer i timmen var så låg som 2,8 sekunder i vissa tester”.
Journalisten från Teknikens Värld skriver att bilens bromsar, som är utvecklade av Brembo, fungerar “precis som jag vill” och beskriver bromssträckan som kort och direkt.
Bilen är utrustad med ett 800-voltsystem som möjliggör en laddkapacitet på upp till 350 kilowatt, vilket enligt InsideEVs ger en laddning från 10 till 80 procent på endast 22 minuter.
Räckvidden för Polestar 5 Performance uppges vara 56,5 mil enligt WLTP, medan Dual motor-versionen har en teoretisk räckvidd på 67 mil.

Lyx och komfort som utmanar
Polestar 5 är enligt samtliga källor en “fyradörrars GT-bil” där fokus har lagts på design, prestanda, komfort och hållbarhet. Flera recensenter lyfter fram Polestar 5:s interiör, som är rymligare än vad man kan förvänta sig från en så pass låg bil.
En journalist från InsideEVs skriver att baksätet är rymligare än i en Porsche Taycan. Företaget har lyckats med detta genom att skapa ett utrymme för fötterna, likt en “fotbalja”, som sänker golvet vid fötterna och ger bättre stöd för låren. Top Gear beskriver baksätet som en “rymdålders-lounge”.

Journalister från Car Magazine och InsideEVs uppger att Polestar 5 inte har en bakruta, vilket är en djärv design som även återfinns i Polestar 4. Enligt recensenterna är det en avvägning mellan design och funktionalitet, men det kompenseras med en stor pekskärm som ger föraren god sikt bakåt.
Andra designlösningar som lyfts fram är den stilrena interiören med återvunna material, som bidrar till en viktminskning på sju kilo.

InsideEVs beskriver interiören som “typisk Polestar-minimalism” och en journalist från Top Gear säger att “den förstärker bilden av Polestar som ett varumärke med fokus på no-nonsense-lyx”.
En dyr utmanare
Enligt Top Gear startar priset för Polestar 5 Dual motor på 89 500 pund, vilket motsvarar ungefär 1,2 miljoner svenska kronor. Performance-versionen kostar från 104 900 pund, vilket motsvarar nästan 1,4 miljoner svenska kronor.
Priset gör att Polestar 5 konkurrerar med bilar som Lotus Emeya, Porsche Taycan och Audi E-tron GT.

InsideEVs konstaterar att Polestar har prissatt bilen aggressivt, med ett pris som är lägre än flera av konkurrenterna. Trots detta ifrågasätter de om “Polestar-märket kan åtnjuta respekt på den marknaden”.
InsideEVs noterar att den höga prestandan och avancerade tekniken har en nackdel i form av bilens vikt på cirka 2 500 kilo. Detta är tyngre än konkurrenter som Porsche Taycan. Trots detta beskriver alla recensenter bilens väghållning som enastående.
Car and Driver skriver att bilens chassi ger god kontroll över karossrörelserna utan att det blir obehagligt.
De specialutvecklade däcken från Michelin bidrar till bilens utmärkta grepp, vilket gör att den känns “lätt på fötterna”, skriver Car Magazine.

Polestar: Framgångsrecept trots miljonförlust
Polestar, den omtalade biltillverkaren, har publicerat sitt finansiella resultat för den första halvan av 2025. Siffrorna visar en stark intäktsökning,
Missa inte:
Andra AP-fonden sämst i klassen – får kritik. E55
Analytiker: Tesla skulle falla fritt utan Elon Musk. Realtid
Sjukvårdsministern lämnar regeringen. News 55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.