Dagens PS

Experterna: Hyundai Ioniq 9 – en flirt med 80-talet

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juli 2025Publicerad: 25 juli 2025

Hyundai Ioniq 9 har snabbt etablerat sig som en intressant aktör på marknaden för stora elektriska suvar, och experterna är överlag positiva, även om vissa aspekter väcker diskussion.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med sin retro-moderna design, generösa utrymmen och snabba laddningskapacitet, verkar den redo att utmana konkurrenterna.

Design som väcker uppmärksamhet

Bilen, som beskrivs som en “modern familjetransport”, har en yttre design som, enligt Car and Driver, skulle kunna “passera för en transportanordning i en science fiction B-film från 1980-talet”.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Designen framhävs av de pixelformade ljuselementen både fram och bak, vilket ger ett “Nintendo-värdigt första intryck”, enligt samma källa. Den sluttande taklinjen och den relativt eleganta profilen bidrar till bilens karaktär i ett segment där en mer fyrkantig design ofta dominerar.

En detalj som dock kan vara lite förvirrande är de uttalade “ögonbrynen” över hjulhusen, som vissa upplever som störande, särskilt i tvåfärgat utförande, tycker Wendler.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

En jätte som kör som en mindre bil

När det kommer till köregenskaperna är många recensenter imponerade av hur Hyundai har lyckats kombinera komfort med en förvånansvärt smidig körning för en så stor bil. Road and Track beskriver fjädringen, som består av McPherson-fjäderben fram och multilink bak i kombination med självutjämnande dämpare, som att den ger en “mjuk åktur” trots 21-tumsfälgarna på testbilen.

ANNONS
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

De noterar att bilen känns betydligt mindre att köra än vad dess dimensioner antyder, vilket delvis beror på ett vridmomentsfördelande system och en låg tyngdpunkt från batteripaketet.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Å andra sidan påpekar What Car? att körningen i högre hastigheter kan upplevas som “hackig” på grund av avsaknaden av luftfjädring. De tillägger också att styrningen saknar “känsla”, vilket gör bilen mindre engagerande på kurviga vägar.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Tyst som i graven – och rymligare än man kan tro i Ioniq 9

Interiören får mycket beröm för sin rymlighet och komfort. Car and Driver lyfter fram det generösa benutrymmet i andra och tredje raden, med 108,7 centimeter respektive 81,3 centimeter.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Framsätena och kaptenstolarna i andra raden beskrivs som lämpliga även för större personer.

ANNONS
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Den tysta kupén är en annan framstående egenskap. Hyundai har satsat på ljuddämpande åtgärder som laminerat glas i de två första raderna, aktiv brusreducering och ljudisolerande skuminlägg i däcken, vilket resulterar i en “praktiskt taget rullande ekofri kammare”, enligt Car and Driver.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Räckvidd som imponerar och laddning i rekordfart

Batteriet på 110 kWh är standard i alla versioner, vilket bidrar till imponerande räckviddssiffror. Basmodellen med bakhjulsdrift förväntas ha en räckvidd på upp till 539 kilometer, enligt What Car?.

Performance AWD-modellen som testades av Car and Driver hade en uppskattad räckvidd på 501 kilometer.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
ANNONS

Laddningstiderna är också imponerande; en laddning från 10 till 80 procent kan ta så lite som 24 minuter med en 350 kW DC-snabbladdare, enligt Hyundai.

Ioniq 9: Lyx till ett överraskande pris

Prismässigt förväntas bilen vara konkurrenskraftig. Medan svenska priser ännu inte är offentliggjorda, spekulerar What Car? att instegspriset kommer att ligga runt 845 000 svenska kronor, med toppmodellen Performance Calligraphy på cirka 1 000 000 svenska kronor.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Detta positionerar bilen som ett mer prisvärt alternativ jämfört med vissa lyxigare elbilar, samtidigt som den erbjuder en premiumkänsla. Dock påpekar Autoexpress att toppversionen, trots sin lyx, upplevs ha en “alltför fast fjädring” som tar bort en del av den förväntade komforten.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)

Sammanfattningsvis framstår den här bilen som en stark utmanare på elbilsmarknaden, särskilt för familjer som söker utrymme och modern teknik.

Den kombinerar en distinkt design med en tyst och rymlig interiör, samt god räckvidd och snabb laddning.

Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
Hyundai Ioniq 9 (Foto: Hyundai)
ANNONS

Vissa mindre detaljer, som designen av hjulhusen och fjädringskomforten i högre hastigheter, är punkter som lyfts fram av experterna, men helhetsintrycket är tydligt positivt.

Fler biltester:
Audi A3: Så bedömer experterna körglädjen. Dagens PS

Experterna: Det här är Europas bästa sportkombi. Dagens PS

Provkörd: Bilen som fick hela Stockholm att stanna upp. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS