Kinesiska biljättar utmanar Teslas dominans inom självkörande teknik, vilket kan rita om kartan för hela bilindustrin.
Experter varnar: Är Teslas självkörande vision på väg att kollapsa?


Mest läst i kategorin
Elon Musks storsatsning på självkörande teknik står inför en potentiell kraschlandning, då kinesiska aktörer nu snabbt tar täten.
Detta skapar en ny och oväntad utmaning för den amerikanska biljätten, som tidigare dominerat marknaden. Konkurrensen intensifieras och nya strategier utvecklas, vilket kan rita om kartan för hela bilindustrin.

Kinesiska biltillverkare tar över taktpinnen
Kinesiska biltillverkare, anförda av BYD, har redan utmanat Tesla i kapplöpningen om att producera billiga elbilar. Nu är de på väg att överträffa Tesla även inom området för självkörande bilar, enligt rapporter från Reuters.
Tidigare i år introducerade BYD sitt förarassistanssystem “God’s Eye” utan extra kostnad, en teknik som Tesla i Kina säljer för närmare 95 000 svenska kronor. Detta drag har skapat oro inom elbilindustrin, skriver Reuters.
Taylor Ogan, en Shenzhen-baserad BYD-investerare från Snow Bull Capital, menar att Teslas strategi börjar att falla samman med introduktionen av “God’s Eye”. Ogan, som tidigare ägt en Tesla, har testat flera BYD-modeller utrustade med “God’s Eye” i Shenzhen, en stad med 18 miljoner invånare. Han anser att systemet överträffar Teslas Full Self-Driving (FSD) och att han inte behövde ingripa under körningen.

De bästa små elbilarna – enligt Europas experter
Elektrifieringen av bilmarknaden fortsätter att accelerera, och allt fler små, smidiga elbilar intar vägarna. Men vilken av dessa kompakta modeller är
Kostnadsfördel och tekniksprång
Flera kinesiska bil- och teknikföretag, med stöd av betydande statliga subventioner från Peking, erbjuder nu FSD-liknande teknik till en bråkdel av priset. Exempel på detta är Leapmotor och Xpeng, enligt Reuters.
En analys utförd av Paris-baserade A2MAC1 för nyhetsbyrån uppskattar kostnaden för Teslas FSD – som bygger på två AI-chip och kameror utan sensorer – till cirka 25 000 svenska kronor. BYD:s jämförbara mellanversion av “God’s Eye”, som inkluderar ett Nvidia-chip, tolv kameror, fem radar, tolv ultraljudssensorer och en lidar, kostar drygt 22 000 svenska kronor.
Elena Zhelondz, ingenjör på A2MAC1, förklarar att kameror, radar och ultraljudssensorer är 40 procent billigare i Kina jämfört med Europa och USA. Lidar är 20 procent billigare, vilket hon tillskriver stordriftsfördelar och en vilja att offra marginaler för att vinna marknadsandelar.

Milstolpen – BYD gasar förbi Tesla i Europa
För första gången kör kinesiska BYD förbi Tesla i elbilsförsäljningen i Europa, rapporterar bland andra Bloomberg. Tesla har länge dominerat elbilsracet
Datafördel och regulatoriska hinder
BYD, som förra året sålde dubbelt så många bilar som Tesla, har en fördel i sin snabbt växande bilpark. Chris McNally, analyschef för bil och mobilitet på Evercore, säger till Reuters att BYD har en tydlig och bestående fördel när det gäller marknadsandelar och datainsamling. Att erbjuda “God’s Eye” gratis kommer sannolikt att sänka bruttomarginalen från nuvarande 22 procent, men det kommer att bidra till att sälja fler bilar och därmed samla in mer data.
Samtidigt står Tesla inför kinesiska regler som förbjuder export av data som samlats in från deras bilar i Kina. Tesla har försökt förhandla med Peking för att få analysera dessa data i USA, men utan framgång.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Musks vågade drag
Konkurrensen från Kina bidrog till att Tesla förra året lade ner planerna på en ny, billig elbil för cirka 260 000 svenska kronor. Istället har vd Musk satsat hela företagets framtid på självkörande taxibilar.
Kinesernas förmåga att erbjuda förarassistans till ett lågt pris ses av nyhetsbyrån som ett betydande hot mot Teslas nya affärsmodell. Förväntningarna på FSD-teknologin utgör nu den största delen av företagets marknadsvärde på cirka 11 000 miljarder svenska kronor.
Tesla planerar att lansera självkörande robotaxier i Austin senare i juni. Planerna är hemligstämplade, men det är känt att 10–20 förarlösa taxier ska operera i avgränsade delar av staden, enligt Reuters.

Experter slår larm: Därför är Musks taxidröm en tickande bomb
Elon Musks taxidröm om förarlösa bilar i Austin möter skepsis. Experter och myndigheter ifrågasätter säkerheten – är Tesla redo? Biljätten Tesla planerar
Missa inte:
Svart damm i bussar gör chaufförer sjuka – ofarligt enligt provsvar. News 55
Sverige riskerar elbrist inom tio år – importbehovet ökar. E55
Vart fjärde byggföretag bryter mot lagen. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.