Nära sex av tio bilägare byter sommardäck i förtid, vilket leder till onödiga kostnader för både plånboken och miljön.
Experten: Därför byter svenskar däck helt i onödan


Mest läst i kategorin
Genom att utnyttja däckens fulla livslängd, ända ner till det lagliga mönsterdjupet på 1,6 millimeter, kan miljarder av svenska kronor sparas på nationell nivå. Detta kan även minska koldioxidutsläppen avsevärt.
Stor okunskap bland bilägare – kastar pengar i sjön
En ny undersökning från Riksförbundet M Sverige och däcktillverkaren Michelin visar att majoriteten av svenska bilägare byter sina sommardäck långt innan det är nödvändigt.
Hela 59 procent byter däck när det återstår 3 millimeter eller mer av mönsterdjupet, trots att det lagliga minimum är 1,6 millimeter. Endast 29 procent använder däcken tills de når 2 millimeters mönsterdjup, skriver M Sverige i ett pressmeddelande.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige, menar att det finns stora vinster att hämta genom att köra längre på däcken.
“Ett däck av hög kvalitet ska vara säkert även om det börjar bli slitet. Används det ytterligare en millimeter sparar man pengar och däckets klimatpåverkan minskar”, säger han.

Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken
Ny statistik avslöjar en skrämmande ökning av olyckor i trafiken under de soliga månaderna. Men det finns knep för att skydda dig. Trots sol och behagligt
Miljardbesparingar och minskade utsläpp hägrar
Att byta däck i förtid är inte bara en förlust för den enskilda bilägaren, utan även för miljön. Genom att använda däcken längre kan betydande besparingar göras, både ekonomiskt och klimatmässigt.
Enligt Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig på Michelin Nordic, är högkvalitativa premiumdäck utvecklade för att bibehålla sina egenskaper ända ner till den lagliga slitagegränsen.
“Genom att testa däcken även när de är slitna kan deras funktion säkerställas över hela sin livstid”, säger han.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Enligt beräkningar, baserade på en av de vanligaste däckdimensionerna och en årlig körsträcka på 2 000 mil, kan en bilägare spara drygt 1 000 svenska kronor i däck- och servicekostnader genom att byta däck vid 2 millimeters mönsterdjup istället för 3 millimeter.
Utöver detta tillkommer en bränslebesparing på omkring 240 svenska kronor, minskade råmaterialbesparingar på 2 kilo och reducerade koldioxidutsläpp med över 50 kilo.
Om hela Sveriges fordonsflotta, som består av cirka 5 miljoner personbilar, skulle anamma detta beteende, skulle den totala besparingen uppgå till hela 5,2 miljarder svenska kronor.
Samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med 252 500 ton.

Viktigt att välja rätt däck och vårda dem
Stjernvall understryker vikten av att välja högkvalitativa däck som behåller sin funktion även vid mindre mönsterdjup. Han påpekar att billigare däck ofta presterar sämre i tester och slits snabbare, vilket i slutändan kan leda till att man inte sparar pengar alls.
“Det finns goda skäl, såväl privatekonomiska som miljömässiga, att välja högkvalitativa däck med fullgod funktion även vid 2 millimeters mönsterdjup”, avslutar Stjernvall.
För att maximera däckens livslängd och säkerhet är det också viktigt att regelbundet kontrollera mönsterdjupet, däcktrycket och undvika slag mot däcken. Dessutom bör man se till att de bästa däcken alltid sitter bak, oavsett om bilen är framhjulsdriven eller ej.
Undersökningen genomfördes som en webbenkät under våren 2025 av Riksförbundet M Sverige och Michelin. Totalt svarade 3 816 personer på frågor om sina däckvanor.

Lilla detaljen om dina däck kan vara livsavgörande
Tiden kanske runnit ut för dina däck. Även om de ser okej ut kan åldern vara en säkerhetsrisk. Kolla koden som avslöjar sanningen. Visste du att dina däck
Missa inte:
Ny variant av corona sprider sig – fall bekräftade i Sverige. News 55
Jobbar bara helger – med full lön: ”Har aldrig haft det så bra”. E55
Statens AI-plan sågas: “Bryter mot grundläggande lagar”. Realtid
ANNONS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.