Nissan står inför stora utmaningar med sin fabrik i Oppama, Japan, som för närvarande endast utnyttjas till 40 procent av sin kapacitet.
En otippad lösning kan rädda Nissans ikoniska fabrik


Mest läst i kategorin
Detta är långt under den nödvändiga brytpunkten på 80 procent för att fabriken ska vara lönsam. I jakten på en lösning kan det taiwanesiska elektronikjätten Foxconn, mest känt för att montera iPhones, nu vara aktuellt för ett oväntat samarbete som kan säkra fabrikens framtid och tusentals jobb.
Fabrikens ovissa öde
Nissans Oppama-anläggning, som har varit i drift sedan 1961 och sysselsätter omkring 3 900 personer, har en årlig produktionskapacitet på 240 000 enheter. Med den nuvarande låga utnyttjandegraden på 40 procent, jämfört med en brytpunkt på 80 procent, är fabrikens framtid osäker.

Nissan har tidigare meddelat planer på att stänga sju fabriker globalt, men har inte namngivit alla än. En eventuell nedläggning av Oppama skulle vara kostsam, inte bara på grund av tusentals uppsagda anställda, utan även för att Nissan skulle behöva hitta en ersättning för fabrikens testbana på plats, och många närliggande leverantörer med långvariga band till biltillverkaren skulle drabbas.
Foxconns elektriska ambitioner
Foxconn har under flera år signalerat sina ambitioner inom bilindustrin. Företaget har redan visat upp en rad eldrivna modeller, inklusive Model C, Model B, Model E, Model T och Model V, vilket återspeglar en tydlig strävan att etablera sig inom den konkurrensutsatta elbilsbranschen.
Enligt Nikkei Asia, som är källan till denna information, utforskar de två företagen ett potentiellt samriskföretag, med längre samarbete kring framtida elbilsutveckling.
Nissan har dock klargjort att rapporten “inte baseras på något officiellt meddelande från Nissan” och att de fortfarande granskar “integreringen och stängningen av några av sina globala produktionsanläggningar”.

Nissan i panik – säljer kronjuvelen för att överleva
Den japanska biltillverkaren Nissan, som kämpar med stora förluster, överväger nu att sälja sitt globala huvudkontor i Yokohama. Ett försäljningspris på
En gemensam väg framåt
För Nissan skulle ett samarbete med Foxconn kunna minska omstruktureringskostnaderna och undvika de negativa konsekvenserna av en nedläggning, såsom massuppsägningar och förlust av en viktig testbana. Det skulle också vara en politisk vinst för Nissan att rädda arbetstillfällen och det lokala leverantörsnätverket.
Foxconn, å andra sidan, strävar efter att bli en global kontraktstillverkare av elbilar.
Företaget har redan monteringsanläggningar för fordon i Taiwan, USA och Thailand. Trots att de saknar stora försäljningssiffror, skulle ett partnerskap med Nissan kunna vara ett betydande steg mot deras mål.
Foxconn har dessutom nyligen ingått ett avtal med Mitsubishi om att leverera en ny produkt med start nästa år, vilken förväntas vara en kompakt crossover som tillverkas i Taiwan för export till Australien och Nya Zeeland.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Framtidens fordon: Foxconns modeller i Nordamerika
Foxconn driver framåt med sin egen elbilsintroduktion. Tidigare under året rapporterades det att företaget planerar att inleda leveranser av Model C i Nordamerika före årets slut. En minibuss, känd som Model D, förväntas följa under 2027, vilket signalerar Foxconns bredare satsning på både konsument- och kommersiella elfordon.
Jun Seki, Foxconns strategi officer för elbilar, har uttryckt intresse för partnerskap med globala varumärken, utöver de nuvarande diskussionerna med Nissan och Mitsubishi. Foxconn ser elbilar som en avgörande tillväxtväg, särskilt med tanke på mättnaden inom deras traditionella kärnområden elektronik och telekommunikation.

Panik på Nissan: Därför skjuts betalningarna upp
Nissan skjuter upp betalningar till sina leverantörer. Företaget kämpar med ekonomin och vidtar nu åtgärder för att klara krisen. I ett försök att
Missa inte:
Fart i Porsches aktie trots försäljningsras i Kina. Dagens PS
Mobbning får oväntade följder – kan kosta dig körkortet. Dagens PS
Vägsäkerheten ifrågasätts efter extremt många dödsfall. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.