Dagens PS

En otippad lösning kan rädda Nissans ikoniska fabrik

Kan en räddning komma in från vänster och ta över Nissans fabrik? (Foto: Matthijs Waanders på Unsplash och Japan Activation Capital)
Kan en räddning komma in från vänster och ta över Nissans fabrik? (Foto: Matthijs Waanders på Unsplash och Japan Activation Capital)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 juli 2025Publicerad: 09 juli 2025

Nissan står inför stora utmaningar med sin fabrik i Oppama, Japan, som för närvarande endast utnyttjas till 40 procent av sin kapacitet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta är långt under den nödvändiga brytpunkten på 80 procent för att fabriken ska vara lönsam. I jakten på en lösning kan det taiwanesiska elektronikjätten Foxconn, mest känt för att montera iPhones, nu vara aktuellt för ett oväntat samarbete som kan säkra fabrikens framtid och tusentals jobb.

Fabrikens ovissa öde

Nissans Oppama-anläggning, som har varit i drift sedan 1961 och sysselsätter omkring 3 900 personer, har en årlig produktionskapacitet på 240 000 enheter. Med den nuvarande låga utnyttjandegraden på 40 procent, jämfört med en brytpunkt på 80 procent, är fabrikens framtid osäker.

Nissan behöver hjälp och kanske kan Foxconn hjälpa. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)
Nissan behöver hjälp och kanske kan Foxconn hjälpa. (Foto: Louise Delmotte/AP/TT)

Nissan har tidigare meddelat planer på att stänga sju fabriker globalt, men har inte namngivit alla än. En eventuell nedläggning av Oppama skulle vara kostsam, inte bara på grund av tusentals uppsagda anställda, utan även för att Nissan skulle behöva hitta en ersättning för fabrikens testbana på plats, och många närliggande leverantörer med långvariga band till biltillverkaren skulle drabbas.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Foxconns elektriska ambitioner

Foxconn har under flera år signalerat sina ambitioner inom bilindustrin. Företaget har redan visat upp en rad eldrivna modeller, inklusive Model C, Model B, Model E, Model T och Model V, vilket återspeglar en tydlig strävan att etablera sig inom den konkurrensutsatta elbilsbranschen.

Enligt Nikkei Asia, som är källan till denna information, utforskar de två företagen ett potentiellt samriskföretag, med längre samarbete kring framtida elbilsutveckling.

Nissan har dock klargjort att rapporten “inte baseras på något officiellt meddelande från Nissan” och att de fortfarande granskar “integreringen och stängningen av några av sina globala produktionsanläggningar”.

ANNONS

Nissan i panik – säljer kronjuvelen för att överleva

Den japanska biltillverkaren Nissan, som kämpar med stora förluster, överväger nu att sälja sitt globala huvudkontor i Yokohama. Ett försäljningspris på

En gemensam väg framåt

För Nissan skulle ett samarbete med Foxconn kunna minska omstruktureringskostnaderna och undvika de negativa konsekvenserna av en nedläggning, såsom massuppsägningar och förlust av en viktig testbana. Det skulle också vara en politisk vinst för Nissan att rädda arbetstillfällen och det lokala leverantörsnätverket.

Foxconn, å andra sidan, strävar efter att bli en global kontraktstillverkare av elbilar.

Företaget har redan monteringsanläggningar för fordon i Taiwan, USA och Thailand. Trots att de saknar stora försäljningssiffror, skulle ett partnerskap med Nissan kunna vara ett betydande steg mot deras mål.

Foxconn har dessutom nyligen ingått ett avtal med Mitsubishi om att leverera en ny produkt med start nästa år, vilken förväntas vara en kompakt crossover som tillverkas i Taiwan för export till Australien och Nya Zeeland.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Framtidens fordon: Foxconns modeller i Nordamerika

Foxconn driver framåt med sin egen elbilsintroduktion. Tidigare under året rapporterades det att företaget planerar att inleda leveranser av Model C i Nordamerika före årets slut. En minibuss, känd som Model D, förväntas följa under 2027, vilket signalerar Foxconns bredare satsning på både konsument- och kommersiella elfordon.

ANNONS

Jun Seki, Foxconns strategi officer för elbilar, har uttryckt intresse för partnerskap med globala varumärken, utöver de nuvarande diskussionerna med Nissan och Mitsubishi. Foxconn ser elbilar som en avgörande tillväxtväg, särskilt med tanke på mättnaden inom deras traditionella kärnområden elektronik och telekommunikation.

Panik på Nissan: Därför skjuts betalningarna upp

Nissan skjuter upp betalningar till sina leverantörer. Företaget kämpar med ekonomin och vidtar nu åtgärder för att klara krisen. I ett försök att

Missa inte:

Fart i Porsches aktie trots försäljningsras i Kina. Dagens PS

Mobbning får oväntade följder – kan kosta dig körkortet. Dagens PS

Vägsäkerheten ifrågasätts efter extremt många dödsfall. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS