Dagens PS

En ny era för körglädje: BMW M2 CS sätter ribban

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 maj 2025Publicerad: 29 maj 2025

Upplev nya BMW M2 CS – en specialutgåva med ökad effekt och exklusiv design. Njut av ren körglädje, både på bana och väg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW M presenterar nu en ny specialutgåva som lovar en intensiv körupplevelse för entusiaster. Med förbättrad prestanda och en rad exklusiva designelement, tar nya BMW M2 CS plats som en bil utvecklad för både väg och bana.

Denna modell, som kommer att produceras i en begränsad upplaga, är konstruerad för att ge en balanserad körupplevelse.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Lättviktskonstruktion och kraftfull motor

Den nya BMW M2 CS är en vidareutveckling av den andra generationens BMW M2, och dess design fokuserar på viktminskning och ökad motoreffekt. Fordonet har en viktminskning på omkring 30 kg jämfört med standard-M2, vilket har uppnåtts genom användning av kolfiberförstärkt plast (CFRP) i flera komponenter.

Exempel på detta är tak, sidospeglar och den bakre diffusorn, som alla bidrar till en lättare och mer aerodynamisk profil. Standardutrustningen inkluderar också smidda M lättmetallfälgar, som ytterligare bidrar till bilens lägre vikt.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Under motorhuven sitter en uppgraderad version av den 3,0-liters raka sexcylindriga motorn med M TwinPower Turbo-teknik. Denna motor levererar nu 530 hästkrafter, vilket är en ökning med 50 hästkrafter jämfört med nuvarande BMW M2.

Maximala vridmomentet har också höjts till 650 Nm, tillgängligt från 2 650 till 5 730 varv/min. Maxeffekten uppnås vid 6 250 varv/min, och motorn har ett maximalt varvtal på 7 200 varv/min. Denna motor gör att M2 CS matchar prestandan hos modeller som BMW M3 Competition Sedan M xDrive och BMW M4 Competition Coupé M xDrive.

ANNONS
BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Prestanda och köregenskaper

Accelerationen från 0 till 100 km/h sker på 3,8 sekunder, en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med standard-M2. Sprinten från 0 till 200 km/h går på 11,7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 302 km/h. Dessa prestandasiffror är resultatet av en kombination av ökad motoreffekt och en effektiv åttastegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic, som optimerar kraftöverföringen till bakhjulen.

Växellådan erbjuder tre olika lägen för anpassning av växlingskaraktären och kan manövreras manuellt via paddlar på ratten eller en M-designad växelspak.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Chassit har också fått omfattande optimeringar. Bilen ligger åtta millimeter lägre än standardmodellen, och fjädring, dämpare samt styrsystem har finjusterats för att förbättra kördynamiken. Inställningarna för Dynamic Stability Control (DSC) och M Dynamic Mode har anpassats specifikt för bankörning, vilket ger föraren möjlighet att utforska bilens fulla potential.

M Compound-bromsar med röda bromsok är standard, och de bidrar till att säkerställa effektiv bromsverkan under krävande förhållanden. De CS-exklusiva smidda M-fälgarna i matt guldfinish (19 tum fram, 20 tum bak) är utrustade med racingdäck för optimalt grepp.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Design och interiör

ANNONS

Exteriören på BMW M2 CS utmärks av flera kolfiberkomponenter. Utöver tak och sidospeglar har bilen en CS-specifik diffusor bak, allt i exponerad kolfiber. En mattsvart frontsplitter och svarta BMW M-njurar kompletterar det sportiga utseendet.

Fyra exteriörfärger finns tillgängliga: Sapphire Black metallic, BMW Individual Velvet Blue metallic, M Brooklyn Grey metallic och M Portimao Blue metallic. Adaptiva LED-strålkastare med BMW Selective Beam och M Shadowline-lyktor ingår som standardutrustning.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Interiören kombinerar en exklusiv känsla med sportiga inslag. Förare och passagerare sitter i uppvärmda M Carbon-bucketsäten klädda i Merino-läder. Paneler på instrumentbrädan och mittkonsolen är tillverkade i M Carbon Fibre. Andra detaljer inkluderar en M Alcantara-ratt, en röd “CS”-logotyp i mittkonsolen, M-bälten och dörrtrösklar med “M2 CS”-logotyp med röda konturer.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Teknik och förarassistans

BMW M2 CS är utrustad med BMW Operating System 8.5, vilket inkluderar BMW Live Cockpit Professional med BMW Maps, och integrerat stöd för Apple CarPlay® och Android Auto™. En 12,3-tums infoskärm och en 14,9-tums kontrollskärm ger en modern och intuitiv användarupplevelse. Automatisk tvåzons klimatkontroll och Harman Kardon Surround Sound System är också standard.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

En central Setup-knapp ger direkt åtkomst till inställningar för motor, adaptivt M-chassi, M Servotronic-styrning och det integrerade bromssystemet. För mer avancerad körning finns M Drive Professional, som inkluderar M-läget TRACK och M Traction Control med tio nivåer för anpassning av hanteringen. Semi-automatiserade kör- och parkeringssystem, såsom frontalkrocksvarning, farthållare med bromsfunktion, filbytesvarning och parkeringsassistent med backhjälp, medföljer som standard.

ANNONS
BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Tillgänglighet och pris

Lanseringen av nya BMW M2 CS inleds sensommaren 2025. Priset för modellen börjar på 1 299 000 kronor.

BMW M2 CS (Foto: BMW)
BMW M2 CS (Foto: BMW)

Detta positionerar den som ett högpresterande alternativ inom BMW M-sortimentet, och den erbjuder en unik kombination av sportig prestanda och exklusiv design.

Opels vilda plan: Förvandlar familjesuven till en terrängbest

Med Opel Frontera Gravel flyttar biltillverkaren fram gränserna. En konceptbil som visar hur en tuffare version av suven kan se ut. Opel presenterar en

Missa inte:

Fyller 100 år men känner sig som 50. News 55

AI och tjänstehandel banar väg för ny globalisering. E55

ANNONS

“Slut på sötebrödsdagarna” – Riksbanken hotar småbankerna. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Börsjournalisten förklarar varför han uppskattar att arbeta på Dagens PS
Spela klippet
Börs & Finans

Dagens PS börsreporter: ”Jag vill att ekonomi ska kännas kul”

30 maj 2025
ANNONS
ANNONS