Upplev nya BMW M2 CS – en specialutgåva med ökad effekt och exklusiv design. Njut av ren körglädje, både på bana och väg.
En ny era för körglädje: BMW M2 CS sätter ribban


Mest läst i kategorin
BMW M presenterar nu en ny specialutgåva som lovar en intensiv körupplevelse för entusiaster. Med förbättrad prestanda och en rad exklusiva designelement, tar nya BMW M2 CS plats som en bil utvecklad för både väg och bana.
Denna modell, som kommer att produceras i en begränsad upplaga, är konstruerad för att ge en balanserad körupplevelse.

Lättviktskonstruktion och kraftfull motor
Den nya BMW M2 CS är en vidareutveckling av den andra generationens BMW M2, och dess design fokuserar på viktminskning och ökad motoreffekt. Fordonet har en viktminskning på omkring 30 kg jämfört med standard-M2, vilket har uppnåtts genom användning av kolfiberförstärkt plast (CFRP) i flera komponenter.
Exempel på detta är tak, sidospeglar och den bakre diffusorn, som alla bidrar till en lättare och mer aerodynamisk profil. Standardutrustningen inkluderar också smidda M lättmetallfälgar, som ytterligare bidrar till bilens lägre vikt.

Under motorhuven sitter en uppgraderad version av den 3,0-liters raka sexcylindriga motorn med M TwinPower Turbo-teknik. Denna motor levererar nu 530 hästkrafter, vilket är en ökning med 50 hästkrafter jämfört med nuvarande BMW M2.
Maximala vridmomentet har också höjts till 650 Nm, tillgängligt från 2 650 till 5 730 varv/min. Maxeffekten uppnås vid 6 250 varv/min, och motorn har ett maximalt varvtal på 7 200 varv/min. Denna motor gör att M2 CS matchar prestandan hos modeller som BMW M3 Competition Sedan M xDrive och BMW M4 Competition Coupé M xDrive.

Senaste nytt
Prestanda och köregenskaper
Accelerationen från 0 till 100 km/h sker på 3,8 sekunder, en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med standard-M2. Sprinten från 0 till 200 km/h går på 11,7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 302 km/h. Dessa prestandasiffror är resultatet av en kombination av ökad motoreffekt och en effektiv åttastegad M Steptronic-växellåda med Drivelogic, som optimerar kraftöverföringen till bakhjulen.
Växellådan erbjuder tre olika lägen för anpassning av växlingskaraktären och kan manövreras manuellt via paddlar på ratten eller en M-designad växelspak.

Chassit har också fått omfattande optimeringar. Bilen ligger åtta millimeter lägre än standardmodellen, och fjädring, dämpare samt styrsystem har finjusterats för att förbättra kördynamiken. Inställningarna för Dynamic Stability Control (DSC) och M Dynamic Mode har anpassats specifikt för bankörning, vilket ger föraren möjlighet att utforska bilens fulla potential.
M Compound-bromsar med röda bromsok är standard, och de bidrar till att säkerställa effektiv bromsverkan under krävande förhållanden. De CS-exklusiva smidda M-fälgarna i matt guldfinish (19 tum fram, 20 tum bak) är utrustade med racingdäck för optimalt grepp.

Design och interiör
Exteriören på BMW M2 CS utmärks av flera kolfiberkomponenter. Utöver tak och sidospeglar har bilen en CS-specifik diffusor bak, allt i exponerad kolfiber. En mattsvart frontsplitter och svarta BMW M-njurar kompletterar det sportiga utseendet.
Fyra exteriörfärger finns tillgängliga: Sapphire Black metallic, BMW Individual Velvet Blue metallic, M Brooklyn Grey metallic och M Portimao Blue metallic. Adaptiva LED-strålkastare med BMW Selective Beam och M Shadowline-lyktor ingår som standardutrustning.

Interiören kombinerar en exklusiv känsla med sportiga inslag. Förare och passagerare sitter i uppvärmda M Carbon-bucketsäten klädda i Merino-läder. Paneler på instrumentbrädan och mittkonsolen är tillverkade i M Carbon Fibre. Andra detaljer inkluderar en M Alcantara-ratt, en röd “CS”-logotyp i mittkonsolen, M-bälten och dörrtrösklar med “M2 CS”-logotyp med röda konturer.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Teknik och förarassistans
BMW M2 CS är utrustad med BMW Operating System 8.5, vilket inkluderar BMW Live Cockpit Professional med BMW Maps, och integrerat stöd för Apple CarPlay® och Android Auto™. En 12,3-tums infoskärm och en 14,9-tums kontrollskärm ger en modern och intuitiv användarupplevelse. Automatisk tvåzons klimatkontroll och Harman Kardon Surround Sound System är också standard.

En central Setup-knapp ger direkt åtkomst till inställningar för motor, adaptivt M-chassi, M Servotronic-styrning och det integrerade bromssystemet. För mer avancerad körning finns M Drive Professional, som inkluderar M-läget TRACK och M Traction Control med tio nivåer för anpassning av hanteringen. Semi-automatiserade kör- och parkeringssystem, såsom frontalkrocksvarning, farthållare med bromsfunktion, filbytesvarning och parkeringsassistent med backhjälp, medföljer som standard.

Tillgänglighet och pris
Lanseringen av nya BMW M2 CS inleds sensommaren 2025. Priset för modellen börjar på 1 299 000 kronor.

Detta positionerar den som ett högpresterande alternativ inom BMW M-sortimentet, och den erbjuder en unik kombination av sportig prestanda och exklusiv design.

Opels vilda plan: Förvandlar familjesuven till en terrängbest
Med Opel Frontera Gravel flyttar biltillverkaren fram gränserna. En konceptbil som visar hur en tuffare version av suven kan se ut. Opel presenterar en
Missa inte:
Fyller 100 år men känner sig som 50. News 55
AI och tjänstehandel banar väg för ny globalisering. E55
“Slut på sötebrödsdagarna” – Riksbanken hotar småbankerna. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.