Tesla Model 3 har haft en minst sagt ”rocky start” med lägre produktionstakt än förväntat och nu senast den amerikanska konsumentsajten Consumer Reports ”sågning” av Model 3 där de inte rekommenderar modellen.

Trots att Consumer Reports är tveksamma i sin bedömning av Model 3, har man även mycket positivt att säga om bl.a. den utmärkta räckvidden, den fantastiska accelerationen och köregenskaper som är i klass med Audi A4 och BMW 3-serie.

”Bilen har blivit omgärdad av ”hype” eftersom det meddelades att köpare skulle kunna få 350 km räckvidd i basversionen eller närmare 500 km i den dyrare Long Range-versionen. Vi köpte en Model 3 med långdistansbatteriet. Våra testare tyckte att Model 3 var kul att köra tack vare den fantastiska väghållningen och omedelbara drivkraften från elmotorn”, skriver Consumer Reports.

104951100-Model-3---Interior-Dashboard---Head-On.1910x1000

Men allt var inte frid och fröjd enligt Consumer Reports. ”Modell 3:s mycket långa bromssträcka, distraherande kontroller, hårda fjädring det obekväma baksätet och det påtagliga vindbruset vid högre hastigheter, talar dock kraftigt mot den.”

ANNONS
ANNONS

104951108-Model-3---Interior-Rear-Seat-Blue-Sky.1910x1000

Bromssträckan från strax under 100 km/h till stillastående, uppmättes till 46 meter och det är sämre än de flesta moderna bilar. Den genomsnittliga bromssträckan för Model 3 ska vara drygt 40 meter men längden är givetvis beroende av underlaget, däckens beskaffenhet och väder enligt Tesla.

Elon Musk svar på kritiken:

”Det ser ut som att det här kan lösas med en firmware uppdatering. Vi kommer att rulla ut det på några dagar. Med ytterligare förfining kan vi förbättra bromsavståndet utöver de ursprungliga specifikationerna. Tesla kommer inte sluta tills Model 3 har bättre bromsvärden än någon annan jämförbar bil”, säger Teslas grundare och VD.

”Även om en fysisk uppgradering behövs på levererade bilar, kommer vi att se till att alla Model 3 har en fantastisk bromsförmåga utan kostnad för kunderna”, fortsätter Elon Musk. Han anger ABS-kalibreringsalgoritmen som orsaken till variation i stoppavstånd och att Consumer Reports testbil var en tidig produktionsmodell.