Dagens PS

Tesla sänker priser - rasar 62 000 kr i Europa

I Frankrike kostar nu den billigaste Teslan 360 000 kr efter miljöpremier. Foto: Tesla
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 21 jan. 2021Publicerad: 21 jan. 2021

Här är Teslas motdrag i elbilskriget mot Volkswagen ID.3
Tesla sänker priset på storsäljaren Model 3 flera i europeiska länder med upp till 62 000 kr.
Svenska köpare har hittills blivit snuvade på sänkningen trots att kronan stärkts kraftigt mot dollarn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under senaste kvartalet tappade Tesla Model 3 marknadsandelar till Volkswagen ID.3 i Europa. Nu kontrar Tesla och gör en rejäl prissänkning i en rad europeiska länder. I vissa fall är sänkningen hela nio procent.

I Tyskland kostar den Kinabyggda Tesla Model 3 Standard Range Plus numera 400 000 kr, det gamla priset var 430 000 kr. Long Range-modellen med fyrhjulsdrift och större batteri kostar 500 000 kr, en säkning på 25 000 kr.

Allra mest sänks priset i Frankrike. Standard Range Plus rasar med 62 000 kr och  bilen kostar nu 440 000 kr. Det gör också att den kommer i åtnjutande av högre miljöpremier i Frankrike. Även de dyrare modellerna sänks med cirka 60 000 kr.

Under slutet av 2020 fick Tesla Model 3 en lättare uppdatering. Foto: Tesla

Under inledningen av 2020 toppade Tesla elbilsförsäljningen i många europeiska länder. Men mot slutet av året blev Tesla omkört av nya Volkswagen ID.3. I Sverige blev ID.3 den mest sålda elbilen för helåret efter en makalös spurt i december. De priserna gör att Model 3 kostar ungefär lika mycket som toppversionen av ID.3.

I Sverige är dock priserna oförändrade, trots att kronan stärkts ordentligt mot dollarn det senaste halvåret. Från toppen är dollarfallet 24 procent, medan. euron endast stärkts med 10 procent mot dollarn. Den Kinatillverkade Standard Range Plus med billigare lithiumjärnfosfatbatteri kostar fortfarande 579 900 kr i Sverige. På olika forum spekuleras det nu att även Sverige ska få en sänkning inom kort.

– Att en SR+ med 54 kWh LFP-batterier är lika dyr eller dyrare än en maxutrustad ID.4 med 82 kWh NCM batterier är inte rimligt, skriver en användare på Tesla Club Sweden.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS