Dagens PS

Snabbt batteribyte på ”mackar” kan förändra elbilsladdning i Europa

En kinesisk batterijätte vill ersätta elbilsladdning. Batteribytestation i Kina. Inom 100 sekunder kan ett urladdat batteri ersättas med ett fulladdat, en teknik som nu kan lanseras i Europa.
Batteribytestation i Kina. Inom 100 sekunder kan ett urladdat batteri ersättas med ett fulladdat, en teknik som nu kan lanseras i Europa. (Fotot: Ng Han Guan/TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

En kinesisk batterijätte vill ersätta elbilsladdning med snabba batteribyten på särskilda stationer – nu kan tekniken nå Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ladda bilen på fem minuter utan att plugga in en enda kabel. Det är målet för en kinesisk jättesatsning som nu blickar mot Europa.

Men för att planen ska gå i lås krävs först ett genombrott på hemmaplan.

Missa inte: Så slipper du stressa på semestern – psykologernas checklista. Dagens PS

Vill bygga 10 000 stationer

Den kinesiska batteritillverkaren CATL vill införa ett batteribytessystem för elbilar i Europa, rapporterar Dagens Industri. Tekniken kallas battery swapping och innebär att ett urladdat batteri byts ut mot ett fulladdat inom loppet av några minuter, ungefär lika snabbt som ett traditionellt tankstopp.

Systemet är redan i bruk i Kina, bland annat hos elbilstillverkaren Nio, och nu siktar CATL på att rulla ut tekniken i stor skala. Planen är att bygga 1 000 stationer i Kina redan under 2025 och totalt 10 000 inom tre år. Enligt CATL:s vice vd Jiang Li är målsättningen att därefter kunna replikera modellen på den europeiska marknaden.

”Sedan kan vi kopiera affärsmodellen i Europa och andra regioner”, säger han i en intervju med Financial Times, enligt Dagens Industri.

Robin Zeng, vd för världens största elbilsbatteritillverkare CATL, presenterar nästa generations batteribytestationer vid ett lanseringsevent i Xiamen, Kina. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Robin Zeng, vd för världens största elbilsbatteritillverkare CATL, presenterar nästa generations batteribytestationer vid ett lanseringsevent i Xiamen, Kina. (Foto: Ng Han Guan/TT)

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Billigare och mer hållbart

Ett av huvudargumenten bakom tekniken är att göra elbilar billigare och mer hållbara. Eftersom batteriet, elbilens dyraste komponent, inte längre behöver köpas av konsumenten kan inköpspriset på bilen pressas ned. I stället abonnerar bilägaren på tillgången till ett batteri via operatörens stationer.

CATL har även ett starkt fokus på återvinning. Företaget köpte batteriåtervinningsbolaget Brunp redan 2015 och uppger att det nu går att nå en återvinningsgrad på upp till 100 procent för viktiga metaller som nickel, kobolt och mangan. Genom att själva kontrollera batterierna i bytesstationerna hoppas man förenkla den processen ytterligare.

CarNewsChina rapporterar att den senaste generationen av företagets Choco-SEB-batterier kan bytas på så lite som 100 sekunder och ge upp till 600 kilometers räckvidd enligt kinesisk standard.

Läs också: Syntetiskt DNA ska utvecklas – framtidshopp eller farlig väg? Dagens PS

Europa kan bli nästa steg

Men trots de höga ambitionerna finns det hinder. Den tidigare satsningen på batteribyte under varumärket Evogo blev aldrig någon succé. I slutet av 2024 lanserades därför en ny generation teknik. Nu återstår att se om det räcker för att övertyga både marknaden och beslutsfattare i Europa.

Jiang Li är ändå optimistisk. I intervjun framhåller han att batteribyte kan göra elbilar både billigare och mer attraktiva för europeiska konsumenter. Han pekar också på vikten av internationellt samarbete, särskilt inom forskning och utveckling.

Men han medger också att geopolitiken kan försvåra planerna. ”Vi står inför vissa svårigheter inom geopolitiken, men vi är fortfarande öppna för samarbete”, säger han.

ANNONS

För att expansionen till Europa ska bli verklighet behöver CATL först nå målet med 10 000 stationer i Kina. Därefter väntar en elbilsmarknad i Europa som visat både potential och tröghet, något som även Nio fått erfara i sina egna försök att etablera batteribyte i väst.

Läs även: Rysk gas värmer paradgatan i London. Dagens PS

Läs även: Mäklarna lämnar Hemnet – fler bostäder säljs via konkurrenter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS