Dagens PS

Nya larmet: Här är elbilarna du ska undvika

Här är listan på bilar att undvika och vilka som du bör satsa på. (Foto: Opel, MG och Peugeot)
Här är listan på bilar att undvika och vilka som du bör satsa på. (Foto: Opel, MG och Peugeot)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 aug. 2025Publicerad: 07 aug. 2025

En ny stor undersökning om elbilar visar att vissa märken hamnar i botten. Medan flera tillverkare har gjort framsteg, kämpar andra fortfarande med stora problem som kan göra bilägandet till en mardröm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är långt ifrån alla modeller som lever upp till förarnas förväntningar och behov.

Många klagomål trots framsteg

Enligt en studie från USCALE, som undersökte 5 004 elbilsförare i Tyskland, Österrike och Schweiz, har elbilar blivit betydligt bättre. Bland annat uppger 50 procent av förarna att deras elbilar nu har en verklig räckvidd på över 400 kilometer på sommaren, vilket är en ökning från 38 procent förra året.

Även laddningen har blivit snabbare, med 75 procent av bilarna som nu klarar snabbladdning på 150 kW eller mer. Men trots framstegen är det långt ifrån problemfritt för alla.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Hela 73 procent av förarna rapporterar att de har upplevt problem med laddningen, som att den misslyckas med att starta, stanna eller avslutas oväntat.

Dessutom har nästan hälften av förarna, 46 procent, problem med bilarnas appar. Funktionalitet, långsamma svarstider och dålig tillgänglighet är vanliga klagomål. Förra året var den siffran 54 procent, vilket visar på en viss förbättring men att det fortfarande finns mycket att jobba på.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Här är bilarna som hamnar i botten

När det gäller varumärkens prestationer finns det stora skillnader. I undersökningen visar sig vissa tillverkare ligga långt efter konkurrenterna. Elbilar från Stellantis-gruppen, som inkluderar märken som Peugeot och Opel, presterar sämst enligt förarnas bedömningar. Även kinesiska MG och Smart hamnar långt ner på listan.

ANNONS
MG 5 (Foto: MG)
MG 5 (Foto: MG)

I studien framgår det att just MG, Peugeot och Opel dras med betydande problem, framför allt inom mjukvara och uppkoppling. Smart lyckas inte heller imponera med sina modeller #1 och #3, där mjukvara, uppkoppling och navigation kritiseras på bred front.

Opel Corsa electric (Foto: Opel)
Opel Corsa electric (Foto: Opel)

Andra bilmärken som inte heller klarar sig bra är Cupra, som har ihållande utmaningar med mjukvara och uppkoppling, och Fiat, som trots låg förbrukning lider av stora problem med uppkoppling och laddhantering.

Peugeot 208 och 2008 (Foto: Peugeot)
Peugeot 208 och 2008 (Foto: Peugeot)
Källa: USCALE

Experterna ser en positiv trend trots allt

Forskningen har visat att framstegen ändå är tydliga. Experterna påpekar att elbilar blir bättre hela tiden. Enligt Dr Axel Sprenger, grundare och vd för USCALE GmbH, är utvecklingen lovande. Han säger:

“Många potentiella elbilsägares skepsis var befogad länge. Men nu har biltillverkarna tagit ett stort steg framåt och levererat. Och nästa generation elbilar står i startgroparna. Så det här är en bra tid för elbilsägare. För branschen är budskapet nu: fortsätt och släpp inte taget”.

ANNONS

Även om de flesta märken har gjort framsteg, är det alltså viktigt för köpare att vara medveten om vilka bilmodeller som fortfarande har problem. Det är inte alla bilar som har samma kvalitet och prestanda, och en del av de billigare alternativen kan kosta mer i form av frustration och tekniska problem i längden.

Varumärken i fokus

Beroende på varumärke ser respondenterna olika styrkor och svagheter:

Xpeng leder i nästan alla kategorier, särskilt vad gäller laddningsprestanda, räckvidd och effektivitet. Den enda betydande svagheten är ruttplaneringen.

Porsche fortsätter att glänsa med sin snabba laddning. Macan, även om den bygger på ett litet urval, visar på en anmärkningsvärd förbättring av räckvidden jämfört med Taycan.

Polestar är fortfarande en toppkandidat, trots genomsnittlig räckvidd och hög förbrukning. Dess styrkor ligger i användargränssnittet, ruttplanering och uppkoppling.

BMW imponerar användarna med sitt manöverkoncept och sin programvara, även om de senaste modellerna kritiseras för sin räckvidd och laddningshastighet.

NIO får beröm för sin programvara, uppkoppling och användbarhet. Även om laddningshastigheten är bristfällig, erbjuder bilen en stark räckvidd trots relativt hög förbrukning.

Škoda har gjort betydande framsteg inom nästan alla områden med nya Elroq, även om problem kvarstår med appen och ruttplaneringen.

ANNONS

Tesla tappar mark på grund av långsammare laddningshastigheter och ryktesproblem kopplade till vd Elon Musks politiska aktiviteter.

BYD får bra betyg för programvara och uppkoppling, men behöver stora förbättringar av laddningshastigheten.

Ford visar på starka framsteg med nya Explorer, som erbjuder utmärkt räckvidd och laddningsprestanda. Appens funktionalitet är dock problematisk.

Volkswagen gör små framsteg, särskilt med nya ID.7, som har bättre räckvidd och laddning. Däremot är programvara och ruttplanering fortfarande svaga.

Hyundai/Kia/Genesis levererar hög laddningskapacitet men saknar fortfarande effektiv ruttplanering.

Mercedes får beröm för programvara och användargränssnitt, men EQA och EQB släpar efter i räckvidd och laddning. (Nya CLA ingår ännu inte i studien.)

Mini förbättras i alla kategorier med sin nya modell, även om äldre modeller fortfarande påverkar resultaten. Räckvidden är genomsnittlig; laddningshastigheten är ett orosmoment.

Renault har förbättrat uppkoppling och användargränssnitt men lider av dålig laddningsprestanda.

Volvo får kritik för hög förbrukning och programvaruproblem, även om ruttplanering är en styrka.

ANNONS

Fiat gynnas av låg förbrukning men står inför stora problem med uppkoppling och laddningshantering.

Cupra är genomsnittlig inom de flesta områden men kämpar med ihållande problem med programvara och uppkoppling.

Smart lyckas inte imponera med modellerna #1 och #3, med omfattande problem med programvara, uppkoppling och navigering.

Audi har förbättrat laddning och räckvidd med nya A6/Q6 e-tron, men svagheter i programvara och app kvarstår.

MG, Peugeot och Opel fortsätter att lida av omfattande problem med programvara och uppkoppling.

Volkswagens drastiska beslut: Legendarisk suv och elbil skrotas

Tiden rinner ut för en av Volkswagens mest kända modeller, Touareg, efter över 20 år på vägarna. Beslutet att sluta tillverka denna populära suv betyder

Missa inte:

Det här okända bromsljuset i fronten kan rädda liv på vägarna. Dagens PS

Trots elbilshysterin: Toyota slog säljrekord med bensinbilar. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS