Dagens PS

Motorjournalisterna i kör: BMW träffar rätt igen

Så här tycker journalisterna om nya BMW iX3 Neue Klasse. (Foto: BMW)
Så här tycker journalisterna om nya BMW iX3 Neue Klasse. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

BMW iX3 Neue Klasse hyllas av europeiska testare för lång räckvidd, smart teknik och en mer återhållsam stil – och tar hem årets bil-titeln.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

BMW lånar inte bara ett klassiskt namn – de dammar av en hel filosofi. Top Gear beskriver hur den nya generationen iX3 är ny från stötfångare till molntjänster.

Den historiska parallellen till 60-talets Neue Klasse görs inte för syns skull; den gången räddade modellen företaget. Nu tycker testarna att BMW återigen hittat rätt spår.

Electrifying lyfter att detta inte längre är en elbil byggd på en förbränningsplattform, utan något helt nytt. Carwow håller med och ser modellen som startpunkten för BMW:s helhjärtade elomställning.

Teknik som tänker längre

Mycket av lovorden kretsar kring batteriet. Electrifying berättar att BMW:s nya cylindriska NMC-celler ger högre energitäthet och snabbare laddning. Resultatet är en räckvidd på upp till 500 miles, ungefär 805 kilometer.

Britternas prispunkt på strax under 59 000 pund betyder omkring 830 000 kronor, vilket ger modellen ett intressant läge bland europeiska långfärds-SUV:ar.

Laddhastigheten på 400 kW gör att bilen teoretiskt kan få över 200 miles på tio minuter. Realiteten i laddnätet är förstås mer jordnära, men tekniken visar vart BMW vill.

BMW iX3 körde rekordlångt på en laddning

BMW iX3 har oväntat visat uthållighet när en långresa från Ungern till München gjordes på en enda laddning – med energi kvar i batteriet. Ibland vill man

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

18 nov. 2025

Ett lugnare inre – på riktigt

ANNONS

Top Gear beskriver interiören som “vackert stillsam”, något som ligger i linje med Carwows observationer om en mer avskalad BMW-miljö.

Panoramadisplayen som projiceras längs vindrutan delar testarna i två läger: futuristiskt eller bara ovant.

Däremot råder det bred enighet om att kupén känns större än förväntat och att den extra förvaringen under huven faktiskt gör skillnad.

En succé enligt de flesta. (Foto: BMW)
En succé enligt de flesta. (Foto: BMW)

Väguppträdande med tydlig identitet

Electrifying har kört prototypen och lyfter hur balanserad bilen känns. Trots 463 hästkrafter och fyrhjulsdrift är det inte kraften som imponerar mest, utan hur harmoniskt drivlina, bromsregenerering och chassi jobbar ihop.

Top Gear går ännu längre och menar att den kör “som en BMW ska”, snarare än som en tung el-SUV.

Årets bil – med konsekvens

Det kanske tydligaste kvittot på hur väl modellen landat kom när Top Gear utsåg iX3 till “Car of the Year”. Motiveringen är att modellen kombinerar elteknik, formgivning och körkänsla på ett sätt som påverkar hela marknaden.

ANNONS

Tillsammans tecknar de europeiska testarna en bild av en bil som inte höjer rösten, men ändå förändrar samtalet. BMW verkar ha hittat något tidlöst i sitt nya elrecept – ett steg framåt som samtidigt nickar mot hur saker gjordes förr.

Unikt: BMW:s allra första M-bil söker ny ägare

En bortglömd ikon från BMW:s tidiga racinghistoria kliver fram i ljuset igen, redo att byta ägare efter årtionden i skymundan. I dag förknippas BMW M med

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS