Dagens PS

EU satsar stort på snabbladdare – tusentals rullas ut i hela Europa

Elbil
EU tar nu ännu ett tungt kliv mot en elektrifierad transportsektor. (Foto: TT)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 20 nov. 2025Publicerad: 20 nov. 2025

Massiv investering ska täppa till luckorna i Europas laddnät, men stora praktiska hinder kvarstår.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

EU tar nu ännu ett tungt kliv mot en elektrifierad transportsektor. Med nästan 600 miljoner euro i ny finansiering ska unionen rulla ut laddare i rekordtempo och stärka infrastrukturen längs de viktigaste europeiska transportkorridorerna.

På pappret är satsningen enorm. I verkligheten återstår flera frågor om kapacitet, byggtempo och driftsäkerhet. Det skriver Inputmag.

Ett laddlyft i tre nivåer

Finansieringen från EU:s AFIF-program innebär att över 3 500 nya snabbladdare ska installeras i olika effektklasser.

För personbilar väntar mer än 1 000 nya 150 kW-stationer, medan drygt 2 000 laddare på 350 kW ska avlasta de hårdast trafikerade sträckorna genom Tyskland, Holland, Frankrike och Italien.

Den mest uppseendeväckande satsningen gäller dock tung trafik.

Hela 586 megawatt-laddare ska etableras vid logistiknav runt om i Europa, en teknik som fortfarande är under uppbyggnad. Målet är att förbereda kontinenten för eldrivna lastbilar i stor skala.

Läs mer: Stinkande bilen dyker upp till salu igen – och igen – Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Trycket ökar på driftsäkerheten

ANNONS

För nordiska bilister märks nästa steg främst i Tyskland, där köer, instabila laddare och flaskhalsar har varit ett återkommande problem.

EU vill täppa till dessa hål, men det är fortfarande osäkert om operatörerna kan leverera stabil drift i takt med expansionen.

Variationerna har tidigare varit stora, och flera nätverk har kämpat med både uteblivna nätanslutningar och försenade bygglov.

Efter flera års växande elbilsflotta är tålamodet bland bilister begränsat.

Frankrike leder investeringarna

Det största enskilda projektet går till franska Voltix, som får stöd att installera 288 laddare med megawattkapacitet på 45 platser.

Även Spanien, Italien och Holland får stora projekt, medan Danmark denna gång inte finns bland de största mottagarna.

Trots det väntar märkbara förbättringar för danskar som reser söderut, då TEN-T-korridorerna får en betydande del av de nya satsningarna.

Ambitioner möter verklighet

ANNONS

EU:s investering är ett tydligt tecken på hur snabbt unionen försöker skala upp elektrifieringen.

Men trots miljardrullningar kvarstår flaskhalsar.

Långsam nätutbyggnad, varierande kvalitet och regionala skillnader riskerar att bromsa effekten.

Unionens satsning är därför både ett kraftfullt steg, och en påminnelse om hur mycket arbete som återstår innan Europa får en stabil, sammanhängande laddinfrastruktur värdig en elektrisk framtid.

Missa inte:

Ett nytt kapitel för Cayenne – samma siluett, ny energi – Dagens PS

Teslas robotaxiflotta kan inte sluta krocka med saker – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Christian Pedersen
Christian Pedersen

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS