Dagens PS

Elbil hemma? Så får du laddningen att funka från dag ett

Ladda hemma är lätt om man gör rätt. (Foto: Martina Holmberg/TT)
Ladda hemma är lätt om man gör rätt. (Foto: Martina Holmberg/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 nov. 2025Publicerad: 13 nov. 2025

Att ladda elbilen hemma kräver mer än en sladd i väggen. Här är vad du ska tänka på – från laddbox till bidrag och solceller.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Att köpa elbil är enkelt.

Det svåra börjar när man inser att bilen måste laddas – helst hemma, varje natt.

För villa- och radhusägare är det fullt möjligt, men kräver lite planering. Här är vad du behöver veta innan du kör igång.

Börja med rätt förutsättningar

Först och främst: en laddbox är inget “tillbehör” – det är en säkerhetsfråga. Att ladda via vanligt vägguttag (t.ex. motorvärmaruttag) går i teorin, men både Elsäkerhetsverket och försäkringsbolagen avråder.

Kolla upp noga vad din bil kräver och vad du behöver göra för att ladda optimalt. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Kolla upp noga vad din bil kräver och vad du behöver göra för att ladda optimalt. (Foto: Janerik Henriksson/TT)

Ett vanligt uttag är inte byggt för att stå och leverera 10 ampere i timmar. Kontakter kan bli varma, plasten smälta – i värsta fall börjar det brinna.

Vill du ändå använda ett vanligt uttag tillfälligt, tänk på:

  • Använd ett dedikerat, jordat uttag, inte ett delat grenuttag.  
  • Ladda på låg ström (max 8–10 A).  
  • Lämna inte laddningen utan uppsikt.  
ANNONS

Läs mer hos Elsäkerhetsverket.

Men, den långsiktiga lösningen heter laddbox.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025

Så funkar en laddbox hemma

En laddbox är en fast installerad elanslutning, dimensionerad för hög effekt och kontinuerlig drift. Installationen måste göras av auktoriserad elektriker.  

Elcentralen behöver en egen säkring (vanligen 16 A eller 20 A) och en jordfelsbrytare. Installationen tar oftast bara ett par timmar.

En standardinstallation brukar innebära:

  1. Väggmontering eller stolpe  
  2. Kabeldragning (ofta 5–15 meter)  
  3. Ny säkring och jordfelsbrytare  
  4. Funktionstest och dokumentation  

Räkna med att elektrikern även ser över hela centralen – ibland krävs starkare huvudsäkring för att klara laddningen.

Kolla in flera leverantörer av laddboxar och elektriker som kan installera. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Kolla in flera leverantörer av laddboxar och elektriker som kan installera. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
ANNONS

Läs mer på if.se.

Kostnaden – före och efter bidrag

Priset varierar beroende på modell och avstånd till elcentralen.  

  • Laddbox: 5 000–18 000 kronor  
  • Installation: 5 000–10 000 kronor  

Totalt hamnar du ofta mellan 10 000 och 30 000 kronor.  

Med statens Grön teknik-avdrag halveras kostnaden – avdraget ger 50 procent på både arbete och material direkt på fakturan. Ett komplett paket för 20 000 kr kostar alltså runt 10 000 kr efter bidrag.

Avdraget gäller bara om du äger fastigheten och samma företag säljer och installerar laddboxen. Taket ligger på 50 000 kr per person och år.

Välj rätt typ av laddbox

De flesta elbilar klarar 11 kW laddning via trefas. Det räcker gott för att ladda fullt över natten.  

ANNONS

En box med högre effekt (22 kW) kan vara framtidssäker, men bara vissa bilar drar nytta av den.

Titta också på funktionerna:

  • Dynamisk lastbalansering: ser till att säkringen inte löser ut när spisen och bilen laddar samtidigt.  
  • Appstyrning: gör att du kan ladda när elen är billigast.  
  • Solstyrd laddning: använder solel först, innan nätström.  
  • RFID eller lås: skyddar mot obehörig användning.  

Alla boxar ska vara CE-märkta och tåla väder. En IP54-klassning är lagom för svenskt klimat.

Från 0 till lagom på 5 sekunder – Kina vill tämja elbilarna

Kina vill sätta stopp för elbilarnas raketstarter – ett nytt förslag kan tvinga även de snabbaste att börja i snigelfart. I en värld där elbilar skryter

Solceller och batteri – värt det?

Att koppla ihop elbil och solceller är smart på sikt. Under dagen kan bilen laddas direkt på egenproducerad el.  

Om du laddar mest kvällstid krävs dock ett hembatteri för att lagra överskottet. Det gör att du slipper köpa dyr el på natten och får ut maximal nytta av solpanelerna.

Kortfattat:

ANNONS
  • Solceller ger gratis energi dagtid  
  • Batteri lagrar elen för nattladdning  
  • Smart laddbox styr så att bilen använder solenergin först  

Solceller och batteri omfattas också av grönt teknik-avdrag: 20 procent för solceller och 50 procent för batteri (solcellsavdraget sänks till 15 procent från juli 2025).

V2L – el från bilen

Du kan använda vissa elbilar till det som kallas v2l. Så ladda din teknik eller ladda ditt hem. (Foto: Kia)
Du kan använda vissa elbilar till det som kallas v2l. Så ladda din teknik eller ladda ditt hem. (Foto: Kia)

Vissa nya bilar kan även ge ström tillbaka via så kallad V2L (Vehicle-to-Load).  

Det betyder att du kan driva kaffebryggare, verktyg eller belysning från bilens batteri. Perfekt på camping eller vid strömavbrott, men inte något man driver huset med på heltid.  

Batteriet slits snabbare om man tömmer det ofta på det sättet – se det som en reservlösning.

Sammanfattning: så gör du rätt från början

  1. Installera en riktig laddbox – inte vägguttag.  
  2. Anlita elektriker och kontrollera att elcentralen klarar effekten.  
  3. Utnyttja Grön teknik-avdraget – halva kostnaden direkt.  
  4. Fundera på solceller och batteri om du vill sänka elkostnaden långsiktigt.  
  5. Ladda smart – styr laddningen till natten eller soliga timmar.
ANNONS

Elbilen är här för att stanna – men det kräver att laddningen är lika självklar som att parkera. En välplanerad installation gör att du slipper oroa dig för säkringar, brandrisk eller höga elräkningar.  

Och när du trycker in kabeln på kvällen och vet att allt bara fungerar – då är elbilen faktiskt så enkel som den verkar.

BMW M5 möter Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Två lyxiga super-sedaner med V8-motorer och laddhybridteknik. Båda är brutalt snabba – men bara en är roligast bakom ratten. Krafttillskott uppskattas

Missa inte:

Försäkringen blev en skuldfälla – arbetsskadade krävs på miljoner. News 55

Felaktigt utskick från Pensionsmyndigheten har skapat oro. E55

Svenska spelundret drar in miljarder – men moln tornar upp sig. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS