Dagens PS

El- och hybridbilar ger Europas bilförsäljning bränsle

Europa
Den europeiska bilförsäljningen ökade i maj. (Foto: Carlos Osorio/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 25 juni 2025Publicerad: 25 juni 2025

Europas bilförsäljning ökar och det är främst drivet av en hög efterfrågan på el- och hybridbilar, rapporterar Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilförsäljningen återhämtade sig något och studsade upp 1,9 procent i maj till 1,11 miljoner enheter efter den tidigare dippen orsakad av globala handelsspänningar.

Laddhybrider och batterielektriska bilar noterar en särskilt stark ökning. Försäljningen av laddhybrider ökar med hela 46 procent medan ökningen för elektriska bilar på batterier är 27 procent, vilket innebär en marknadsandel på 17 procent.

BYD går bättre än Tesla på vissa marknader

Kinesiska BYD fortsätter gasa och vinna mark i Europa och mer än fördubblade sin marknadsandel under månaden till 5,9 procent. På vissa marknader var BYD:s försäljning bättre än Teslas, konstaterar Bloomberg som hänvisar till European Automobile Manufacturers’ Association angående nybilsregistreringarna i maj i Europa.

Teslas leveranser i Europa minskade med 28 procent i maj. Orsaken uppges vara hårdnande konkurrens samtidigt som vd Elon Musks politiska engagemang verkar slå mot efterfrågan.

Bilförsäljningen lyfte på stora marknader som Tyskland, Storbritannien och Spanien medan Frankrike tyngde den totala bilförsäljningen.

Så gick det för några av Europas biljättar

“Förbättringen kommer vid en känslig tidpunkt för branschen. Europas biltillverkare jonglerar med svag efterfrågan på hemmaplan, ökad konkurrens från kinesiska tillverkare med BYD Co i spetsen och politiska påtryckningar för att fortsätta övergången till renare fordon”, heter det i artikeln.

Renault ökade sin försäljning med 4,6 procent förra månaden. Där kommer vd:n Luca de Meo avgå nästa månad.

ANNONS

Stellantis försäljning sjönk med 3 procent.

Volkswagens bilförsäljning ökade med 3,4 procent.

Läs även: Fängslande firande när ikonisk biltillverkare når milstolpe Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS