Den ikoniska muskelbilen Dodge Charger är tillbaka, och med den följer en prissättning som väcker en del uppmärksamhet.
Dodges nya muskelbil överraskar med oväntad prisstrategi


Mest läst i kategorin
Nya bensindrivna versioner är betydligt billigare än sina elektriska motsvarigheter. Detta trots att bensinvarianterna är kraftfulla och fullpackade med prestanda.
Den senaste generationen av Dodge Charger lanserar med en prissättning som går stick i stäv med många av dagens trender.
Den bensindrivna versionen, kallad Charger Sixpack, har presenterats med betydligt lägre prislappar än den elektriska varianten, Charger Daytona.
Enligt Boosted.dk är det stora pengar att spara för den som väljer en bensinmotor. Den billigaste bensinmodellen har en prislapp som direkt omräknat är avsevärt lägre än elbilens, samtidigt som den erbjuder en kraftfull motor och fyrhjulsdrift.

Två modeller med bensinmotor presenteras
Till en början kommer den nya muskelbilen i två bensindrivna versioner. Den instegsmodell som benämns R/T har en 3,0-liters rak sexa med dubbla turboaggregat. Denna motor levererar 420 hästkrafter och ett vridmoment på 635 Nm. Priset för R/T-modellen börjar på 51 990 amerikanska dollar, vilket motsvarar ungefär 544 000 svenska kronor.
Detta pris ger tillgång till en tvådörrars coupé.
För den som önskar mer kraft finns Scat Pack-modellen, där samma motor har uppgraderats för att producera 550 hästkrafter, delvis tack vare förstärkta komponenter som kolvar, vevstakar och vevaxel.
Scat Pack-modellen kostar 5 000 dollar mer än R/T, vilket motsvarar cirka 52 000 svenska kronor, och landar därmed på ungefär 600 000 kronor.
En fyrdörrars variant av båda modellerna kan också väljas mot en extra kostnad på 2 000 dollar, vilket är ungefär 21 000 svenska kronor.

Skandalen på nätet: Därför drog bilmärket tillbaka sin egen bild
En nyligen publicerad bild på Dodges officiella Instagram-konto har väckt starka reaktioner och lämnat många följare i djup förvirring. Inlägget, som
Alla Sixpack-modeller är utrustade med en åttastegad automatisk växellåda och fyrhjulsdrift som standard, även om systemet kan ställas in för att endast driva bakhjulen. Bilarna är även utrustade med differentialspärr på bakaxeln, launch control och ett aktivt avgassystem.
En visuell skillnad mot elbilen är att bensinversionen saknar den så kallade “R-Wing” i fronten. Istället har den en traditionell grill för att säkerställa optimal kylning av motorn.
Dodge hävdar också att köregenskaperna har förbättrats med en ny fjädring som ska ge en 25 procent bättre känsla i kurvor jämfört med den tidigare modellen.

Stor prisskillnad mot elbilen
En jämförelse med den elektriska Dodge Charger Daytona visar på betydande prisskillnader. Den billigaste elektriska versionen, R/T, börjar på 61 590 dollar, vilket motsvarar ungefär 645 000 svenska kronor.
Den kraftfullare elektriska versionen, Daytona Scat Pack, startar från 75 185 dollar, cirka 787 000 svenska kronor. Det innebär att den billigaste bensindrivna modellen är ungefär 101 000 kronor billigare än den billigaste elbilen.
Skillnaden mellan de två kraftfullaste Scat Pack-modellerna är ännu större, hela 187 000 kronor till bensinbilens fördel.

Produktionen av de tvådörrars Scat Pack-modellerna inleds i slutet av 2025, medan de billigare R/T-modellerna och alla fyrdörrars varianter förväntas tillverkas under första halvåret 2026.
När vd för Dodge, Matt McAlear, fick frågan om en V8-motor skulle kunna passa i bilen, svarade han kryptiskt: ‘Det ska ni inte bli förvånade över, om den gör det’.
Detta uttalande, tillsammans med att Dodges systermärken inom Stellantis-koncernen redan har återinfört V8-motorer på grund av kundtryck, antyder att fler prestandamotorer kan vara på gång.

Pinsamt rekord – återkallar miljontals bilar
Tillverkaren har under de första åtta månaderna av året återkallat nästan två miljoner bilar, ett rekord som sätter press på företaget. Trots att vd:n
Missa inte:
Kräftskiva? Så äter du skaldjuren på rätt sätt. News 55
Pensionsmyndigheten: Ju lägre inkomst, desto mer i höjd pension. E55
Tyskland hotas av brist – på kebab. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]