Dodge har i alla tider varit synonymt med mullrande V8:or i storleksklass XXL. Till skillnad från de andra jänkarna som nu skyggar undan från – eller förminskar – deras historiska pjäser, pumpar Dodge runt dinosauriejuice i alla bilfantasters blod.

ANNONS

Anledningen till att de flesta konkurrenter väljer att skära ner på just den ikoniska V8:an är givetvis alla föreskrifter som hela tiden stramar åt och försvårar produktionen av törstiga prestandamodeller.

Dodge själva har sagt att deras modellutbud kommer att till hälften bestå av batteridrivna kärror, och tills dess kan vi förvänta oss förbränningsmotorer i de flesta modeller.

För att Dodge, ett märke som idag överlever mycket tack vare deras antika – men samtidigt charmiga – Charger och Challenger, ska klara av omställningen behöver de producera batteridrivna busbilar och personbilar. De har redan avtäckt en helt eldriven Charger som kommer att spela in i rollen som motvikt, vilket tillåter för Dodge att hålla i produktionen av förbränningsmotorer framöver.

Dodge Charger Concept
Foto: Dodge

Andra modeller som exempelvis Dodge Hornet, vilken är fullständigt identisk till bland annat Alfa Romeo Tonale kommer att agera motvikt tack vare dess elektrifierade drivlina.

Både Dodge Charger och Challenger – i deras nuvarande form – har varit i produktion sedan tidernas begynnelse, åtminstone för mig som föddes bara tre år innan dagens Charger sattes i produktion. Challenger rullade ut ur fabriken ett par år senare, det vill säga 2008.

Man uppdaterade modellerna i 2011 utan att helt göra sig av med den åldrande plattformen. Hellcat-versionerna fick både prestanda- och försäljningssiffrorna att vända uppåt i 2015 och de har sedan dess blivigt kändisar inom bilvärlden.

Nu är det dock dags för en ny generation av Charger och Challenger och det är sannolikt att man inte ännu har sagt adjö till V8:an. Den nya plattformen som modellerna ska byggas på ska vara bra mycket modernare, lättare och kanske viktigast av allt: har plats för en V8 under huven.

ANNONS
ANNONS

Rimligtvis stoppar man i den nya Hurricane-radsexan som är kraftfullare än dagens Hemi. Oddsen att nästa generations Hellcat får sanslöst många hästar tack vare en – då uråldrig V8 – ser bra ut.

Jag säger som jänkarna själva gillar att säga: ”If it ain’t broke, don’t fix it”, vilket sannerligen är fallet med bakhjulsdrivna busmaskiner med V8 under huven.