Efter flera år av storslagna planer på att bli en viktig spelare på den amerikanska elbilsmarknaden säljer nu Foxconn sin fabrik i Ohio.
Den lovade elbilsfabriken säljs till mystisk köpare


Mest läst i kategorin
Beslutet kommer efter att ha misslyckats med att få igång storskalig produktion av elfordon på platsen som en gång utlovades att bli ett nav för fordonstillverkning.
Ett drömprojekt som aldrig lyfte
Den taiwanesiska elektronikjätten Foxconn, som är mest känd för att tillverka bland annat Apple-produkter, har sålt den forna GM-fabriken i Lordstown, Ohio.
Affären kommer tre år efter att bolaget köpte anläggningen i en mycket uppmärksammad satsning på elbilar. Köparen är en “existerande affärspartner” vid namn Crescent Dune LLC, ett företag som skapades i Delaware bara tolv dagar före försäljningen. Foxconns talespersoner har valt att inte ge ytterligare detaljer om köparen, vilket har skapat en del spekulationer.
Försäljningen markerar det andra stora misslyckandet för Foxconn i USA, efter att tidigare ha lovat att bygga en gigantisk LCD-fabrik i Wisconsin, ett projekt som president Donald Trump beskrev som “världens åttonde underverk”.
Även det projektet levererade långt under förväntningarna.

Enligt dokument som lämnats in till Taiwans börs såldes fabriken och marken för 880 miljoner kronor och maskiner samt utrustning från dess dotterbolag för elbilar för cirka 2,87 miljarder kronor. En representant för Foxconn säger att bolaget “kommer att fortsätta vara involverat i tillverkningen av produkter för kunder vid Lordstown-anläggningen” och hävdar att det är “engagerat gentemot kunder och leverantörer” inom fordonsindustrin.
Men enligt uppgifter till Automotive News har Foxconn nu andra planer. Istället ska de fokusera på att bygga AI-servrar i fabriken, något som bolagets talesperson inte har velat kommentera.
Förhoppningar som gick i kras
Foxconns förvärv av fabriken från elbilssatsningen Lordstown Motors 2021, för totalt 2,3 miljarder kronor, var tänkt att bli bolagets stora inträde på den amerikanska marknaden för elfordon. Vid den tidpunkten uttalade Foxconns vd Young Liu att det skulle bli “det viktigaste navet för tillverkning och forskning och utveckling av elbilar i Nordamerika.”
Men planerna stötte snabbt på problem. Trots att Foxconn utvecklade egna elbilar i Asien, var fokus i USA på kontraktstillverkning. Och inom kort gick tre av de elfordonsföretag som Foxconn hade förhoppningar på i konkurs.
Bland annat Lordstown Motors, som anklagade Foxconn, som då hade blivit en investerare, för att “svälta det på pengar” och menade att bolaget “i ond tro och illvilja förstörde verksamheten.”

En otippad lösning kan rädda Nissans ikoniska fabrik
Nissan står inför stora utmaningar med sin fabrik i Oppama, Japan, som för närvarande endast utnyttjas till 40 procent av sin kapacitet. Detta är långt
Elbilsdrömmarna falnar
Foxconn satsade även på den lilla elbilstillverkaren IndiEV, med avsikt att tillverka dess suv i fabriken i Ohio. Men IndiEV ansökte om konkurs i oktober 2023 med mindre än 30 miljoner kronor på banken.
Foxconn skulle även ha tillverkat fordon för Fisker Inc, som ansökte om konkurs i juni 2024. Det enda som faktiskt tillverkades på platsen var några hundra eldrivna traktorer för ett fjärde företag, Monarch Tractor. Det är dock oklart om den produktionen kommer att fortsätta.
Försäljningen av fabriken ger nu Foxconn större “finansiell flexibilitet”, enligt ett uttalande från företaget. Pengarna från försäljningen ska återinvesteras i nya affärsområden inom den amerikanska verksamheten. Detta är en del av Foxconns bredare strategi att prioritera tillväxtsegment som molntjänster och datacenterverksamhet globalt.

Foxconn nobbar Nissan – ännu en motgång för japansk biltillverkare
Det blev ett nej till. Nu verkar Nissan bli helt övergivna av både företag i bilbranschen och andra. Hur ska det egentligen sluta för Nissan? Nissan har
Nya vägar framåt
I Taiwan har Foxconns modell C, som lanserades som Luxgen n7, sålt bra och rankas som den näst mest sålda elbilen efter Tesla Model Y. Detta visar att företaget fortfarande har ambitioner inom elbilssegmentet, men kanske med en annan strategi än den som ursprungligen planerades för Lordstown.
Företaget har nyligen också ingått ett avtal med Mitsubishi om att tillverka fordon för export till Australien och Nya Zeeland, vilket cementerar bolagets roll som en flexibel kontraktstillverkare snarare än en oberoende elbilsproducent i USA.

Smyger Mazda ut en sensationell modell i sin nya plan?
Det är ingen hemlighet att Mazda inte går all in på elbilar, men de står inte heller stilla. En ny rapport har nyligen släppts som avslöjar en spännande
Missa inte:
Historien om Mercedes mest framgångsrika skapelse. Dagens PS
“Idag lägger vi grunden för BMW-koncernens framtid”. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]