Dagens PS

Den glömda Bugattin som ingen skulle få se

Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)
Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juli 2025Publicerad: 24 juli 2025

En bortglömd skapelse från Bugatti har nu trätt fram ur skuggorna, en bil som länge hölls dold för allmänheten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna mystiska prototyp, med sina unika drag, bär på en fascinerande historia om hur en av världens mest ikoniska supersportbilar tog form, men på ett helt annat sätt än vad som slutligen blev verklighet.

Nu kan intresserade skåda detta fordon på ett museum i Tyskland.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Bugattis hemliga pärla träder fram efter decennier

Bugatti Veyron var en milstolpe för bilindustrin. När Volkswagen-koncernen förvärvade rättigheterna till Bugatti-varumärket, satte de som mål att bygga en av de mest anmärkningsvärda supersportbilarna någonsin, och den snabbaste produktionsbilen som existerat.

Men på vägen dit utforskade Bugatti flera andra möjligheter för hur den bilen skulle kunna se ut.

Under åren som ledde fram till lanseringen av Veyron avslöjade Bugatti flera intressanta konceptbilar, inklusive 18/3 Chiron och 18/4 Veyron. Medan vissa av dessa visades för allmänheten, hölls en mindre känd föregångare till Veyron gömd i åratal.

Denna otroliga prototyp, designad av Walter de Silva, har nyligen ställts ut på Tysklands Autostadt museum, beläget bredvid Volkswagens fabrik.

Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)
Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Ett dolt kapitel i Bugattis historia

Trots att den utformades redan 1999 förblev detta tidiga Veyron-koncept hemligt i nästan ett decennium. Det var inte förrän 2009 som den italienska tidskriften Quattroruote avslöjade dess existens med en serie fotografier och vi kan också se bilderna på Brightworkmedia på Instagram.

Till skillnad från de andra koncepten som föregick Veyron, kom denna aldrig ut på bilutställningskretsen och förblev till stor del okänd utanför företaget.

Även om Bugatti beslutade att inte använda detta koncept som grund för produktions-Veyron, finns det fortfarande gott om Bugatti-DNA i de Silvas design. Den inkluderar en ovalformad version av företagets sedvanliga hästskogrill och har samma grundläggande signatur C-linje som används av Veyron, Chiron och Tourbillon.

Målad i en fantastisk blå nyans framhäver den verkligen “Bug” i Bugatti, vilket ger den ett något “insektlikt” utseende med sina runda strålkastare.

Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)
Bugatti Veyron Prototype (Foto: Brightwork media på Instagram)

Bugatti-stil med en oväntad twist

Huruvida det är positivt att konceptet ser ut som en udda insekt är upp till debatt. Jämfört med den slutliga produktions-Veyron ser konceptets runda strålkastare och bakljus något för enkla ut. Delar av konceptets bakre del påverkade dock Veyron, inklusive motorkåpan och det stora centrala avgasröret.

Precis som 18/3 Chiron-konceptet som också visades 1999, byggdes denna bil kring en 6,3-liters W18-motor bestående av tre bankar med sex cylindrar vardera. Det var en ambitiös drivlina, även om den inte överfördes till produktionsbilen, som så småningom använde en fyraturboladdad W16 som levererade mellan 1 001 PS och 1 200 PS, beroende på version. Detta motsvarar mellan 987 och 1 183 hästkrafter.

ANNONS

Det finns ingen information om hur länge detta speciella Bugatti-koncept kommer att visas i Tyskland, men för den som bor i närheten eller planerar en resa till regionen är det definitivt värt ett besök. Det ger en unik inblick i de steg som ledde fram till en av bilvärldens mest legendariska skapelser.

Bugatti-klockan som får alla andra lyxprylar att blekna

En ny skrivbordsklocka har sett dagens ljus, resultatet av ett unikt samarbete mellan lyxmärkena Bugatti, Jacob & Co. och Lalique. Denna exklusiva

Missa inte:

Räddningen är här: BMW:s lösning för V8-motorn. Dagens PS

Svenska bilar stjäls – återfinns på krigsfronten. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS