Dagens PS

De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt

Mercedes eldrivna G-Klass säljer typ inte alls. (Foto: Mercedes)
Mercedes eldrivna G-Klass säljer typ inte alls. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juni 2025Publicerad: 03 juni 2025

Lyxmärket i blåsväder: Trots storsatsning nobbar kunderna det nya flaggskeppet. Nu skakas planerna för framtiden i grunden efter fiaskot.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I den ständigt föränderliga bilvärlden, där elektrifiering länge setts som den obestridda framtiden, verkar inte ens de mest ikoniska modellerna vara immuna mot oväntade snedsteg. Vad som skulle bli en triumf för ett av världens mest anrika bilmärken, har istället mötts av en förvånande kyla från marknaden, och ställer nu hela strategier på sin spets, skriver Bloomberg.

Mercedes eldrivna G-Klass – en oväntad uppförsbacke

Förra våren presenterade Mercedes med stor fanfar en helt eldriven version av sin legendariska och kantiga G-Klass. Förväntningarna var skyhöga, och biltillverkaren hade investerat betydande resurser i utvecklingen av modellen. Men resultatet har blivit en besvikelse. Försäljningen har varit så pass låg att lanseringen betraktas som en tydlig flopp.

Mercedes eldrivna G-Klass. (Foto: Mercedes)
Mercedes eldrivna G-Klass. (Foto: Mercedes)

Inte ens i Kina, ett land känt för sin entusiasm för elbilar, har intresset varit tillräckligt stort. Endast 58 exemplar av den eldrivna G-Klassen har sålts där sedan lanseringen.

I Sydkorea har 61 bilar sålts, och i Europa har totalt 1 450 enheter nått kunder fram till slutet av april. I Sverige uppges det finnas 60 registrerade exemplar, men det har inte sålts en enda bil i USA, vilket är förvånande för en modell i detta segment.

Den traditionella G-Klassen med förbränningsmotor fortsätter att vara en stark säljare och överträffar den eldrivna varianten sju gånger om i försäljningsvolym. Flera faktorer pekas ut som orsak till den eldrivna modellens svaga prestation. Bland annat nämns bilens trånga utrymmen och dess låga dragkapacitet, vilka kan förklaras av dess höga egenvikt.

Dessutom är räckvidden på 38 mil per laddning och ett startpris på 1 725 000 svenska kronor sannolikt bidragande orsaker till den uteblivna succén, skriver Carscoops.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Denna oväntade vändning kan nu få Mercedes att tänka om kring den kommande mindre eldrivna G-Klassen. Enligt uppgifter övervägs nu möjligheten att även erbjuda den med förbränningsmotor. Detta skulle vara genomförbart då den baseras på MMA-plattformen, som inte enbart är framtagen för eldrift.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

EQS – en annan elektrisk huvudvärk för Mercedes

Det är inte bara den eldrivna G-Klassen som har stött på patrull. Redan 2021 lanserade Mercedes sin lyxiga elsedan EQS, som beskrevs som en av företagets mest betydelsefulla lanseringar på decennier. Kändisar och filmregissörer hyllade den aerodynamiska designen och prislappen på över 1 000 000 svenska kronor. Men tre år senare riskerar EQS att bli en av de största försäljningsmissarna i Mercedes historia, och dess brister har bidragit till beslutet att skrota målet om att enbart sälja elbilar till 2030.

Mercedes eldrivna G-Klass. (Foto: Mercedes)
Mercedes eldrivna G-Klass. (Foto: Mercedes)

Enligt källor har EQS försäljning sjunkit med 40 procent under förra året. Trots prissänkningar i Kina och kraftigt rabatterade leasingerbjudanden i USA har efterfrågan inte återhämtat sig, samtidigt som företagets strategi att prioritera höga värden framför försäljningsvolymer underminerats. Den konventionella S-Klassen med förbränningsmotor har haft över sex gånger högre leveranser.

Den ursprungliga designen av EQS, med sin böjda silhuett som jämfördes med ett “jellybean”, ansågs vara ett dåligt val. Mercedes kunder i lyxsegmentet värdesätter inte bara räckvidd och aerodynamik, utan även rymlighet och bekvämlighet i baksätet, vilket den kupéliknande formen inte kunde erbjuda fullt ut. Även om vd Ola Källenius har uttryckt att kunderna är nöjda, talar de omfattande uppgraderingarna av fordonet sitt tydliga språk.

Elbil får flygkänsla – Mercedes lanserar sensationell Steer-by-wire

Mercedes-Benz tar ett djärvt steg in i framtiden och introducerar ett revolutionerande “by-wire”-styrsystem i sina bilar från nästa år. Detta innebär att

Dessa uppgraderingar, som inkluderar ett större batteri, en mer traditionell kylargrill med kromade lameller, en stående stjärna på motorhuven och nya sätesalternativ för att förbättra komforten i baksätet, har bidragit till en kraftig minskning av Mercedes personbilsenhets lönsamhet under första kvartalet, då den helelektriska bilförsäljningen sjönk med 8 procent jämfört med föregående år.

Problem med andrahandsvärdet är också en betydande faktor. Enligt en studie av den amerikanska bilportal iSeeCars, är kostnaden för att köpa en ett år gammal EQS nästan 48 procent lägre än genomsnittspriset för en ny bil. Detta är den sämsta av alla fordon som analyserades i studien. Detta belyser en bredare utmaning för premiumtillverkare, där oro för teknisk obsolescens, höga reparations- och försäkringskostnader, samt osäkerhet kring batteriets skick bidrar till värdeminskningen.

ANNONS

Avslöjat: Säkraste bilen på marknaden

Varje år skadas tiotusentals människor i trafiken i Sverige, med förödande konsekvenser för både individer och samhälle. Men nu avslöjar Folksams nya

Missa inte:

Så blir vädret på nationaldagen. News 55

Du borde stoppa dina pengar i fjällen istället: Spöar börsen. E55

“Finns en aptit” – Europas närmande till Kina väcker frågor. Realtid

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS