Elbilstillverkaren Rivian stämmer delstaten Ohio för ett förbud mot direktförsäljning, en kamp som kan få stora konsekvenser för branschen.
Därför tvingas bilföretaget stämma en hel delstat


Mest läst i kategorin
I USA pågår en het diskussion om hur bilar ska säljas. Bilföretag som Rivian och Scout utmanar gamla lagar som har skyddat bilhandlare i decennier, en kamp som nu kan leda till stora förändringar för alla.
Juridisk strid om direktförsäljning av Rivian
Den amerikanska elbilstillverkaren Rivian har lämnat in en stämningsansökan mot delstaten Ohio för att få bort ett förbud mot direktförsäljning. I Ohio är det nämligen tillåtet för Rivian att serva, hyra ut och leverera bilar, men inte att sälja dem, skriver Carscoops.
Kunder som vill köpa en Rivian måste därför göra köpet i en annan delstat.
Denna speciella lagstiftning beskrivs i Rivians stämningsansökan som ologisk och onödigt krånglig för både konsumenter och företaget. Rivian menar att dagens system skapar en “extraordinär börda”, utan någon god anledning.

Konsumenternas valfrihet i fokus
Rivians stämning handlar i grunden om “konsumenternas valfrihet”. Mike Callahan, som är chief administrative officer på Rivian, menar att Ohios förbud är “grundlagsvidrigt, irrationellt och skadar delstatens invånare genom att minska konkurrensen och begränsa valmöjligheterna”.
Bakom de gamla försäljningslagarna står organisationen National Automobile Dealers Association (NADA), som varje år arbetar hårt för att hindra företag som Rivian, Tesla och Lucid från att sälja direkt till kund.
Rivian är inte ensamma i sin kamp. Även andra biltillverkare, såsom Lucid och Scout Motors, är inblandade i liknande juridiska strider i flera amerikanska delstater, skriver Carscoops.
Sedan 2013 har Tesla haft ett undantag som tillåter dem att sälja direkt i Ohio, tack vare en lag som infördes 2014. Denna lag gav Tesla ett specialtillstånd, samtidigt som den i praktiken hindrade andra nya tillverkare från att få samma möjlighet.

Nya miljarder till Rivian-kopplat bolag – siktar på ny fordonsklass
En ny aktör har etablerat sig på den växande marknaden för elfordon, och det handlar om mer än bara traditionella bilar. Denna nya satsning, med rötter i
Kampen sprider sig
Även i Kalifornien pågår en uppmärksammad strid där California New Car Dealers Association (CNCDA) har stämt Volkswagen och deras nya märke Scout, rapporterar TechCrunch. CNCDA anklagar dem för att bryta mot delstatens lagar genom att sälja bilar direkt till konsumenter.
CNCDA:s vd Brian Maas hävdar att Volkswagen inte kan “välja och vraka vilka fordon man vill sälja på egen hand eller via sitt återförsäljarnätverk”.
Scout Motors har dock svarat att de kommer att försvara sin affärsmodell med full kraft i domstol. Om Rivian eller Scout vinner sina rättsfall kan det skapa ett prejudikat som öppnar upp för en ny sorts försäljning i bilindustrin.
Med Tesla, Lucid och Rivian som redan har visat att det går att sälja bilar utan återförsäljare, kan en seger i domstol visa även de äldre biltillverkarna en ny väg, en väg som konsumenterna verkar vara intresserade av, skriver Carscoops.

Den lovade elbilsfabriken säljs till mystisk köpare
Efter flera år av storslagna planer på att bli en viktig spelare på den amerikanska elbilsmarknaden säljer nu Foxconn sin fabrik i Ohio. Beslutet kommer
Missa inte:
Detta kan bli elbilens största genombrott någonsin. Dagens PS
Aston Martin Vanquish – en konstnärlig triumf på fyra hjul. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]