Dagens PS

Daniel köpte en Nissan – nu har elbilen stått still i nästan två år

Det går så där för Daniel och hans Nissan. (Foto: Nadia on Unsplash och Canva)
Det går så där för Daniel och hans Nissan. (Foto: Nadia on Unsplash och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 aug. 2025Publicerad: 19 aug. 2025

Det finns en stor oro bland elbilsägare. En man har väntat i nästan två år på ett nytt batteri från Nissan. Vad är det som egentligen händer?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Daniel Sørensen köpte en elbil som han nu knappt kan använda. Efter att batteriet plötsligt tappade kapacitet har han väntat i snart två år på en lösning, skriver Motor.

Många missnöjda bilägare

Många bilägare är missnöjda med bilföretagets hantering av batteriproblem. Sørensen från Salangen i Troms är en av de som har drabbats. Han beskriver företaget som ‘undvikande, oprofessionella och förhalande’.

Hösten 2023 upplevde han och hans sambo att batterikapaciteten plötsligt föll med cirka 40 procent vid acceleration eller körning i uppförsbacke i deras fyra år gamla Nissan Leaf från 2019. Detta har även Motor skrivit om tidigare när en annan bilägare, Robert Ström, upplevde samma problem mitt i en tunnel.

Nissan behöver kanske jobba lite på kundservicen. (Foto: Kenjiro Yagi on Unsplash)
Nissan behöver kanske jobba lite på kundservicen. (Foto: Kenjiro Yagi on Unsplash)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Då blir bilen en sköldpadda

Enligt Sørensen inträffar problemet oftast när batterikapaciteten är under 50 procent och det är kallt ute. Vid ett par tillfällen har batteriet tappat så mycket kapacitet att bilen gick in i ett så kallat ‘sköldpaddsläge’.

När detta händer dyker en sköldpaddsikon upp på instrumentpanelen, och bilen går in i ett nödläge. Då blir bilen oanvändbar fram till nästa dag, även om man försöker ladda den.

Flera har upptäckt samma fel med sin Nissan

ANNONS

Sørensen är inte ensam. Flera andra ägare berättar att de inte får batteripaketet utbytt kostnadsfritt, eftersom felet har upptäckts efter den femåriga reklamationsfristen. Detta trots att batterigarantin gäller i upp till åtta år.

Stian Thrane, kommunikationschef på Nissan i Norge, förklarar att den norska konsumentköplagen har en absolut reklamationsfrist på fem år.

Sørensen berättar att han har mött hårt motstånd från importören. Han misstänker att företaget systematiskt drar ut på tiden i hopp om att garantin ska löpa ut och att de endast byter ut delar av batteriet till de kunder som klagar mest.

Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor

En sällsynt japansk sportbil, en 28 år gammal Nissan Skyline, är på väg att säljas på auktion och förväntas inbringa en imponerande summa. Bilen är en av

Svullna battericeller

Sørensen, som själv är bilmekaniker, har lagt ner mycket tid på att dokumentera problemen med sitt batteri. Felet upptäcktes för första gången när bilen var under fem år gammal.

I februari lät han en märkesverkstad öppna batteripaketet, där de kunde konstatera att flera battericeller var defekta och hade svullnat upp.

I mars kom det som han trodde skulle vara en glad nyhet: Nissan godkände att byta ut hela batteripaketet.

Men fem månader senare hade Daniel fortfarande inte fått ett besked om när det nya batteriet skulle komma. Han berättar för Motor att han inte har kunnat använda sin bil sedan den femte februari.

ANNONS

Efter fiaskot: Nissan och Honda avslöjar hemliga projektet

De japanska bilmärkena Honda och Nissan, som tidigare nobbade en fusion, satsar nu på ett oväntat samarbete som kan förändra allt. Två av Japans mest

Nissan ville inte svara

När Motor kontaktade företaget och frågade om när Daniel skulle få sitt batteri utbytt, tog det bara några timmar innan företaget mailade honom och meddelade att batteriet skulle bytas ut inom två till tre veckor.

Daniel var nöjd men samtidigt lite skakad.

“Jag är inte förvånad över att saker plötsligt händer efter att Motor har tagit kontakt”, säger han.

“Men det bekräftar min misstanke om att de aktivt förhalar saker tills de får kniven mot strupen”.

Motor har tidigare skrivit om problem med batteriet på bilföretagets bilar, men företaget har inte velat svara på frågor om vilka bilar som har drabbats av problemet. Kommunikationschef Stian Thrane meddelar att de inte kan kommentera några konkreta siffror, men att det handlar om ett fåtal kunder som upplever den här typen av problem.

De vill inte berätta hur många det handlar om eller vilka årsmodeller som drabbas av det allvarliga felet.

“Av de få fall vi känner till, är det något varierande årsmodeller”, säger Thrane, men vill inte ge mer information om vilka modeller som är drabbade.

ANNONS

Chongqing: Kör fel här och du kan vara vilse en hel dag

I Kinas pulserande hjärta finns en stad där horisontella vägar är en sällsynthet. Här trotsar ingenjörskonsten alla lagar om gravitation och logik, och

Missa inte:

Rekordsommar för getingar – så undviker du att bli stucken. News 55

Jakten på de förlorade pensionspengarna fortsätter – Pensionsmyndigheten ger inte upp. E55

Militäranalytiker varnar: “Nu måste Europa kliva fram”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS