En Tesla Cybertruck-ägare i Texas fick uppleva en chockartad händelse när hans fordon, parkerat på uppfarten, plötsligt drabbades av en omfattande skada på luftfjädringen.
Cybertruckens mystiska smäll: Vad hände egentligen på uppfarten?


Mest läst i kategorin
Incidenten, som beskrivs som en “hagelgevärsliknande smäll”, resulterade i att lastbilens passagerarsida sjönk ihop och att fjäder samt stötdämpare trängde igenom ramverket. Händelsen belyser fortsatta frågor kring Cybertruckens hållbarhet och Teslas garantihantering, skriver Carscoops.
Mysteriet med den exploderande fjädringen
Enligt användaren “DeanS” på forumet Tesla Owners Online stod deras Cybertruck parkerad klockan 15.00 en lördag när den plötsligt gav ifrån sig en kraftig smäll. Efteråt såg de vad som beskrevs som “rök eller damm” stiga från Cybertruckens flak.
Diagnostiken visade senare att problemet var med luftfjädringen på passagerarsidan. Fordonet bogserades till ett Tesla servicecenter i Houston, där ägaren fick veta att skadan berodde på en “yttre påverkan” och inte täcktes av garantin.
För att få ut fordonet krävde Tesla en avgift på 2 630 svenska kronor (250 amerikanska dollar). Den exakta kostnaden för att reparera den skadade luftfjädringen, där “fjädern tryckte sig igenom ramverket och bröt sönder några hårda komponenter”, har inte specificerats, men det antas vara en betydande summa.

Teorin om extrem värme och kontroversen kring användning
DeanS har framfört teorin att “extrem värme orsakade att luften expanderade och sprängde luftfjädringen”, eftersom Cybertrucken “bokstavligen stod parkerad på deras uppfart och inte hade körts på över tolv timmar”. Denna teori fick visst stöd på forumet, där en användare kallade det ett “tydligt designfel”.
Andra användare ifrågasatte dock om luftfjädringar verkligen exploderar av sig själva under normala förhållanden, även i varma klimat som Texas.
Användaren “zroger73” menade att temperaturfluktuationer i fordonets komponenter troligen skulle ha varit mindre än 27 grader Celsius, vilket motsvarar ett tryckfall på mindre än 0,55 bar enligt idealgaslagen. Cybertruckens luftreservoar testas till 18 bar, och arbetstrycket är betydligt lägre, med cirka 4 bar i varje luftfjäder.

Yttre påverkan eller designbrist?
Zroger73s slutsats var att den “mest sannolika orsaken till felet enligt min åsikt är yttre skador som försvagade gjutgodset snarare än en defekt eller designfel i fjädringssystemet. När gjutgodset brast och fjädringen kollapsade, slets blåsan eller luftledningen upp, vilket orsakade en plötslig och okontrollerad tryckutlösning, vilket förklarar den ‘rök’ du såg”.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Denna förklaring verkar mer trovärdig, särskilt med tanke på att ägaren erkänt att de regelbundet kört sin Cybertruck off-road. DeanS uppgav att de “bor på landsbygden i Texas, så alla vägar är inte asfalterade, så ja, den körs off-road, genom betesmarker, höfält, etcetera”. Å andra sidan är det en Tesla Cybertruck vi talar om, och den har tidigare haft flera problem, inklusive åtta återkallelser.
Enbart under 2025 har det rapporterats om en återkallelse för att trimpaneler kan lossna på grund av bräckligt lim, vilket påverkar 46 096 fordon, samt en återkallelse för drivinverteraren som kan leda till förlust av framdrivning. En tidigare test visade även att Cybertruckens ram kan skadas vid tung dragning.
Oavsett vad som orsakade skadan är en katastrofal fjädringsfel som påverkar ramverket oroande och väcker frågor om systemets hållbarhet eller eventuella dolda skador.

Teslas självkörande taxi – kräver mänsklig förare
Tesla har nyligen tagit ett steg som förbryllat många som följer bolagets utveckling inom självkörande teknik. Istället för att lansera helt autonoma
Missa inte:
Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter. Dagens PS
Ny superbil på gång: Maserati i historiskt samarbete. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]