Dagens PS

CUPRA släpper specialmodell – limiterad upplaga med temperament

Den här läckra baken hör till helt nya CUPRA Formentor VZ5. (Foto: Cupra)
Den här läckra baken hör till helt nya CUPRA Formentor VZ5. (Foto: Cupra)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 nov. 2025Publicerad: 21 nov. 2025

CUPRA väcker liv i sin femcylindriga ikon och ger Formentor VZ5 en återkomst som böjer på huvuden och väcker nyfikenhet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det finns motorljud som aldrig lämnar minnet, och för många entusiaster är det fem cylindrar som sjunger i otakt på ett alldeles eget vis. När CUPRA nu återintroducerar Formentor VZ5 är det just den rytmen man lutar sig mot.

Begränsad till 4 000 exemplar globalt landar modellen som ett slags blinkning till en tid då motorerna fick göra jobbet utan filter och digitala kryckor.

Under huven ligger en 2,5-liters TSI-motor som lämnar 390 hästkrafter och 480 Nm. Det är en kombination som tillsammans med fyrhjulsdriften och den sjuväxlade DSG-lådan ger en tydlig känsla av kraftreserver utan att bilen tappar sin följsamhet.

Det är ett recept som fungerat förr och nu får fortsätta leva vidare – något många nog kan känna en viss nostalgi inför.

Och här sticker nosen fram. (Foto: Cupra)
Och här sticker nosen fram. (Foto: Cupra)

Former som talar tydligt

Utvändigt har VZ5 fått en rad små uppdateringar. Frontsplittern bär sin ingraverade logotyp som en gammal familjeklenod och de bredare hjulhusen ger bilen en stadigare hållning.

De diagonalt monterade avgasrören med koppardetaljer ger ett uttryck som känns igen från tidigare modeller, men här med en modernare infattning.

Matrix-strålkastarna har fått ett nytt sätt att hälsa föraren välkommen genom ljusprojektioner som kastas framåt – en detalj som kanske lutar mer åt framtiden än traditionen, men som ändå gör upplevelsen lite roligare.

ANNONS

Akebonos sexkolvsbromsar bakom 20-tumsfälgarna ger ett betryggande visuellt intryck, nästan som gamla tiders rejäla bromsok där inget lämnades åt fantasin.

Här är hela skönheten. Deras signaturfärg är en fröjd. (Foto: Cupra)
Här är hela skönheten. Deras signaturfärg är en fröjd. (Foto: Cupra)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Kupén där man sitter till rätta

Invändigt har CUPRA behållit fokus på en låg och omfamnande sittposition. CUPBucket-stolarna ger en känsla av att sjunka ner i en kokpit snarare än en klassisk familjebil. Materialvalen – mörk aluminium, belysning och detaljer i koppar – skapar en varm ton som känns välbekant men ändå samtida.

Den digitala instrumenteringen i 10,25 tum och infotainmentskärmen på 12 tum är tydliga exempel på hur modern funktionalitet numera är ett krav. Även om den äldre skolan ibland kan sakna fysiska knappar, fungerar systemet smidigt och det går att få fram allt från G-krafter till turbotryck med ett par pek.

Ljudsystemet från Sennheiser gör sitt bästa för att fylla kupén, och den som minns när man bytte högtalare själv i garaget kan nog uppskatta att det numera levereras färdigt från fabrik.

Gamla vanor möter ny teknik i XPengs nya MPV

XPengs nya stora sju­säte­­riga MPV visar att man tänker annorlunda – med både batteri och bensin som räckviddsförlängare. För den som minns hur det var

Körkänsla med gott om val

Chassit är sänkt 10 millimeter jämfört med sina syskon, och med DCC-systemet går det att justera dämpningen i flera steg. Via ratten väljer man mellan allt från Comfort till Drift, där det sistnämnda förstås kräver en stängd bana och rätt förutsättningar.

ANNONS

Den som någon gång provat bakhjulsdriftens mer lekfulla sida kommer känna igen sig i hur bilen fördelar kraften mellan bakhjulen.

Acceleration från stillastående till hundra går på 4,2 sekunder, och toppfarten är inte längre begränsad. Det här är värden som andas förbränningsmotorernas sista stora era, innan den elektriska framtiden tar över helt.

Ett avsked med stil

Produktionen drar i gång i Barcelona i början av 2026, och de som vill lägga beslag på ett exemplar får troligen vara snabba. Här finns något för både nostalgikern och den som vill ha en modern tolkning av en traditionell drivlina.

Nya Cupra: Från pole position till pendeltrafik

Nya CUPRA Leon VZ TCR är ingen vanlig halvkombi. Det är en bil med tävlingsblod i ådrorna, byggd för att ge vanliga förare en smak av racingvärlden.  

Missa inte:

Experten: Så skyddar du din svenska pension – i utlandet. News 55

Då kan pensionärer spendera i stället för spara. E55

Europol varnar – Akiras cyberattacker når miljardnivåer. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS