Cadillac är tillbaka i Europa med el-suven Optiq – en elegant men avslappnad nykomling som sätter komfort före körglädje.
Cadillac tar ny fart – så tycker experterna om Optiq


Mest läst i kategorin
Cadillac är tillbaka i Europa – och gör det med elbilen Optiq, en kompakt suv som placerar sig under Lyriq i modellprogrammet.
Den är fyrhjulsdriven, bjuder på 300 hästkrafter och har en räckvidd på drygt 48 mil enligt amerikansk EPA-cykel.
Men vad tycker egentligen de europeiska testarna?
Komfort före körglädje
Hos Teknikens Värld beskriver Peter Klemensberger bilen som ”mjuk och trygg, med komfort i fokus”. Styrningen kallas avslappnad, men inte särskilt engagerande. Han uppskattar de kromade detaljerna och det klassiska stuket i interiören – som en blinkning till gamla jänkare – men noterar också att snabbladdningen är ”föga imponerande” och att sikten framåt störs av breda A-stolpar.
Samma intryck går igen hos brittiska TopGear, som kallar Optiq ”en bil för avkoppling, inte för körglädje”. Den beskrivs som bekväm, tekniskt välutrustad och elegant, men med ”mjuk hantering” som gränsar till tristess.
Samtidigt lovordas den för sitt stora panoramatak, massagestolar och den 33 tum breda skärmen som sträcker sig över hela instrumentbrädan.

Inredning som imponerar
Interiören får genomgående höga betyg. Car and Driver framhåller det grovvävda tyget på dörrar och instrumentpanel – tillverkat av återvunnet material – som ett lyxigt inslag.
Samma tidning anser att ljudsystemet från AKG med Dolby Atmos ”är bland de bästa i klassen”. Även Road & Track noterar den gedigna känslan i materialvalen och ser tydliga designinfluenser från Cadillacs storhetstid på 1960-talet.
Motortrend skriver att kupén ”nästan känns skandinavisk” i sin stilrenhet och lovordar kvalitetskänslan. Den långa hjulbasen gör sitt till för att skapa rymd, men baksätespassagerare med långa ben kan märka att sittdynan är kort.

Körkänsla och prestanda
De flesta testare är eniga om att Optiq inte är byggd för att ge adrenalinkickar. Motortrend mäter accelerationen till 0–100 km/h på 5,5 sekunder – fullt tillräckligt men långt ifrån Tesla-nivå. Car and Driver klockar samma sprint på 5,7 sekunder och menar att ”Optiq inte chockar med kraft, men levererar stabilt och förutsägbart”.
Däremot får chassit beröm. Både Car and Driver och Motortrend lyfter fram fjädringen som en av bilens styrkor.
Det rör sig om ett passivt system med så kallade ”frekvensberoende” stötdämpare, vilket enligt testarna ger en fin balans mellan fast vägkontakt och smidig komfort på ojämna vägar.

Design och karaktär
Utseendemässigt hyllas Optiq för sin eleganta proportionering. Den långsträckta siluetten, de vertikala strålkastarna och de subtila bakljusen ger ett igenkännligt Cadillac-utseende utan att bli pråligt.
Road & Track beskriver den som ”en Nike Pegasus bredvid storebror Escalades tunga lädersko” – mindre, lättare och betydligt mer diskret.
I Europa påminner den många om Volvo EX30 i format och känsla, men med en tydligare amerikansk själ.

Sammanfattning
Cadillac Optiq är en el-suv som vinner poäng på komfort, design och teknik – men som inte försöker vara sportig.
Den lockar förare som vill resa stilfullt snarare än snabbt.
Som TopGear uttrycker det: ”Det här är bilen för avkoppling mellan livets äventyr.”
Tjänstebil Cadillac Optiq Luxury
Kalkylen visar hur mycket din lön skiljer före och efter du tecknat ett avtal om förmånsbil med din arbetsgivare.
Baserat på bilens pris 740 000 kr och förmånsvärde 6 446 kr räknas leasingkostnad, skatter och löneavdrag ut.
| Antal prisbasbelopp | 12,6 st |
| Förmånsvärde | 6 446 kr |
| Ordinarie månadslön | 56 836 kr |
| Månadslön efter avtal | 44 666 kr |
| Skatt | 11 195 kr |
| Lön efter skatt | 33 471 kr |
| Skillnad lön efter skatt | 9 811 kr |
Cadillac Optiq (2025)
-
- Drivlina: Två elmotorer, fyrhjulsdrift
-
- Effekt: 300 hk / 354 Nm
-
- Batteri: 85 kWh, vätskekylt litiumjon
-
- Räckvidd: ca 480 km (EPA), 425 km (WLTP)
-
- Laddning: 150 kW DC (0–90 % på ca 55 min), 22 kW AC
-
- Acceleration 0–100 km/h: ca 5,6 sekunder
-
- Bagageutrymme: 443–1 340 liter
-
- Ljudsystem: AKG Studio med Dolby Atmos
-
- Skärm: 33 tum, Google-baserat system
-
- Byggs i: Ramos Arizpe, Mexiko
Viggos testar Cadillac Optiq
Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling har gjort det Elvis bara kunde drömma om – provkört Cadillacs eldrivna familjeSUV i bergen utanför Barcelona. Det
Missa inte:
Hemliga kodordet som kan skydda mot AI-bedragare. News 55
Spotify bättre än väntat – vinstlyft 28 procent. E55
Cyberexperter anklagas för egna ransomware-attacker. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.













