Dagens PS

Cadillac tar ny fart – så tycker experterna om Optiq

Så vad anser experterna om nya Cadillac Optiq? (Foto: Cadillac)
Så vad anser experterna om nya Cadillac Optiq? (Foto: Cadillac)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 nov. 2025Publicerad: 06 nov. 2025

Cadillac är tillbaka i Europa med el-suven Optiq – en elegant men avslappnad nykomling som sätter komfort före körglädje.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Cadillac är tillbaka i Europa – och gör det med elbilen Optiq, en kompakt suv som placerar sig under Lyriq i modellprogrammet.

Den är fyrhjulsdriven, bjuder på 300 hästkrafter och har en räckvidd på drygt 48 mil enligt amerikansk EPA-cykel.

Men vad tycker egentligen de europeiska testarna?

Komfort före körglädje

Hos Teknikens Värld beskriver Peter Klemensberger bilen som ”mjuk och trygg, med komfort i fokus”. Styrningen kallas avslappnad, men inte särskilt engagerande. Han uppskattar de kromade detaljerna och det klassiska stuket i interiören – som en blinkning till gamla jänkare – men noterar också att snabbladdningen är ”föga imponerande” och att sikten framåt störs av breda A-stolpar.

Samma intryck går igen hos brittiska TopGear, som kallar Optiq ”en bil för avkoppling, inte för körglädje”. Den beskrivs som bekväm, tekniskt välutrustad och elegant, men med ”mjuk hantering” som gränsar till tristess.

Samtidigt lovordas den för sitt stora panoramatak, massagestolar och den 33 tum breda skärmen som sträcker sig över hela instrumentbrädan.

Det är tydligen en bil som man åker med i men inte är så engagerad i. (Foto: Cadillac)
Det är tydligen en bil som man åker med i men inte är så engagerad i. (Foto: Cadillac)
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

27 okt. 2025

Inredning som imponerar

ANNONS

Interiören får genomgående höga betyg. Car and Driver framhåller det grovvävda tyget på dörrar och instrumentpanel – tillverkat av återvunnet material – som ett lyxigt inslag.

Samma tidning anser att ljudsystemet från AKG med Dolby Atmos ”är bland de bästa i klassen”. Även Road & Track noterar den gedigna känslan i materialvalen och ser tydliga designinfluenser från Cadillacs storhetstid på 1960-talet.

Motortrend skriver att kupén ”nästan känns skandinavisk” i sin stilrenhet och lovordar kvalitetskänslan. Den långa hjulbasen gör sitt till för att skapa rymd, men baksätespassagerare med långa ben kan märka att sittdynan är kort.

Inredningen hyllas för en känsla av lyx. (Foto: Cadillac)
Inredningen hyllas för en känsla av lyx. (Foto: Cadillac)

Körkänsla och prestanda

De flesta testare är eniga om att Optiq inte är byggd för att ge adrenalinkickar. Motortrend mäter accelerationen till 0–100 km/h på 5,5 sekunder – fullt tillräckligt men långt ifrån Tesla-nivå. Car and Driver klockar samma sprint på 5,7 sekunder och menar att ”Optiq inte chockar med kraft, men levererar stabilt och förutsägbart”.

Däremot får chassit beröm. Både Car and Driver och Motortrend lyfter fram fjädringen som en av bilens styrkor.

Det rör sig om ett passivt system med så kallade ”frekvensberoende” stötdämpare, vilket enligt testarna ger en fin balans mellan fast vägkontakt och smidig komfort på ojämna vägar.

Bilen som gungar fram i maklig takt och en bekvämlighet utöver det vanliga. (Foto: Cadillac)
Bilen som gungar fram i maklig takt och en bekvämlighet utöver det vanliga. (Foto: Cadillac)
ANNONS

Design och karaktär

Utseendemässigt hyllas Optiq för sin eleganta proportionering. Den långsträckta siluetten, de vertikala strålkastarna och de subtila bakljusen ger ett igenkännligt Cadillac-utseende utan att bli pråligt.

Road & Track beskriver den som ”en Nike Pegasus bredvid storebror Escalades tunga lädersko” – mindre, lättare och betydligt mer diskret.

I Europa påminner den många om Volvo EX30 i format och känsla, men med en tydligare amerikansk själ.

Luftigt och rymligt med stort panoramaglastak. (Foto: Cadillac)
Luftigt och rymligt med stort panoramaglastak. (Foto: Cadillac)

Sammanfattning

Cadillac Optiq är en el-suv som vinner poäng på komfort, design och teknik – men som inte försöker vara sportig.

Den lockar förare som vill resa stilfullt snarare än snabbt.

Som TopGear uttrycker det: ”Det här är bilen för avkoppling mellan livets äventyr.”

ANNONS

Tjänstebil Cadillac Optiq Luxury

Kalkylen visar hur mycket din lön skiljer före och efter du tecknat ett avtal om förmånsbil med din arbetsgivare.

Baserat på bilens pris 740 000 kr och förmånsvärde 6 446 kr räknas leasingkostnad, skatter och löneavdrag ut.

Antal prisbasbelopp12,6 st
Förmånsvärde6 446 kr
Ordinarie månadslön56 836 kr
Månadslön efter avtal44 666 kr
Skatt11 195 kr
Lön efter skatt33 471 kr
Skillnad lön efter skatt9 811 kr

Data från förmånsvärde.se

Cadillac Optiq (2025)

    • Drivlina: Två elmotorer, fyrhjulsdrift

    • Effekt: 300 hk / 354 Nm

    • Batteri: 85 kWh, vätskekylt litiumjon

    • Räckvidd: ca 480 km (EPA), 425 km (WLTP)

    • Laddning: 150 kW DC (0–90 % på ca 55 min), 22 kW AC

    • Acceleration 0–100 km/h: ca 5,6 sekunder

    • Bagageutrymme: 443–1 340 liter

    • Ljudsystem: AKG Studio med Dolby Atmos

    • Skärm: 33 tum, Google-baserat system

    • Byggs i: Ramos Arizpe, Mexiko

Viggos testar Cadillac Optiq

Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling har gjort det Elvis bara kunde drömma om – provkört Cadillacs eldrivna familjeSUV i bergen utanför Barcelona. Det

Missa inte:

ANNONS

Hemliga kodordet som kan skydda mot AI-bedragare. News 55

Spotify bättre än väntat – vinstlyft 28 procent. E55

Cyberexperter anklagas för egna ransomware-attacker. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition

Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.

Se det aktuella erbjudandet här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS