BYD:s försäljning rasar i Sverige och nu står det kinesiska elbilsvarumärket inför stora förändringar på marknaden.
BYD:s ras i Sverige – Hedin drar sig ur direkt


Mest läst i kategorin
Efter ett minst sagt turbulent samarbete med Hedin Mobility Group, där försäljningen av BYD:s bilar rasade med hela 63 procent förra året, tar BYD nu kontrollen och överför distributionen av sina fordon och reservdelar till BYD Sweden AB, skriver dem i ett pressmeddelande.
Hedin Mobility kliver åt sidan på dagen – en chock för både branschen och kunderna.
Hedin Mobility drar sig ur – BYD tar över
När Hedin Mobility först började importera BYD:s bilar i slutet av 2022 var förväntningarna skyhöga. I början av 2023 såldes BYD:s elbilar som smör, och det såg ut som om varumärket hade hittat sin plats i det svenska elbilssegmentet.
Men några månader senare började försäljningen dala, och 2024 visade sig bli en katastrofår för BYD i Sverige. Förra året tappade märket hela 63 procent i försäljning, och 2024 har inte blivit bättre – med endast drygt 500 bilar registrerade hittills.
Nu, i ett försök att rädda ansiktet och få upp försäljningen på nytt, har BYD och Hedin Mobility enats om att avsluta sitt samarbete på den svenska marknaden.
Det innebär att Hedin Mobility inte längre kommer att vara den största distributören av BYD:s bilar i Sverige. Istället tar BYD direkt kontroll genom BYD Sweden AB, i ett försök att få ordning på de skakiga siffrorna.

En dramatisk vändning – Vad gick snett?
Frågan många nu ställer sig är varför det gick så fel för BYD i Sverige. Vid lanseringen var förväntningarna höga, och det såg ut som om det kinesiska varumärket skulle bli en tung spelare på den svenska elbilsmarknaden. Men det var bara en kortvarig succé.
Försäljningen har varit så dålig att Hedin Mobility nu måste kliva bort och låta BYD själva ta över styrningen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Anders Hedin, vd och grundare av Hedin Mobility Group, säger att företaget stöttar BYD:s beslut fullt ut och att de fortsätter som återförsäljare både i Sverige och Tyskland. Men det är uppenbart att det finns en viss besvikelse kring samarbetets utveckling i Sverige.
”Som en långsiktig partner till BYD har vi tillsammans lyckats introducera varumärket för svenska kunder och lägga grunden för framtida tillväxt. Vi stöttar fullt ut BYD i detta nästa steg för att genomföra sin strategi i Europa och vi är stolta över att fortsätta som återförsäljare i både Sverige och Tyskland för att bidra till att ytterligare stärka varumärkets position på dessa viktiga marknader”, säger Hedin, CEO och grundare av Hedin Mobility Group.

“Big Beautiful Bill” tvingar amerikaner till elbilsrusch
Subventionerna för elbilar försvinner. Nu tvingas amerikanerna betala mer för sina elbilar när Trumps “Big Beautiful Bill” träder i kraft. Elbilköpare
Vad händer nu för svenska köpare?
Trots att Hedin Mobility lämnar distributionsansvaret, kommer de fortfarande att vara en auktoriserad återförsäljare av BYD i Sverige. Kunder kan fortsatt förvänta sig hjälp från Hedin Automotive Sverige med samma service och tillgänglighet.
Det stora frågetecknet är hur BYD:s nya strategi kommer att påverka deras framtid på den svenska marknaden. Genom att ta över distributionen hoppas företaget få bättre kontroll över sin närvaro och marknadsföring i Sverige – en möjlighet att komma tillbaka och vinna förlorad mark.
För svenska köpare innebär detta att de nu måste förhålla sig till ett BYD som är mer direkt involverat i försäljningen av sina bilar här. Om den förändringen kommer att ge resultat återstår att se, men en sak är säker: det är inte slut på dramatiken för det kinesiska elbilsmärket i Sverige.

Stor nyhet för Europas bilägare: Fem minuter räcker
Framtiden för elbilar i Europa kan snart se annorlunda ut när en stor aktör inom fordonsindustrin avslöjar sina planer på att etablera ett omfattande
Missa inte:
De nya 911-modellerna är starkare än någonsin. Dagens PS
Hjärnan bakom bilsuccéerna. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.