BMW tar jättekliv i batteriutvecklingen. Ny teknik kan potentiellt lösa flera problem. Läs om jätteutvecklingen här.
BMW:s geniala batteri – kan revolutionera elbilsvärlden


Mest läst i kategorin
BMW har tagit ett stort steg mot att lansera praktiska solid-state-batterier, vilket framgår av två nyligen beviljade patent hos Europeiska patentverket.
Den tyska biltillverkarens innovativa batteridesign använder en unik lindningsteknik som skapar en jämn intern tryckfördelning utan behov av externa kompressionsmekanismer. Dessutom expanderar cellen under den första laddningen, vilket eliminerar glapp mellan lindningen och höljet, och garanterar därmed ett stabilt mekaniskt tryck och pålitlig elektrisk kontakt.
Denna utveckling kan vara avgörande för att göra säkrare och mer effektiva solid-state-batterier till standard i framtidens elbilar.

Tesla i miljonfusk: Kanada fryser jätterabatter
Tesla har hamnat i en het dispyt med den kanadensiska regeringen efter att landet frusit utbetalningen av 30 miljoner dollar i elbilsrabatter. Detta efter
Bortom litiumjon: Fördelarna med solid-state
I takt med att elbilar blir allt vanligare, stöter traditionella litiumjonbatterier med flytande elektrolyt på begränsningar som solid-state-tekniken kan övervinna. Solid-state-batterier använder ett fast elektrolytmedium, vanligtvis keramik, men kräver externt tryck från cellhöljet för att säkerställa pålitlig kontakt mellan elektrolyten och elektroderna.
Biltillverkare och batteritillverkare experimenterar med olika lösningar för att uppnå detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Solid-state-batterier har flera potentiella fördelar:
- Högre energitäthet
- Högre möjliga spänningar
- Bättre cyklingsprestanda
- Minskad brandrisk
- Stabilare elektrolytgränssnitt
Senaste nytt
BMW:s genombrott: Tryck utan kompression
BMW:s första patent beskriver en ny lindningsmetod som staplar elektroder, fast elektrolyt och isoleringsmaterial runt en central axel. Resultatet är en cylindrisk cell som upprätthåller ett jämnt internt tryck utan behov av skrymmande externa kompressionsmekanismer.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Men tryck i sig är inte tillräckligt. Det andra patentet adresserar en avgörande utmaning: glappet mellan lindningen och höljet. BMW:s lösning är en lindning som expanderar under den första laddningscykeln, vilket pressar jämnt mot höljet för att säkerställa fast kontakt och stabil prestanda.
För att uppnå denna effekt krävs noggranna materialval och en strikt kontrollerad lindningsprocess – en ingenjörsmässig bedrift som kan flytta solid-state-batterier från koncept till kommersiell verklighet.
Kapplöpningen mot massproduktion
BMW hävdar att deras patent är unikt tack vare en speciell lindningsteknik som skapar ett jämnt internt tryck utan extern kraft, samt en smart materialkonfiguration som får cellskikten att expandera under den första användningen. Denna expansion fyller höljet och låser allt i stabil och pålitlig kontakt.
Ett patent är dock inte en färdig produkt. Den verkliga utmaningen ligger i att skala upp detta genombrott för massproduktion. Om BMW lyckas kan detta vara det solid-state-genombrott som elbilsvärlden har väntat på i flera år.

Skandalstatistik: Toyota tappar sin oslagbara position
Toyotas fall från tronen: Oväntat haveriras riskerar att skaka om bilmarknaden. Elbilarna däremot, skiner i ny statistik. Den senaste haveristatistiken
Läs också:
Tips för hygien i badrummet: Det här föremålet måste diskas – ofta. News 55
Bilister i uppror mot det bländande ljuset. E55
Här är Kinas kraftfulla vapen i handelskriget. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.