BMW bekräftar nästa generation i3 och planerar en eldriven i1. Två modeller som ska definiera varumärkets framtid
BMW gör comeback med nya i3 – och lillebror i1 är redan på väg


Mest läst i kategorin
BMW:s vd Oliver Zipse har nu satt namn på nästa stora steg i märkets eloffensiv. Den nya BMW i3 blir den första sedan i företagets så kallade Neue Klasse-generation – en helt ny plattform som ska forma framtidens modeller.
Produktionen startar i München under andra halvan av 2026, med fler fabriker som följer efter.
Den kommande i3:an blir en lågbyggd sedan i samma storlek som dagens 3-serie. Den bygger vidare på formspråket från konceptbilen Vision Neue Klasse, som visades på bilmässan i München 2023.
Med den vill BMW flytta sin kärnmodell in i el-eran, men utan att tappa det som gjort 3-serien till en ikon: proportioner, körglädje och återhållsam elegans.
Smarta batterier och gemensam teknik
Den nya i3 kommer att dela teknik med den nyligen lanserade iX3, men med en något annorlunda batterikonfiguration. Sedanmodellen använder tunnare battericeller på 95 millimeter i höjd, jämfört med iX3:s 120 millimeter.

Det betyder att bilen får lägre profil och vikt, vilket kan gynna räckvidd och vägegenskaper.
Under huven sitter BMW:s sjätte generation av eldrift, utvecklad för Neue Klasse-plattformen. Denna bygger på en 800-voltsarkitektur – dubbelt så mycket som dagens elbilar på CLAR-plattformen. Det ger snabbare laddning och effektivare energihantering.
Zipse har även lovat att tekniken från Neue Klasse ska spridas till fler modeller, bland annat 7-serien och X5. Målet är att senast 2027 ha över 40 nya modeller eller uppdateringar som använder samma teknik.
iX3 – succé redan från start
BMW:s eldrivna SUV iX3, som tillverkas i ungerska Debrecen, har redan blivit en framgång. Enligt Zipse har beställningarna överträffat förväntningarna, särskilt i Europa där leveranserna nu sträcker sig flera månader framåt i tiden.
BMW ser Neue Klasse som en möjlighet att anpassa sig till olika marknader. I Kina ska till exempel lokala tekniska lösningar integreras, bland annat från Alibaba och Momenta.

Kompakt framtid med nya i1
Samtidigt pågår arbetet med nästa generation 1-serie, som kommer att erbjudas både med bensinmotor och som elbil. Den eldrivna versionen får namnet i1, och blir märkets minsta elbil i Neue Klasse-familjen, skriver Carscoops.
Digitala renderingar visar en sportig halvkombi med drag av shooting brake, ett formspråk som för tankarna till klassiska sportkombis snarare än vardagsbil.
Fronten inspireras av Neue Klasse-konceptet, med sammanhängande ljus och grill i ett enda linjespel.
Den kommande i1 väntas dela många komponenter med Mini och andra kompakta modeller inom BMW-koncernen.
Det är också ett sätt att möta den europeiska efterfrågan på mindre bilar – ett segment som fortfarande är starkt i länder som Grekland, Spanien och Italien.
Två bilar, ett löfte
Med både i3 och i1 på väg tar BMW ett avgörande steg mot en elektrisk framtid utan att överge sina traditioner. En sportig sedan och en kompakt halvkombi – båda byggda för att visa att elbilar inte behöver vara tråkiga, utan bara annorlunda på rätt sätt.
Räddningen är här: BMW:s lösning för V8-motorn
Nya regler för utsläpp oroar biltillverkarna, men BMW M har en plan för att deras kraftfulla motorer ska leva vidare, utan att tumma på prestandan. Detta
Missa inte:
Hemliga kodordet som kan skydda mot AI-bedragare. News 55
Spotify bättre än väntat – vinstlyft 28 procent. E55
Cyberexperter anklagas för egna ransomware-attacker. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition. Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.













