Dagens PS

Biltest: Toyota C-HR 1,8 HSD - under ytan

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 30 okt. 2018

Det finns bilar som är en riktig vattendelare bland bilköparna. Toyota C-HR som kom redan 2016 är definitivt en av dessa. Med en exteriör som för tankarna till Transformer-filmerna har den mottagits med öppna armar bland många svenska bilköpare. Jag måste ta reda på varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att jag många gånger undrat om Toyotas designteam rökt på innan man beslutade sig för att producera hybridbilar som Prius och C-HR så har dessa i min mening överarbetade bilar blivit populära på de flesta marknader. Just detta faktum föranledde mig till att ta reda på varför så många normalt konservativa svenskar fastnat för denna designorgie.

20180730_135938 (1)Designen, som helt klart är ett mer lyckat drag än vad den japanska kollegan Nissan Juke (ytterligare en bil med tvivelaktig design) lyckats med, innehåller några märkliga men också smarta lösningar. Mitt i alla de vecken som Toyota C-HR representerar finns det en tydlig grundtanke; modellen har ett mycket lågt luftmotstånd som bidrar till lägre förbrukning. Som ett märkligt exempel kan dock nämnas dörrhandtagens placering på bakdörrarnas ovansida eftersom det inte fanns någon annanstans att placera dem.

20180730_140046 (1)Framifrån slås man först av de stora och högt placerade och långt utdragna LED-framljusen samt de fejkade luftintagen på varsin sida om den lågt placerade grillen. Måste nog erkänna att det ser lite kaxigt ut. Sidoprofilen sluttar skarpt bakåt, lite som en kupé-modell, och avslutas med en spoiler ovanför den extremt lutande bakrutan. Hjulhusen är kraftigt markerade likaså tröskeln för en sportigare look.

20180730_140100 (1)Bakifrån dominerar de stora och högt placerade bakljusen, vecken och utformningen an dimbakljusen. Kanske inte så dumt ändå. Plötsligt kommer jag på mig själv att inte längre vara så negativt inställd till exteriördesignen, något som jag trodde inte var möjligt. Mitt i alla överarbetade veck så finns det en viss harmoni. Hur var det då med insidan?

20180730_135706 (1)Interiören andas inte samma extrema design som utsidan utan är både snygg och genomtänkt. Stora tydliga instrument och en stor och högt placerad infotainmentskärm som är till hälften integrerad, skapar en riktigt bra förarmiljö. Alla kontroller är logiskt placerade både under skärmen och på ratten. Dessutom är C-HR utrustad med framsäten som ger fullgod komfort även för mina 197 cm trots den sluttande designen. Baksätet erbjuder lagom med plats för två vuxna av medellängd medan bagageutrymmets 377 liter är i minsta laget.

Toyota C-HR 1,8 HSD överraskade mig med riktigt trevliga köregenskaper. Sköna vägegenskaper och en pigg respons trots den lite tråkiga steglösa CVT-lådan som erbjuder en växel framåt och en bakåt. Trots en något bristande isolering så är den bekväm på motorväg och välbalanserad på kurviga småvägar. Det handlar om en okomplicerad bil som gör sitt jobb utan att för den skull vara tråkig. Nu börjar jag så smått förstå varför den blivit så populär.

ANNONS

Toyota C-HR 1,8 HSD är en hybrid som bygger på samma grundplattform som Prius men med något kortare axelavstånd. Den är 436 cm lång och 180 cm bred. Axelavståndet är 264 cm vilket bidrar till det fina innerutrymmet trots den kompakta designen. Med den tvärställda bensinmotorn på 98 hk, batteriet på 1,31 kWh och de båda elmotorerna på sammanlagt 72 hk så får modellen en tjänstevikt på 1.460 kg. Bränsletanken rymmer 43 liter.

20180730_135910 (1)De båda elmotorerna har två olika uppgifter. Syftet för den ena motorn är att vara startmotor till bensinmotorn och samtidigt omvandla dess överskottsenergi till el. Den andra elmotorn driver bilen och hanterar regenereringen till batteriet. Enligt Toyota är den blandade förbrukningen 3,6 l/100 km, men den är högst teoretisk. I bästa fall hamnar man strax över 5,0 l/100 km eftersom bensinmotorn kickar in vid minsta lilla gaspådrag. 0-100 km/h klarar den av på 11 sek och toppfarten är 170 km/h. CO2-utsläppet hamnar på 86 g/km. Instegsmodellen (inte hybrid) startar på 215.900 kr. Priset på hybriden startar på 247.400 kr.

 

20180730_135930 (1)

Sammanfattning

Om man vänjer sig vid den minst sagt futuristiska designen och inte har några större krav på prestanda, då är Toyota C-HR 1,8 HSD en trevlig vardagsbil med överraskande bra känsla. Men trots den fina känslan så känns ändå drivlinan en aning utdaterad om man jämför den med andra märken i segmentet som t.ex. Kia Niro Hybrid som har en lägre förbrukning och bättre prestanda till ett betydligt lägre pris. Väljer man en Toyota C-HR 1,8 HSD så är det kanske mer för det goda ryktet varumärket har byggt genom åren än tekniken. Och givetvis spelar designen in i valet…eller?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS