De stora bilmärkena har redan ratat vätgas som drivmedel, Land Rover storsatsar i stället på tekniken i terrängsuven Defender.

Land Rover storsatsar på att utveckla bränslecellsbilar som drivs med vätgas. En teknik som de stora bilmärkena Volkswagen och Mercedes ratat för elbilar med batteridrift. Även svenska Volvo har ratat tekniken.

Snabbare

Det finns flera fördelar med bränslecellsbilar som tankas och drivs med vätgas. Det går snabbare att fylla tanken och räckvidden minskar inte lika mycket under vinterkörning. Därför finns det biltillverkare som Jaguar Land Rover som satsar på den här tekniken.

Biltillverkaren söker brett för att kunna producera bilar utan något som helst utsläpp. En av de vägar som nu ska prövas skarpt är just vätgasdrivna bränslecellsbilar. Det blir terrängsuven Defender som blir först ut.

Utsläppsfritt

2036 ska hela koncernen vara helt utsläppsfri, även om det är 15 år kvar är det en lång väg att vandra innan de är där. De var tidiga med elbil med modellen Jaugar I-Pace. När nu vätgastekniken ska testas i Defender har Jaguar Land Rover fått statliga bidrag för, trots att tekniken redan nu är omtvistad.

Bränsleceller tankade med vätgas är en vattendelare på marknaden. Några, som till exempel jättarna Volkswagen och Mercedes säger nej tack. Andra tror att tekniken kan revolutionera de tunga transporterna som till exempel tung väg-, marin- och flygtrafik.

Vätgasteknik i Land Rover
”Vi vet att vätgas har en roll att spela i den framtida drivlinemixen inom hela transportindustrin, och tillsammans med batteribaserade elektriska fordon erbjuder den ytterligare en nollutsläppslösning till de specifika funktioner och krav som Jaguar Land Rovers fordon av världsklass besitter”, säger Ralph Clague, chef för vätgas- och bränslecellsdrift på Jaguar Land Rover. (Foto: Jaguar Land Rover)

Startar i år

Testerna startar redan i år 2021 och tillverkaren har inlett samarbeten med flera partners inom området. Bland annat de stora aktörerna på marknaden italienskjapanska Marelli Automotive Systems och österrikiska AVL.

Under hösten ska testerna ut på vägarna för att hitta vilken teknik som passar Land Rovers tunga suvar. Man hoppas på en längre räckvidd och kortare stopp, tanka jämfört med att ladda. Dessutom vill man minska tyngden som kommer med de stora och tunga batteripaketen.

ANNONS
ANNONS

Defendern som drivs med vätgas är än så länge en så kallad konceptbil, när den tas upp i serieproduktionen är dock oklart än så länge.

Läs mer: Fler biltekningsartiklar på [Dagens PS]