Biljätten Tesla toppar den nya svarta listan från ARN. De har flest klagomål och rekommenderas ersätta kunder med miljonbelopp.
Bilmärket ligger i topp på Svarta listan – igen


Mest läst i kategorin
Den som vill ha en problemfri bilaffär gör bäst i att se över vilka företag som hamnat på den så kallade svarta listan.
Här toppar ett känt bilmärke listan över de företag som har flest ärenden gällande tvister med kunder.
Bilmärket Tesla hamnar på svartlistan över bilföretag
Råd och Rön, som regelbundet kartlägger företag som inte följer rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN), har nu presenterat sin senaste granskning.
Och det är bilbranschen som sticker ut mest, med flest företag som hamnar på listan över de som struntar i kundernas klagomål.
Biljätten Tesla ligger i topp med totalt sju ärenden som har drivits vidare till nämnden, och där företaget uppmanats att ersätta sina kunder med miljonbelopp.

Nytt chockartat Tesla-ras trots elbilsracet i Europa
Elbilar ökar försäljningen i Europa i juli, men för Elon Musks amerikanska elbilsjätte Tesla fortsätter kräftgången för sjunde månaden i rad. Nya siffror
Senaste nytt
Företaget har inte följt nämndens rekommendationer
Enligt uppgifter från Råd och Rön har Tesla varit föremål för flera tvister hos ARN under de senaste åren. I augusti 2025 rekommenderade nämnden företaget att häva köpet av två bilar och ersätta kunderna med sammanlagt 1 366 670 kronor.
I ett av dessa fall har ärendet tagits vidare till tingsrätten.
Vidare, i februari samma år, uppmanades Tesla att betala 2 194 055 kronor för att kompensera kunder för problem med bland annat autopilottjänster, lackskador och vattenläckage.
Även under 2024 har företaget haft problem, då en kund fick dörrarna på sin bil felmonterade, vilket ledde till skador på bilens kaross.

Många klagomål på bilbranschen
Även andra företag inom bilbranschen återfinns på Råd och Röns svarta lista, vilket understryker de stora problem som konsumenter stöter på. Exempelvis ligger Din Bilmäklare AB i Haninge och DinBil Garanti i Stockholm båda med tio ärenden vardera.
Lejonbilar AB i Borås har åtta ärenden där de bland annat rekommenderas att ersätta kunder med 268 610 kronor för problem med motorhaverier och trasiga växellådor.
Bilföretaget Skärholmens Bilhall i Stockholm har sju ärenden och rekommenderas att återbetala totalt 161 605 kronor till kunder som haft problem med felaktiga begagnade bilar.
Andra företag som återfinns på listan är Jod Bilservice, som har sex ärenden, och Rentalcars.com, Bilhallen Vänersborg AB, Bilcenter Trekanten AB, Bergslagens Bil AB, Autocentrum Nordic AB och Auto Invest Norr AB som alla har mellan fyra och sju ärenden.

Lång historia av tvister
Ett annat exempel på ett företag som återfinns på Råd och Röns svarta lista är Case4you AB i Stockholm. De har sju ärenden som främst rör problem med elsparkcyklar. I ett fall rekommenderades företaget att återbetala 3 528 kronor till en kvinna för en trasig elsparkcykel.
Ytterligare tre ärenden rör defekta elsparkcyklar där kunderna rekommenderades få totalt 12 395 kronor.
Problemen är alltså inte begränsade till en specifik del av bilbranschen utan spänner över allt från reparationer och service till försäljning av både nya och begagnade fordon.
Det är en påminnelse om vikten av att vara en medveten konsument, och att alltid kontrollera ett företags rykte innan man genomför ett köp.

Därför är “Neue Klasse” viktigare än någonsin för BMW
Det finns bilmodeller som förändrar historien. En av dem är en sedan från 60-talet. Nu återuppstår den för en ny, elektrisk era. Den tyska biljätten har
Missa inte:
Regeringen: Näringsförbud ska stoppa kriminella ekonomin. News 55
Fonden Avanza Zero försvinner från PPM: “Vi vill inte ändra oss”. E55
M&A-vågen som kom av sig: “Viktig fallstudie”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]