Svensk bilindustri i kris: Kinas exportstopp av sällsynta jordartsmetaller hotar stoppa europeiska fabriker. Tusentals jobb kan gå förlorade.
Stor brist på metaller hotar Europas bilindustri


Mest läst i kategorin
Bilindustrin står inför en allvarlig kris då europeiska leverantörer tvingas stänga ned fabriker. Orsaken är en kritisk brist på sällsynta jordartsmetaller, en direkt följd av Kinas införda exportrestriktioner, skriver Automotive News.
Situationen, som redan är pressad, förväntas förvärras ytterligare de kommande veckorna när lagren töms. Detta hotar att lamslå produktionen hos stora biltillverkare och underleverantörer i Europa.

Kinesiska tillstånd försvårar produktionen i Europa
Flera europeiska fabriker har tvingats stoppa sin produktion på grund av bristen på sällsynta jordartsmetaller. Sedan början av april har Kina infört exportrestriktioner, vilket har lett till att endast en fjärdedel av hundratals ansökningar om exportlicenser har godkänts, enligt CLEPA, Europas branschorganisation för billeverantörer. Vissa ansökningar har till och med avslagits på det som beskrivs som ‘mycket procedurmässiga grunder’.
CLEPA rapporterar att ansökningsprocesserna varierar mellan olika kinesiska provinser, och i flera fall har ‘IP-känslig information’ efterfrågats. Om systemet inte snabbt blir mer effektivt, varnar CLEPA för att fler fabriker sannolikt kommer att drabbas inom de närmaste tre till fyra veckorna, då lagren tar slut.
Senaste nytt
Hot mot stora fordonsjättar och leverantörer
Bristen på sällsynta jordartsmetaller riskerar att skapa stora störningar i leveranskedjorna för biltillverkare som Volkswagen-koncernen, Mercedes-Benz och BMW. Även stora underleverantörer som Robert Bosch, vilka är beroende av dessa metaller för komponenter som motorer till elbilar, påverkas allvarligt.
Tyska bilindustrins lobbygrupp VDA betonar att exportrestriktionerna utgör en allvarlig risk. Hildegard Mueller, ordförande för VDA, uppger att den långsamma handläggningen av exportlicenser, samt förseningar i tullklareringen, orsakar betydande problem.

De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt
Lyxmärket i blåsväder: Trots storsatsning nobbar kunderna det nya flaggskeppet. Nu skakas planerna för framtiden i grunden efter fiaskot. I den ständigt
“Även om vissa licenser nu har beviljats, är detta för närvarande otillräckligt för att säkerställa en smidig produktion”, säger Mueller och tillägger att “produktionsförseningar och till och med produktionsavbrott inte längre kan uteslutas”.
BMW har bekräftat att delar av deras leverantörsnätverk påverkas, men deras egna fabriker uppges för närvarande fortfarande vara i drift.
En styrelsemedlem för elektrifierade drivlinor på ZF Friedrichshafen säger att företaget i stort sett har lyckats få nödvändiga tillstånd från Kina. Han uttrycker dock oro för att situationen kan komma att likna bristen på datachips under covid-19-pandemin, som ledde till omfattande produktionsstopp.
Robert Bosch bekräftar att flaskhalsar i tillgången på sällsynta jordartsmetaller påverkar deras leverantörer. En talesperson från Bosch beskriver ansökningsprocessen för exportlicenser som ‘komplex och tidskrävande’.
Joerg Burzer, produktionschef på Mercedes, meddelar att företaget har ett nära samarbete med sina leverantörer för att bygga upp lager av sällsynta jordartsmetaller, trots att de ännu inte sett några direkta effekter av bristen.

Experten: Biltypen som säljer mest just nu
Den svenska personbilsmarknaden visar tecken på återhämtning, det här är biltypen som säljer absolut mest just nu. I maj registrerades totalt 25 675 nya
Kinas dominans och globala följder pga metaller
Kinas beslut i april att stoppa exporten av sällsynta jordartsmetaller har skakat om leveranskedjorna för bil-, flyg- och rymdindustrin, halvledarföretag och militära entreprenörer. Detta drag understryker Kinas dominans inom den kritiska mineralindustrin och ses som ett påtryckningsmedel i handelskriget med USA.
Försändelser har stoppats vid många kinesiska hamnar medan licensansökningarna behandlas. Kinesiska statliga medier rapporterade att Kina överväger att lätta på restriktionerna för europeiska halvledarföretag, men exporten av magneter av sällsynta jordartsmetaller från Kina halverades i april, då exportörerna brottades med det oklara licenssystemet.

Avslöjat: Säkraste bilen på marknaden
Varje år skadas tiotusentals människor i trafiken i Sverige, med förödande konsekvenser för både individer och samhälle. Men nu avslöjar Folksams nya
Sökandet efter alternativ och diplomatiska lösningar
Det finns få alternativ till Kina när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Biltillverkare som General Motors och BMW, samt leverantörer som ZF och BorgWarner, forskar på motorer med låg eller ingen halt av dessa metaller för att minska sitt beroende av Kina. Dock har få lyckats skala upp produktionen tillräckligt för att få ner kostnaderna.
BMW har implementerat en magnetfri elmotor för sin senaste generation elbilar, men kräver fortfarande sällsynta jordartsmetaller för mindre komponenter.
“Det finns ingen lösning för de närmaste tre åren förutom att komma överens med Kina”, säger Andreas Kroll, verkställande direktör för Noble Elements. Han förklarar att “Kina kontrollerar praktiskt taget 99,8 procent av den globala produktionen av tunga sällsynta jordartsmetaller”.
Frank Fannon, en mineralkonsult och tidigare amerikansk statssekreterare, menar att de globala störningarna inte är överraskande.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
“Jag tror inte att någon borde vara förvånad över hur detta spelar ut sig. Vi har en produktionsutmaning och vi behöver snabbt bygga upp inhemsk kapacitet”, säger Fannon.
I maj uttryckte den amerikanska handelsgruppen som representerar General Motors, Toyota, Volkswagen och Hyundai liknande oro i ett brev till Trump-administrationen.
“Utan tillförlitlig tillgång till dessa grundämnen och magneter kommer billeverantörer att vara oförmögna att producera kritiska bilkomponenter”, skrev Alliance for Automotive Innovation.
Diplomater, biltillverkare och företagsledare från Europa, Japan och Indien söker nu akut möten med kinesiska tjänstemän för att driva på för snabbare godkännande av export av magneter av sällsynta jordartsmetaller.

Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad
Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar. Volkswagen
Missa inte:
Går i pension efter nästan 50 år på samma jobb. News 55
Inför räntebeskedet – alla riksbankstoppar har rörliga bolån. E55
Diplomatisk iskyla – Trump pressar på för samtal med Xi. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.