Dagens PS

Stor brist på metaller hotar Europas bilindustri

Bristen på vissa metaller kan ställa till det. (Foto: Canva)
Bristen på vissa metaller kan ställa till det. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Svensk bilindustri i kris: Kinas exportstopp av sällsynta jordartsmetaller hotar stoppa europeiska fabriker. Tusentals jobb kan gå förlorade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilindustrin står inför en allvarlig kris då europeiska leverantörer tvingas stänga ned fabriker. Orsaken är en kritisk brist på sällsynta jordartsmetaller, en direkt följd av Kinas införda exportrestriktioner, skriver Automotive News.

Situationen, som redan är pressad, förväntas förvärras ytterligare de kommande veckorna när lagren töms. Detta hotar att lamslå produktionen hos stora biltillverkare och underleverantörer i Europa.

Om inte dessa metaller kommer till Europa kan biltillverkarna ligga pyrt till. (Foto: Canva)
Om inte dessa metaller kommer till Europa kan biltillverkarna ligga pyrt till. (Foto: Canva)

Kinesiska tillstånd försvårar produktionen i Europa

Flera europeiska fabriker har tvingats stoppa sin produktion på grund av bristen på sällsynta jordartsmetaller. Sedan början av april har Kina infört exportrestriktioner, vilket har lett till att endast en fjärdedel av hundratals ansökningar om exportlicenser har godkänts, enligt CLEPA, Europas branschorganisation för billeverantörer. Vissa ansökningar har till och med avslagits på det som beskrivs som ‘mycket procedurmässiga grunder’.

CLEPA rapporterar att ansökningsprocesserna varierar mellan olika kinesiska provinser, och i flera fall har ‘IP-känslig information’ efterfrågats. Om systemet inte snabbt blir mer effektivt, varnar CLEPA för att fler fabriker sannolikt kommer att drabbas inom de närmaste tre till fyra veckorna, då lagren tar slut.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Hot mot stora fordonsjättar och leverantörer

Bristen på sällsynta jordartsmetaller riskerar att skapa stora störningar i leveranskedjorna för biltillverkare som Volkswagen-koncernen, Mercedes-Benz och BMW. Även stora underleverantörer som Robert Bosch, vilka är beroende av dessa metaller för komponenter som motorer till elbilar, påverkas allvarligt.

Tyska bilindustrins lobbygrupp VDA betonar att exportrestriktionerna utgör en allvarlig risk. Hildegard Mueller, ordförande för VDA, uppger att den långsamma handläggningen av exportlicenser, samt förseningar i tullklareringen, orsakar betydande problem.

ANNONS

De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt

Lyxmärket i blåsväder: Trots storsatsning nobbar kunderna det nya flaggskeppet. Nu skakas planerna för framtiden i grunden efter fiaskot. I den ständigt

“Även om vissa licenser nu har beviljats, är detta för närvarande otillräckligt för att säkerställa en smidig produktion”, säger Mueller och tillägger att “produktionsförseningar och till och med produktionsavbrott inte längre kan uteslutas”.

BMW har bekräftat att delar av deras leverantörsnätverk påverkas, men deras egna fabriker uppges för närvarande fortfarande vara i drift.

En styrelsemedlem för elektrifierade drivlinor på ZF Friedrichshafen säger att företaget i stort sett har lyckats få nödvändiga tillstånd från Kina. Han uttrycker dock oro för att situationen kan komma att likna bristen på datachips under covid-19-pandemin, som ledde till omfattande produktionsstopp.

Robert Bosch bekräftar att flaskhalsar i tillgången på sällsynta jordartsmetaller påverkar deras leverantörer. En talesperson från Bosch beskriver ansökningsprocessen för exportlicenser som ‘komplex och tidskrävande’.

Joerg Burzer, produktionschef på Mercedes, meddelar att företaget har ett nära samarbete med sina leverantörer för att bygga upp lager av sällsynta jordartsmetaller, trots att de ännu inte sett några direkta effekter av bristen.

Experten: Biltypen som säljer mest just nu

Den svenska personbilsmarknaden visar tecken på återhämtning, det här är biltypen som säljer absolut mest just nu. I maj registrerades totalt 25 675 nya

Kinas dominans och globala följder pga metaller

Kinas beslut i april att stoppa exporten av sällsynta jordartsmetaller har skakat om leveranskedjorna för bil-, flyg- och rymdindustrin, halvledarföretag och militära entreprenörer. Detta drag understryker Kinas dominans inom den kritiska mineralindustrin och ses som ett påtryckningsmedel i handelskriget med USA.

ANNONS

Försändelser har stoppats vid många kinesiska hamnar medan licensansökningarna behandlas. Kinesiska statliga medier rapporterade att Kina överväger att lätta på restriktionerna för europeiska halvledarföretag, men exporten av magneter av sällsynta jordartsmetaller från Kina halverades i april, då exportörerna brottades med det oklara licenssystemet.

Avslöjat: Säkraste bilen på marknaden

Varje år skadas tiotusentals människor i trafiken i Sverige, med förödande konsekvenser för både individer och samhälle. Men nu avslöjar Folksams nya

Sökandet efter alternativ och diplomatiska lösningar

Det finns få alternativ till Kina när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Biltillverkare som General Motors och BMW, samt leverantörer som ZF och BorgWarner, forskar på motorer med låg eller ingen halt av dessa metaller för att minska sitt beroende av Kina. Dock har få lyckats skala upp produktionen tillräckligt för att få ner kostnaderna.

BMW har implementerat en magnetfri elmotor för sin senaste generation elbilar, men kräver fortfarande sällsynta jordartsmetaller för mindre komponenter.

“Det finns ingen lösning för de närmaste tre åren förutom att komma överens med Kina”, säger Andreas Kroll, verkställande direktör för Noble Elements. Han förklarar att “Kina kontrollerar praktiskt taget 99,8 procent av den globala produktionen av tunga sällsynta jordartsmetaller”.

Frank Fannon, en mineralkonsult och tidigare amerikansk statssekreterare, menar att de globala störningarna inte är överraskande.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

“Jag tror inte att någon borde vara förvånad över hur detta spelar ut sig. Vi har en produktionsutmaning och vi behöver snabbt bygga upp inhemsk kapacitet”, säger Fannon.

ANNONS

I maj uttryckte den amerikanska handelsgruppen som representerar General Motors, Toyota, Volkswagen och Hyundai liknande oro i ett brev till Trump-administrationen.

“Utan tillförlitlig tillgång till dessa grundämnen och magneter kommer billeverantörer att vara oförmögna att producera kritiska bilkomponenter”, skrev Alliance for Automotive Innovation.

Diplomater, biltillverkare och företagsledare från Europa, Japan och Indien söker nu akut möten med kinesiska tjänstemän för att driva på för snabbare godkännande av export av magneter av sällsynta jordartsmetaller.

Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad

Efter förseningar är Volkswagen:s nya elbilsplattform, SSP, på väg. Nu har man nått ett avgörande steg som banar väg för framtidens elbilar. Volkswagen

Missa inte:

Går i pension efter nästan 50 år på samma jobb. News 55

Inför räntebeskedet – alla riksbankstoppar har rörliga bolån. E55

Diplomatisk iskyla – Trump pressar på för samtal med Xi. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS