En förare av en Porsche Panamera har nu fått sitt körkort indraget efter att ha fångats i en extremt hög hastighet på Autobahn.
Bilföraren satte nytt fartrekord – och förlorade körkortet


Mest läst i kategorin
Händelsen har inte bara lett till kännbara straff utan också satt igång en intensiv debatt om säkerheten på Tysklands vägar.
Porsche-föraren som bröt mot reglerna
Enligt nyhetsbyrån AP har en förare av en Porsche Panamera blivit av med sitt körkort i tre månader. Detta efter att föraren fångades av en fartkamera i hela 320 kilometer i timmen på en del av Autobahn där hastighetsgränsen är 120 kilometer i timmen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Händelsen skedde nära staden Burg i delstaten Sachsen-Anhalt. Föraren körde alltså 200 kilometer i timmen för fort, vilket sattes som ett nytt rekord för den mobila fartkameran som fångade händelsen.
Polisen har inte berättat vem föraren är, men har meddelat att straffet utöver körförbudet på tre månader även inkluderar böter på 11 900 svenska kronor och två prickar i körkortet.
Bugatti Chiron-föraren förlorade körkortet
AP skriver också att diskussionerna om generella hastighetsgränser på Autobahn har ökat de senaste åren. Debatten tog fart efter att en tjeckisk miljonär tidigare i år publicerade en video där han körde i 417 kilometer i timmen i en Bugatti Chiron på samma vägavsnitt som Porsche-föraren.
Händelsen blev mycket omskriven och fick starka reaktioner, vilket ledde till att det tyska transportdepartementet uttalade sig om saken. Allmänhetens ilska mot den här typen av körning har bidragit till att fler nu ifrågasätter de fria hastigheterna.

Intensiva hastighetskontroller pågår
Incidenten inträffade samtidigt som en så kallad ‘blitzermarathon’ startade. Det är en veckolång polisinsats med extra många hastighetskontroller. Enligt den regionala tyska radiokanalen MDR är målet med insatsen att hitta fortkörare i hela Tyskland. I Sachsen-Anhalt, där Porsche-föraren fångades, rapporterades över 400 hastighetsöverträdelser redan under kampanjens första dag, skriver MDR.
Tamara Zieschang, delstatens inrikesminister, kommenterade att “förstärkta hastighetskontroller är ett effektivt sätt att bekämpa fortkörning och öka medvetenheten om trafiksäkerhet hos alla som använder vägarna”.
Hennes uttalande backas upp av siffror från Tysklands federala statistikbyrå som visar att fortkörning var orsaken till 30 procent av alla dödsolyckor förra året. Det gör det till den vanligaste orsaken till dödsolyckor i landet.
Porsche-föraren är nu ett av flera exempel på vilka konsekvenser det kan få att köra för fort.

Olika straff för fortkörning
De ökade hastighetskontrollerna är en del av en större europeisk kampanj för att göra trafiken säkrare. Flera tyska delstater är med, men inte alla. Thüringen har till exempel valt att stå utanför den här gången, skriver MDR.
Böter och straff för fortkörning varierar beroende på om det sker i en stad eller på landet. Böterna är högre i städer. För den som kör för snabbt kan straffet vara allt från varningar och böter till att körkortet dras in. Enligt en rapport från Statista skulle en hastighetsgräns på 130 kilometer i timmen över hela Autobahn-nätet kunna minska koldioxidutsläppen med två miljoner ton varje år.
Den här miljöaspekten är en viktig del av den pågående debatten om att införa en generell hastighetsgräns. Debatten blir alltmer aktuell när incidenter som den med Porsche Panamera-föraren uppmärksammas.

Biljätten blöder – över 130 miljoner försvinner varje dag
Porsches resultat faller dramatiskt. Trots framgångar med elbilar och motorsport står den anrika biltillverkaren inför oväntade ekonomiska motgångar. En
Missa inte:
Volkswagens drastiska beslut: Legendarisk suv och elbil skrotas. Dagens PS
Priset på elbilar skrämmer presidenten. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]