Det senaste konceptet från General Motors har satt igång en spännande diskussion om framtiden för en av USA:s mest ikoniska sportbilar, Corvette.
Bildfrossa: Corvette C10 Concept


Mest läst i kategorin
Med en design som snarare andas hyperbil än traditionell sportbil, och en helt elektrisk drivlina, visar detta koncept hur GM:s designers i Kalifornien ser på vad nästa generation kan bli.
En sak är säker: den väcker känslor hos både entusiaster och teknikälskare.

Corvette tar klivet in i framtiden
General Motors har nyligen avtäckt ett nytt koncept som kallas C10, framtaget av deras Advanced Design-studio i Pasadena, Kalifornien. Trots att den nuvarande Corvette-modellen, C8, fortfarande är aktuell och nästa generation, C9, troligen är under utveckling för en eventuell debut runt 2029, blickar GM redan längre framåt.

C10-konceptet är en djärv vision av hur en framtida Corvette skulle kunna se ut om den designades idag. Den sticker ut med sin hyperbilsliknande hållning och en helt elektrisk drivlina, vilket markerar en tydlig förändring från den traditionella V8-motorn.

En elektrisk framtid
För purister kan det vara en utmaning att se Corvette utan en mullrande V8-motor, men C10-konceptet omfamnar en helt elektrisk framtid. Detta val kan tyckas stå i kontrast till tidigare uttalanden från Corvettes chefsingenjör, som menat att en helt elektrisk Corvette ligger långt fram i tiden och snarare tillhör “science fiction”.

Dock passar detta utmärkt för ett konceptfordon som C10, vars syfte är att utforska gränserna för design och teknik.
Detta är det andra av tre Corvette designstudier som planeras att avslöjas under 2025. Det första konceptet kom från GM:s europeiska designteam i Storbritannien.

GM har betonat att dessa projekt inte är direkt kopplade till produktionsplaner, utan snarare ger designers full kreativ frihet att “återuppfinna vad Corvette skulle kunna vara”.
Även om GM inte uttryckligen kallade det C10 i sitt pressmeddelande, lämnar “C10”-märket på framskärmen lite utrymme för tolkning.

Mer än bara en sportbil
Istället för att likna en rival till exempelvis Porsche 911, påminner “SoCal Corvette” mer om framtida hyperbilar från tillverkare som Koenigsegg eller Rimac. Den har aggressiva proportioner som påminner om mittmotorbilar, där karossen fungerar som en integrerad del av bilens aerodynamiska system, liknande Aston Martin Valkyrie.

Främre stötfångarens luftintag har inslag av C8 Corvette, kombinerat med en frontvinge i kolfiber i Formel 1-stil och ultratunna LED-strålkastare. Profilen är till stor del ihålig för att leda luft till den massiva bakre diffusorn.
Baktill finns en aktiv aerodynamisk spoiler och en luftbroms, designelement som oftare ses på högpresterande exotiska bilar som Bugatti.
En av de mest framstående funktionerna är den avtagbara, framåtsvängda takhuven i ett enda stycke. Den lyfts av för att avslöja en förarorienterad tvåsitsig kupé. Inuti finns en tunn digital instrumentpanel, en head-up-display med förstärkt verklighet och en extra skärm monterad på en ratt i Yoke-stil.

Framtiden är elektrisk
Under skalet bygger Corvette-konceptet på ett kolfiberchassi och är tänkt med en helt elektrisk drivlina. GM framhåller användningen av ett T-format prismatiskt batteripaket, vilket möjliggör en låg sittposition och förbättrat luftflöde runt och genom chassit.
Dessa val pekar på prestandaprioriteringar samtidigt som de betonar aerodynamisk effektivitet.
Denna unika Corvette hyperbil mäter 466,9 centimeter på längden, 218,4 centimeter på bredden och är endast 105,1 millimeter hög, med en hjulbas på 276,7 centimeter.

Jämfört med den nuvarande C8 är den något längre och bredare, med en betydligt lägre taklinje. Dess dramatiska hållning förstärks av de futuristiska lättmetallfälgarna som mäter 21 tum fram och 22 tum bak.
Global vision, SoCal-perspektiv
Brian Smith, designchef för GM Advanced Design Pasadena, förklarade filosofin bakom projektet:

“Södra Kalifornien har varit i hjärtat av fordons- och designkulturen i ett sekel, och GM har haft en djup designnärvaro här i nästan 40 år. Vi ville säkerställa att detta koncept utvecklades genom den ‘SoCal’-linsen, men med en global och futuristisk synvinkel. Dubbelheten i syftet är grunden för denna koncepts designstrategi. Den definierande designaspekten är den takhuven i ett enda stycke, framåtsvängd, som gör att hela övre skalet kan tas bort, vilket förvandlar konceptet från en smidig, elegant sportbil till en lätt, öppen banbil.”

Vi ser fram emot nästa Corvette-koncept som kommer att vara resultatet av ett annat designteam, vilket erbjuder ytterligare ett perspektiv på varumärkets framtid.
Förutom Pasadena-studion har GM även designcentra i Detroit, Los Angeles, Leamington (Storbritannien), Shanghai och Seoul, vilka alla bidrar med unika kulturella influenser.

Den glömda Bugattin som ingen skulle få se
En bortglömd skapelse från Bugatti har nu trätt fram ur skuggorna, en bil som länge hölls dold för allmänheten. Denna mystiska prototyp, med sina unika
Missa inte:
Den vackraste Jaguar som aldrig byggdes – en sorglig saga. Dagens PS
Mer än bara rock ‘n’ roll: Ozzy Osbournes unika garage. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]