De välkända glassbilarna, som har rullat på svenska vägar sedan 1968, tar nu ett stort steg mot en grönare framtid.
Berömda glassen – nu tystare än någonsin


Mest läst i kategorin
Inför den stundande glass-säsongen har Hemglass börjat rulla ut sina första eldrivna fordon. Detta markerar en betydande omställning för företaget, som länge har förlitat sig på en vagnpark dominerad av Mercedes-Benz.
En tyst revolution på vägarna
Hemglass, med sina ljusblå fordon och karakteristiska melodi, har blivit en del av den svenska sommaren. Nu introduceras de första eldrivna modellerna från Mercedes-Benz, vilket innebär en tystare och mer hållbar distribution av glass. Henrik Wessen, fleet manager på Hemglass Sverige, uttrycker sin tillfredsställelse över utvecklingen.

“Nu har vi hittat en bilmodell som kommer att göra att vi kan ställa om snabbare till el. Det känns skönt att kunna möta kunderna med fler eldrivna glassbilar framöver”, säger Wessen.
Han menar att få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar. Fordonen körs främst i bostadsområden med många stopp och starter, vilket är energieffektivt för elbilar.
Dessutom har Hemglass fasta turer, vilket gör det enkelt att beräkna räckvidden som behövs.

Fördelar som märks på sista raden
Även om eldrivna transportbilar har funnits ett tag, var det först under förra året som chassin lämpliga för glassbilarnas påbyggnad blev tillgängliga med eldrift. Wessen förklarar att 85 procent av Hemglass bilar är Mercedes-Benz Sprinter, och nu kan de använda samma påbyggnad på de eldrivna bilarna som på dieselmodellerna.
Den ekonomiska fördelen är också betydande.
“Bara på skatt och service sparar vi tusentals kronor i månaden och med smarta elpriser är energin också mycket billigare än med en dieselbil”, säger Wessen.

Detta, tillsammans med miljöaspekterna, gör satsningen på eldrift till en vinnande kombination för Hemglass.
Kristianstad leder vägen
En av de första eldrivna eSprinter-bilarna i Hemglass färger har tagits i drift hos franchisetagaren Erik Landmark i Kristianstad, med Evelina Wendel som säljare.

Evelina, som har kört glassbil i tre år, är entusiastisk över de nya fordonen.
“Det är så skönt, tyst och känns bra”, säger hon och tillägger att hon slipper tanka.
Hon beskriver även hur mjukt och smidigt man kan köra, vilket gör det möjligt att “smyga fram” genom bostadsområden.
Men Hemglass ikoniska melodi slipper vi nog inte i första taget, redaktionens anmärkning.
De nya bilarna är registrerade med en totalvikt på 4 250 kilogram, men får med dispens köras med B-körkort. Den högre totalvikten innebär att de, trots vikten från batterierna, kan lasta lika mycket som dieselbilar med en totalvikt på 3 500 kilogram.

Hemglass har som mål att ställa om större delen av sin vagnpark till eldrift fram till 2030. En viktig förutsättning för detta är dock att systemet med B-körkort för 4 250 kilograms fordon blir permanent.
Många av Hemglass franchisetagare väntar spänt på utvärderingen av de två första eldrivna Mercedes-bilarna. Enligt Wessen pekar mycket på att 2026 kommer att bli det stora året för Hemglass elektrifiering.

Hyundai Inster: Ett kompakt under med oväntad körglädje
Hyundai Inster, företagets minsta elbil, gör entré på marknaden med en oväntad kombination av charm, praktikalitet och körglädje. Trots sin kompakta
Missa inte:
Nya lagen tvingar brandmännen till barberaren: “Fel fokus”. News 55
Svensk pension går till unga kriminella i Sverige – och utomlands. E55
Kina gör sig till Afrikas vän: “Politiskt genidrag”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.