Elbåtsbolaget Candela har tecknat en rekordstor affär i Indien. Det är den största affären i företagets historia.
Svensk elbåtsframgång skriver historia med ny jätteorder


Mest läst i kategorin
Det svenska elbåtsbolaget Candela har tecknat ett avtal som överträffar tidigare rekord. Företaget, känt för sina innovativa “flygande” båtar, ska leverera elva färjor till Indien, en affär som markerar en betydande milstolpe för både Candela och vattenstransportindustrin globalt.
Detta följer på en rad framgångar där Candela har expanderat sin verksamhet internationellt med sin unika bärplansteknik.
Från fritidsbåtar till framtidens kollektivtrafik
Candela har länge varit synonymt med eldrivna fritidsbåtar som elegant svävar över vattenytan tack vare sin bärplansteknik. De senaste åren har dock fokus flyttats mot att skala upp produktionen av eldrivna färjor i P12-serien.
Gustav Hasselskog, vd och medgrundare av Candela, betonar att P12-båtarna kommer att utgöra majoriteten av företagets omsättning när leveranserna tar fart under andra halvåret 2025.
Hittills har två färjor tillverkats – en prototyp och en som redan är i drift mellan Stadshuset och Ekerö som en del av Stockholms kollektivtrafik.

En ny rekordaffär för Candela
Innan den senaste storaffären hade Candela en orderbok på ett 30-tal färjor, inklusive åtta beställningar till den framtida staden Neom i Saudiarabien.
Som Dagens PS tidigare har rapporterat, säkrade Candela en affär värd uppåt 250 miljoner kronor med Neom i augusti 2024 för leverans av åtta P12-färjor. Den affären beskrevs då som den största i företagets historia.
Nu har Candela överträffat detta genom att sälja ytterligare elva färjor till Jalvimana, en indisk vattentransportoperatör i Mumbai.
Enligt uppgifter i Dagens Industri uppgår affären till cirka 315 miljoner kronor, vilket inte bara är ett nytt rekord för Candela utan även för hela vattentransportindustrin.
Effektivare resor och sänkta kostnader
En av de största fördelarna med Candelas färjor är förmågan att drastiskt förkorta restider. Hasselskog förklarar att sträckor som idag tar omkring en timme och 45 minuter kan klaras av på endast 40 minuter med Candelas teknik.
Trots att en Candela-färja kostar runt 29 miljoner kronor, vilket är dyrare än de båtar Mumbai använder idag, hävdar företaget att de kan sänka de totala transportkostnaderna. Detta uppnås genom en minskning av energiförbrukningen med cirka 90 procent, vilket i sin tur reducerar energikostnaderna med 85–90 procent.
Mumbai har kommunicerat att de vill ha uppåt 10 000 båtar framöver, och Candela hoppas kunna stå för en stor del av dessa.
Mumbai satsar på vattenvägar
Mumbai, Indiens finanshuvudstad med 23 miljoner invånare, upplever dagligen hårt belastade vägar. Staden har nu vänt blicken mot sina vattenvägar och planerar att införa tusentals elektriska färjor som en del av kollektivtrafiken.
Denna satsning sker i en tid då Indiens protektionism gentemot EU lättar, med diskussioner om frihandelsavtal som förväntas materialiseras i slutet av 2025.
Indiens handels- och industriminister Piyush Goyal har nyligen besökt Sverige, där han bland annat träffade Sveriges handelsminister Benjamin Dousa.
Produktion och framtidsplaner
Båtproduktionen sker i en fabrik i Rotebro, utanför Stockholm. Vid full kapacitet kan fabriken tillverka cirka 35 färjor per år. Candela har även planer på att etablera en fabrik i Polen i takt med att fler beställningar kommer in.
Målet är att de åtta båtarna som beställdes av Saudiarabien ska vara levererade vid årets slut, medan resten av orderboken planeras levereras under 2026.
Candelas omsättning uppgick till runt 108 miljoner kronor under 2024, en ökning med 50 procent jämfört med 2023. Även om förlusten ökade kraftigt mellan 2022 och 2023, från 100 miljoner kronor till 240 miljoner kronor, har förlusten minskat under 2024 enligt Hasselskog.
Exakta siffror är dock ännu inte delgivna. Hasselskog betonar att företaget befinner sig i en övergångsfas, från att fokusera på fritidsbåtar till att driva igång produktionen av färjor. Företaget fokuserar nu på tillväxt och produktion snarare än att uppnå lönsamhet till varje pris.
Som Dagens PS tidigare rapporterat, har Candela även sålt sin första USA-färja till Lake Tahoe, vilket markerar ytterligare en viktig milstolpe i företagets internationella expansion.
Dessutom har en Candela-färja, “Nova”, varit i pilotprojekt i Stockholms kollektivtrafik sedan oktober 2024, en satsning som vi också tidigare har skrivit om.
Denna teknik möjliggör snabbare, tystare och mer energieffektiva transporter, vilket kan vara lösningen på trafikproblem i många städer globalt. Candela ser ljust på framtiden och tror att deras teknik kan leda till en ny era för världens vattenvägar.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.