Dagens PS

Vem sa att diesel var tråkigt?

Audi SQ8 är kanske marknadens häftigaste diesel. Dags att omvärdera uppfattningen? (Foto: Håkan NIlsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 05 nov. 2020Publicerad: 21 aug. 2020

BILTEST: Audi SQ8. Många vill gärna påstå att köra diesel är lite tråkigt. Bra räckvidd men inte speciellt sportigt ljud från en ”knackande” motor. Med en råstark V8-diesel och ett ljud som skickar rysningar ända ner till tårna så är Audi SQ8 bilen som kan omvända vilken skeptiker som helst.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi SQ8 är bilen som kan få alla prestandaälskare att sluta tycka illa om diesel.

Audi SQ8 med 435 hk och 900 Nm vridmoment från 1.000 varv…håll i er diesel-belackare. (Foto: Håkan Nilsson)

I dagens tidevarv när fokus ligger på förnybar teknik och där elektrifiering ligger i fokus, är inte SQ8 den mest politiskt korrekta bilen att skriva om. Men för de som gillar prestanda och slippa leta laddare så är det här en bil som imponerar redan på parkeringsplatsen. När man först tittar på SQ8 så ser den ut som…en Q8, men med en hel del sportigare attribut som t.ex. stora luftintag fram och en diffuser ackompanjerad av dubbla kromade avgasrör.

Bakre designen på Audi SQ8 skiljer sig från Q8 med fyrdubbla kromade avgasrör och en diffuser.

Tuff bakdel med fyrdubbla kromade avgasrör och diffuser är de största skillnaderna mot en vanlig Q8. (Foto: Håkan Nilsson)

Audi SQ8 har en design som utmärker sig

Utseendet är massivt och samtidigt sportigt på ett nästan vulgärt sätt. Interiören är i princip densamma som i vanliga Q8 med skillnaden att den andas mer sport i form av S-Line säten och en skön sportratt. Just testbilen var utrustad med röd skinninredning som bröt snyggt mot den Daytona grå exteriören. Jag går inte in på alla detaljer eftersom de är i stort sett desamma som i den Q8 jag testade för snart två år sedan.

Teknik med sportbilsprestanda

ANNONS

Det är under huven vi hittar den stora skillnaden. Här hittar vi en råstark fyra liters diesel V8:a med dubbelturbo som utvecklar 435 hk och hela 900 Nm vridmoment redan från 1.000 varv! Det ger SQ8 en imponerande prestanda där 0-100 km/h går på 4,8 sekunder och för att inte överdriva så har man begränsat toppfarten till 250 km/h även om den klarar betydligt mer.

Med 435 hk och 900 Nm vridmoment redan vid 1.000 var så är bottendraget i SQ8 brutal

“Hjärtat” i SQ8 är en häftig bekantskap. Bottendraget är brutalt! (Foto: Håkan Nilsson)

Som i de flesta Audi  med fler än 4 cylindrar så har även SQ8 ett 48V mildhybridsystem som bland annat driver en elektrisk kompressor som ser till att det hela tiden finns ett turbotryck, vilket gör att turbofördröjningen är minimal. Systemet orkar också driva bilen helt på el i hastigheter upp till 22 km/h.

Audi SQ8 är utrustad med kraftiga bromsar, en nödvändighet för att få stopp på den nästa 2,5 ton tunga bilen.

Kraftfulla bromsar är nästan nödvändigt för att få stopp på den här kolossen. (Foto: Håkan Nilsson)

För att snabbt kunna stanna denna koloss så har SQ8 kraftiga bromsar runt om. För komforten är även adaptiv luftfjädring standard. Som tillval finns även en sport-differential, elektriska krängningshämmare och fyrhjulsstyrning som också testbilen var utrustad med.

Att köra

Audi SQ8 är en brutal bil med en brutal förbrukning. Vid något enstaka tillfälle kom jag ner under litern i snittförbrukning men för det mesta lång den på  drygt 11,0 l/100 km och då var jag fortfarande ”snäll”. Den är tyst och mycket bekväm så länge man inte kör den i sportläget, då blir den som frustande tjur som attackerar kurviga vägar som om det vore den enklaste saken i världen.

Audi SQ8 är inte bara en prestanda-diesel utan en av de mest komfortabla bilarna på långfärd.

Grymt skön komfort tack vare luftfjädringen som är standard. (Foto: Håkan NIlsson)

ANNONS

Väghållningen är perfekt, precis som sig bör i prestandavagn. Komforten på landsvägar är i absolut topp, men det är på kurviga småvägar man njuter mest av tekniken. Visst är den omedelbara känslan att detta är en tung bil, men den känslan övergår snabbt i en överraskande smidighet. Självklart är SQ8 fullspäckad med allt som Audi kunde hitta i form av förarstöds- och säkerhetssystem.

Sammanfattning Audi SQ8

Ibland är det skönt att inte vara politiskt korrekt utan istället släppa loss den pojkaktiga njutningen som en stor motor med ett magiskt ljud bjuder på. Att stoppa in en V8 diesel i en stor och tung bil, kan förefalla en aning ”over the edge”, men jag är glad att Audi gjorde det. För dryga miljonen och pengar över till skatten de första tre åren, kan du lätt bli övertygad om att ryktet om dieselns tråkiga egenskaper är gravt överdriven. SQ8 är svår att räkna bort om man är ute efter en prestanda SUV.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 4,0-liters turboladdad V8 diesel
Effekt: 435 hk
Max vridmoment: 900 Nm vid 1.000 varv/minut
Växellåda: 8-stegad Tiptronic (dubbelkoppling)
Drivsystem: quattro fyrhjulsdrift
Bl. förbrukning WLTP: 9,3 l/100km (uppmätt 10,2 l/100 km)
CO₂-utsläpp WLTP: 206 g/km
Topphastighet: 250 km/h (elektroniskt begränsad)
Acceleration, 0-100 km/h: 4,8 sekunder

Axelavstånd: 2.996 mm
Längd/Bredd/Höjd: 5.006 mm/2.190 mm/1.708 mm
Tjänstevikt: 2.440 kg
Dragvikt: 3.500 kg
Bagagevolym: 605 – 1.755 liter

Pris från: 1.030.700 kronor (Testbilen 1.248.300 kr)
Skatt år 1-3: 18.124 kr

Läs mer om Audi SQ8 här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS