En sällsynt Lamborghini från 1966, känd som en ‘Interim’-modell, har utropats som den finaste i sitt slag och är nu redo att byta ägare.
Äntligen till salu: Unik Lamborghini ska hitta nytt hem efter 23 år


Mest läst i kategorin
Med en imponerande historia av segrar i prestigefyllda tävlingar, är den nu till salu på Gooding & Christies auktion. Ägaren beskriver det som sitt livs kärlek.
En bil med en speciell historia
Denna specifika Lamborghini 400 GT ‘Interim’ från 1966, en modell som är extremt sällsynt med endast 23 eller färre exemplar producerade, betraktas av auktionshuset Gooding & Christie’s som “referensstandarden” för modellen.

Den är antitesen till Lamborghinis moderna aggressiva design som först definierades av Countach, istället liknar den mer Maranellos grand tourers från samma tid, som Ferrari 330 GTC. Modellen är en uppföljare till Lamborghinis tvåsitsiga 350 GT och presenterades på bilsalongen i Genève 1966.
Den nuvarande ägaren, Robert Ross, som även är bilredaktör för Robb Report, har en stark personlig koppling till bilen.

“Man knyter an till sin favoritbil på samma sätt som en kyckling gör med det första djuret som ger den mat,” säger han.

“Jag knöt an till Lamborghini 400 GT långt innan jag kunde köra. Jag stötte på den vackraste bilen i världen vid 13 års ålder och 35 år senare, år 2002, förvärvade jag den”.

Enligt Ross har relationen med bilen inte alltid varit enkel, men han beskriver den som en av de mest givande i hans liv.

Från utmaningar till fulländning
Bilen, med chassinummer 0517, genomgick en omfattande restaurering i flera steg. Den inledande restaureringen gjordes av Bobileff Motorcar Company, följt av arbete av Mike Regalia runt 2012. Den slutgiltiga fulländningen skedde under ledning av bilkonstnären Joseph DeMeo, grundare av DeMeo Restorations i Santa Monica, Kalifornien.
DeMeo beskriver utmaningen med att återställa bilens exteriör.

“Den största utmaningen jag ställdes inför var att få den yttre Azzurro Fiat-lacken till min Concours-kvalitetsstandard,” säger han.
DeMeo beskriver svårigheten i att inte göra några misstag under processen, där en felaktig slipning kunde leda till enorma konsekvenser.

Det interna restaureringsarbetet var dock mindre omfattande. Enligt DeMeo var bilens interiör i mycket gott skick när han tog emot den, och den krävde minimalt med arbete.

En investering som lönat sig
Efter den tvååriga restaureringen, som avslutades 2018, gjorde chassinummer 0517 sitt första offentliga framträdande på Hillsborough Concours i norra Kalifornien. Där vann den inte bara sin klass utan också Exhibitor’s Choice-priset och priset för Best of Show.
Detta var den första av många utmärkelser, inklusive en klassvinst vid The Quail, a Motorsports Gathering, och en utmanare vid 2023 års Pebble Beach Concours d’Elegance.

Även om bilens höga uppskattade värde på 750 000 dollar (cirka 7,8 miljoner svenska kronor) är imponerande, anser DeMeo att det faktiska värdet är ännu högre.
“Jag tror att de bästa bilarna överskrider marknaden”, sa han, och menar att fordonet betalat ägaren utdelningar som är bortom materiella mått.

Nu, efter 23 år, är det dags för Ross att skiljas från sin älskade bil.
“Jag har köpt och sålt många bilar, och ångern är vanligtvis kortvarig,” säger han, men tillägger att det denna gång kanske inte blir lika lätt.
“För mig är det fortfarande den vackraste bilen i världen”.

Historien om Mercedes mest framgångsrika skapelse
Mercedes-Benz är ett av världens mest kända lyxbilsmärken, men deras framgång har aldrig enbart handlat om kvalitet. För att överleva måste man även sälja
Missa inte:
Bilen med lysande däck och TV – från 50-talet. Dagens PS
Unikt: En Nissan för 10 miljoner kronor. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]