Dagens PS

Amerikansk joker tar över Italdesign

Klassiska Italdesign går vidare, till USA. (Foto: Italdesign)
Klassiska Italdesign går vidare, till USA. (Foto: Italdesign)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

Ett klassiskt italienskt designhus byter nu ägare, och framtiden formas av en oväntad amerikansk spelare med stora planer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

I bilvärlden finns namn som väcker något i magen. Ett av dem är Italdesign – ateljén där linjer, proportioner och idéer fått form sedan slutet av sextiotalet.

Under femton år har Audi haft kontroll över företaget, men nu är det dags för ett nytt kapitel. Den tyske ägaren väljer att lämna över majoriteten till ett amerikanskt bolag som många inte hört talas om: UST från Kalifornien.

Affären är ingen plötslig ingivelse.

Audi har, enligt tidigare uppgifter, letat efter sätt att strama åt ekonomin efter mindre imponerande resultat. Att sälja delar av Italdesign blev ett naturligt steg i den processen.

Men även om tyskarna släpper taget om majoriteten, kliver de inte helt åt sidan. I kulisserna finns nämligen Lamborghini kvar med en betydande andel, som en sorts garanti för kontinuitet.

TMI i2C skulle förena hållbarhet, innovation och indonesisk kultur. (Foto: Italdesign)
TMI i2C skulle förena hållbarhet, innovation och indonesisk kultur. (Foto: Italdesign)

En amerikansk aktör med många ord och få referenser

Att UST inte är ett namn som väcker igenkänning bland bilentusiaster är knappast märkligt. Företaget jobbar främst i bakgrunden och beskriver sig själva med fraser som hade passat lika bra i en broschyr om molntjänster som inom fordonsbranschen.

De talar gärna om teknik, digitala ekosystem och artificiell intelligens. Antalet anställda påstås vara över 30 000, spridda över mer än 30 länder.

ANNONS

För en traditionell bilvän kan det kännas främmande. Designhus som Italdesign har ju alltid handlat om människor, hantverk och en tid då formgivare skissade i blyerts och inte på stora skärmar.

Samtidigt är det tydligt att UST vill väva ihop digital utveckling med klassiskt ingenjörsarbete – ett tecken på vilken riktning hela industrin rör sig i.

Rapida är ett nytt koncept utvecklat av IED Torino och Italdesign, inspirerat av historiska sportbilar och riktat mot en yngre generation som uppskattar fart, form och körkänsla. (Foto: Italdesign)
Rapida är ett nytt koncept utvecklat av IED Torino och Italdesign, inspirerat av historiska sportbilar och riktat mot en yngre generation som uppskattar fart, form och körkänsla. (Foto: Italdesign)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Gamla värden möter nya verktyg

Varken Audi eller UST avslöjar vad affären kostar. Men tyskarna betonar att Italdesign även framöver ska vara en strategisk partner, särskilt inom koncernens utvecklingsprojekt. En form av förtroendeförklaring, om än i ny kostym.

I ett gemensamt pressmeddelande beskriver parterna sin plan: UST ska bidra med kompetens inom mjukvara, artificiell intelligens och utveckling av så kallade mjukvarudefinierade fordon.

Italdesign ska fortsätta stå för det som gjort företaget känt – design, konstruktion, prototyper och mindre serietillverkning.

Tanken är att de tillsammans ska kunna ta kunder hela vägen från första idé till färdig bil, och dessutom skapa fordon som är digitalt uppkopplade från grunden.

Italdesigns EVX-studie utforskar proportioner och designmöjligheter på Volkswagens MEB+-plattform och visar hur arkitekturen kan anpassas för tillverkare även utanför koncernen. (Foto: Italdesign)
Italdesigns EVX-studie utforskar proportioner och designmöjligheter på Volkswagens MEB+-plattform och visar hur arkitekturen kan anpassas för tillverkare även utanför koncernen. (Foto: Italdesign)
ANNONS

Optimism i förändringens tid

Det är lätt att bli nostalgisk när en ikonisk italiensk studio får ny ägare. Samtidigt väljer Italdesigns vd, Antonio Casu, att se affären som en möjlighet snarare än ett farväl till det gamla. Han talar om en chans att bredda företagets erbjudande och nå fler marknader.

Även på Audis sida är tonen positiv. Företagets utvecklingschef betonar hur värdefullt samarbetet varit genom åren och att man ser fram emot en fortsatt relation, om än med en annan ägarstruktur.

Vad som händer i praktiken återstår att se. Men en sak är tydlig: bilvärlden rör sig mot en tid där traditionellt hantverk måste samsas med digital kompetens. Och kanske är just detta möte – mellan italiensk formkänsla och amerikansk teknikiver – det som kan ge Italdesign en ny roll i framtiden.

Bugattis nästa drag kan bli något helt annat än väntat

En ny batteriteknik växer fram i det tysta och kan snart dyka upp i en oväntad modell från ett välkänt lyxbilsmärke. Bugatti har länge stått för tradition

Missa inte:

Farliga medicintips sprids i dina flöden: “Kan förvärra sjukdomar”. News 55

Nya aktieregler får kritik: “Absurt att tro att det påverkar”. Realtid

Nytt vägmärke införs i Europa: Detta betyder den rombformade skylten. E55

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS