Dagens PS

Allvarliga fel i varannan svensk bil – nya som gamla

Skrämmande att så många bilar har odiagnostiserade fel. (Foto: Canva)
Skrämmande att så många bilar har odiagnostiserade fel. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Trots framsteg inom fordonstekniken döljer sig allvarliga fel i nära hälften av Sveriges personbilar, även bland de nyaste.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny studie avslöjar chockerande siffror om bilparkens skick i Sverige. Det visar sig att nästan hälften av alla personbilar har minst ett allvarligt fel, och det mest förvånande är att inte ens nyare fordon undgår problemen.

Dolda fel hotar bilägare

En omfattande analys från Carly, en aktör inom bildiagnostik för privatpersoner, visar att 41 procent av landets personbilar har åtminstone ett allvarligt fel. Detta kan jämföras med Bilprovningens senaste statistik, där 33,4 procent av bilarna underkändes vid besiktning.

Skillnaderna kan tyda på att vissa fel uppstår eller upptäcks mellan de lagstadgade besiktningstillfällena, vilket potentiellt innebär att fler bilar rullar med dolda problem än vad officiell statistik visar.

Varför är bilarna i norr i sämre skick? (Foto: Canva)
Varför är bilarna i norr i sämre skick? (Foto: Canva)

De vanligaste bristerna återfinns i system som bromsar, fjädring, motorstyrning och elektronik. Många av dessa fel är inte omedelbart uppenbara för bilägaren utan kan utvecklas i det tysta. De märks ofta först när situationen blivit kritisk, till exempel vid ett plötsligt motorstopp, en försämrad bromssträcka eller vid den årliga besiktningen.

För den enskilde bilägaren kan detta leda till betydande säkerhetsrisker och reparationskostnader som kan uppgå till tiotusentals svenska kronor.

“Många tror att man alltid märker allvarliga fel, men det stämmer inte”, säger Dali Ati, ansvarig för internationalisering på Carly.

“Våra data visar att felen ofta uppstår och utvecklas i det tysta. De märks ofta först vid besiktningen eller när bilen börjar bete sig annorlunda. Då har problemet hunnit bli både allvarligt och kostsamt att åtgärda. Istället kan bilägare koppla in vår diagnosutrustning i bilen och få reda på felen direkt i vår app”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Norra Sverige värst drabbat

Carlys data pekar på tydliga geografiska skillnader när det gäller bilars skick. Norra Sverige uppvisar de största problemen. I Norrbotten har hela 66 procent av bilarna minst ett allvarligt fel, och i Västerbotten är motsvarande siffra 64 procent. En trolig förklaring till detta kan vara de tuffare klimatförhållandena med kyla, saltade vägar och eventuellt mindre frekvent service.

Samma mönster observeras även i övriga nordiska länder, där bilar i norra regioner generellt har fler fel.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Nyare bilar inte förskonade

Även om äldre fordon globalt sett uppvisar en högre andel kritiska fel – där mellan 70 och 72 procent av bilar tillverkade mellan 1996 och 2006 har minst ett allvarligt fel – är inte heller nyare bilar felfria. Carlys globala statistik visar att hela 57 procent av alla bilar tillverkade mellan 2022 och 2024 har rapporterats med ett kritiskt fel. Detta indikerar att modern teknik och de senaste modellerna inte automatiskt garanterar ökad driftsäkerhet.

Genom att använda bildiagnostikverktyg kan bilägare potentiellt upptäcka problem. Detta kan i sin tur bidra till att undvika kostsamma reparationer och öka säkerheten på vägarna. Regelbunden felsökning ger en möjlighet att agera i tid, exempelvis vid varningar om slitna bromsar, ett svagt batteri eller felkoder i motorn. På så sätt kan bilägare ligga steget före och känna sig tryggare bakom ratten.

Nya klimatbonusen: Kan du bli en av de utvalda?

Regeringen planerar att återinföra en klimatbonus för att stimulera inköp av elbilar, både nya och begagnade. Till skillnad från tidigare bonusar kommer

Missa inte:

ANNONS

Att dricka kaffe kan ha en långsiktig fördel. News 55

Expert: Priserna bromsar in – ska Thedéen sluta snooza? E55

Löneklyftan exploderar – AI-kunniga drar ifrån resten. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS