Saab Automobiles konkurs är avslutad – två dagar dagar efter tioårsdagen.
Bilvarumärket, värt åtskilliga miljarder, fick inte säljas i konkursen. Många entusiaster hoppas på att Saab ska återuppstå.
Vi har inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning, säger Mattias Rådström, presschef hos Saab Group som äger rätten till bilmärket. 

ANNONS

Under tisdagen lämnade konkursförvaltarna in sin slutredovisning och förslag på slutlig utdelning i konkursen till Vänersborgs tingsrätt.

Fick in 3,2 miljarder

Totalt var skulderna 13 miljarder och konkursförvaltarna har lyckats ta in 3,2 miljarder kronor som går till borgenärerna. De 3000 anställda har ytterligare 17,7 miljoner kronor att fordra.

– En astronomisk summa och vi hade en blygsam plånbok till vår disposition. Det fanns 20-30 miljoner i bolaget och vi räknade med att det kostade tio miljoner per vecka, sade konkursförvaltare Hans L. Bergqvist vid tisdagens presskonferens.

Ägarkopplingarna till flyget var borta sedan många år, men Saab Automobile gjorde reklam med sitt flygarv in i det sista. I dag ägs rätten till bilmärket Saab av försvarskoncernen Saab. Foto: Saab

Det största värdet vid konkursen var sannolikt bilmärket Saab, som sätter många bilälskares hjärtan i brand. Volvo Cars varumärke uppskattas i dag vara värt 165 miljarder kronor. Även om Saabs bilmärken bara är värt en bråkdel i dag torde det handla om miljardbelopp.

Fick inte sälja varumärket

Men bilmärket Saab kunde konkursförvaltarna inte sälja av i konkursen. Till en början fick Nevs tillåtelse att kalla nya bilar för Saab, men försvarskoncernen Saab drog tillbaka rätten att använda namnet Saab 2015, när Nevs hamnade i trångmål och ansökte om rekonstruktion.

Äger även modellnamn

I dag innehas rätten att tillverka bilar med bilmärket Saab av försvarskoncernen Saab AB. Även logotypen med en grip tillhör försvarskoncernen liksom modellnamn som 9-3 och Saab Aero. Namnet 9-5 tillhörde konkursboet. Så sent som i september förnyade Saab sina rättigheter till bilvarumärket Saab.

Skulle kunna göra som Polestar

Med den nya elbilsteknologin skulle det vara betydligt enklare än tidigare att dela en skateboard med en annan fordonskoncern och starta upp tillverkningen, till exempel Foxconn. En bil konstruerad i Sverige skulle kunna tillverkas i Kina, precis som Polestar gör.

ANNONS
ANNONS

Dagens PS kontaktade Saab för att pejla läget nu när konkursen i Saab Automobile är avslutad. Finns det någon möjlighet att ni kommer använda varumärket i framtiden för biltillverkning?

”Inga planer för biltillverkning”

– Vi har inga planer på att använda vårt varumärke för biltillverkning. Saab har idag ett starkt globalt varumärke som ledande tillverkare av produkter och lösningar inom försvars- och säkerhetsområdet, säger Mattias Rådström, presschef hos Saab Group.

En av Saabs klassiska reklambilder från tiden det begav sig. Kanske gäller inte beslutet om att inte tillverka bilar för all framtid, trots allt? Foto: Saab

Frågan om det för all framtid går att utesluta att Saab kommer bygga bilar lämnar presschefen dock obesvarad. Så en liten strimma hopp kan leva vidare hos Saabfansen.