Dagens PS

Umandiagnostics nya produkt revolutionerar forskningen

Umandiagnostics Niklas Norgren om bolagets nya produkt
"Den kan enkelt användas för forskning kring neurologiska sjukdomar i hela världen.", säger Umandiagnostics vp, vd och medgrundare, Niklas Norgren, om den nya produkten. (Foto: Umandiagnostics)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 14 okt. 2021Publicerad: 14 okt. 2021

Umandiagnostics har tagit fram en ny sorts produkt som gör det lättare att upptäcka neurologiska sjukdomar, produkten ska säljas över hela världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Quanterix dotterbolag Umandiagnostics AB grundades 2006 och har sedan starten arbetat med proteinet och nervskademarkören Neurofilament light, NFL, som finns i nervcellerna. Om nerverna skadas av neurologisk sjukdom eller av trauma, läcker NFL ut i omgivningen runt cellerna.

Den nya produkten, kallad NF-light serum Elisa, är en nervmarkör som kan mäta hur mycket NFL-protein som har läckt ut och därmed ge en indikation på hur stor skadan är.

Kan användas i forskning

“Den kan enkelt användas för forskning kring neurologiska sjukdomar i hela världen. Det känns väldigt spännande, för produkten är helt klart revolutionerande”, säger Niklas Norgren, vp, vd och medgrundare på UmanDiagnostics i ett pressmeddelande.

Han berättar att när man söker efter neurologiska sjukdomar som exempelvis Alzheimers sjukdom eller ALS måste ett ryggmärgsprov tas från patienten, men med Umandiagnostics produkt räcker det att ta ett enkelt blodprov.

Får ännu bara användas inom forskning

Produkten, som lanserades den 12 oktober, är än så länge en Research Use Only-produkt, det vill säga, en produkt som endast får användas inom forskning. Eftersom produkten ännu inte får användas till att diagnosticera patienter, kommer den att användas i forskningssyfte på sjukhus, inom akademi eller på läkemedelsbolag.

Niklas Norgren säger att eftersom produkten gör att prover och analyser blir mycket mer tillgängliga för forskare bedömer de att marknaden är enormt stor.

ANNONS

De sköter försäljningen

På den europeiska marknaden ska Umandiagnostics sköta försäljningen av produkten och på den nordamerikanska marknaden ska försäljningen skötas av moderbolaget Quanterix, som köpte upp Umandiagnostics år 2019.

“Det känns väldigt spännande. Vi satsar på en global lansering och tror att produkten på sikt har en stor potential för att kunna vägleda behandling för människor som är sjuka i exempelvis MS, ALS och Alzheimers sjukdom”, säger Niklas Norgren i pressmeddelandet.

Läs mer: Vinnova stärker Sverige som Life Science-nation

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS