Life science-bolaget Enzymaticas emission tillför bolaget 59,1 miljoner kronor. Företrädesemission tecknades till 39,8 procent av bolagets tre största ägare.

ANNONS

Enzymatica utvecklar och säljer produkter för sjukdomar med symptom i öron-näsa-hals. Den främsta produkten är munsprayen Coldzyme som skyddar mot förkylningsvirus. På grund av covid-19-pandemin har försäljningen minskat.

Enligt bolaget har den totala förkylningsmarknaden i Sverige minskat med hälften på grund av pandemin. Tack vare de sociala restriktionerna blir färre människor förkylda och försäljningen av Coldzyme har minskat. För att säkra kapital till kommande aktiviteter har bolaget därför gjort en företrädesemission.

Möjliggör geografisk expansion

Utfallet av emissionen offentliggjordes i början av veckan. Emissionen tecknades till 55,6 procent med stöd av teckningsrätter och till 4,6 procent utan stöd. Återstående del av emissionen, 39,8 procent tecknades genom garantiåtaganden av bolagets tre största ägare, det skriver Biostock.

Emissionen tillför bolaget 59,1 miljoner kronor före emissionskostnader och stärker därmed bolagets finansiella ställning och möjliggör genomförande av kliniska studier och geografisk expansion.

Diskuterar med nya marknader

Coldzyme finns på 30 marknader men Enzymatica har distributionsavtal på cirka 60 marknader vilket innebär att flera lanseringar är på gång. Bolaget för även diskussioner om avtal på nya marknader.

ANNONS
ANNONS

När vaccinationsprogrammen mot covid-19 är genomförda är bolaget övertygat om att förkylningsmarknaderna kommer återhämta sig. Enzymatica tror att andra halvåret i år kan se bättre ut än första halvåret och att de därmet kan återuppta sin tillväxtresa.

Läs mer: Virusexperten: ”Covid-19 här för att stanna” [Dagens PS]